KIO 1006/16 Sygn. akt KIO 1007/16 Wyrok dnia 27 czerwca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1006/16     

Sygn. akt  KIO 1007/16 

Wyrok 

z dnia 27 czerwca 2016 r. 

  Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

 Przewodniczący:  Andrzej Niwicki  

                                 Agata Mikołajczyk 

                                 Aneta Mlącka 

Protokolant:  Aneta Górniak 

po rozpoznaniu na rozprawie dnia 23 czerwca 2016 r. w Warszawie odwołań wniesionych do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej: 

A.  w 

dniu 

czerwca 

r. 

przez 

wykonawcę 

ubiegającego 

się  

o udzielenie zamówienia 

Track Tec S.A. z siedzibą w Warszawie 

B.  w 

dniu 

czerwca 

r. 

przez 

wykonawcę 

ubiegającego 

się  

o udzielenie zamówienia 

Track Tec S.A. z siedzibą w Warszawie 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  w 

Warszawie 

przy udziale: 

A.   

wykonawcy  ubiegającego  się  o  udzielenie  zamówienia 

Wytwórnia  Podkładów 

Strunobetonowych  „STRUNBET”  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  w  Bogumiłowicach 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  

1006/16 po stronie zamawiającego 

B.   


wykonawcy  ubiegającego  się  o  udzielenie  zamówienia 

Wytwórnia  Podkładów 

Strunobetonowych  „STRUNBET”  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  w  Bogumiłowicach 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  

1007/16 po stronie zamawiającego 

wykonawcy  ubiegającego  się  o  udzielenie  zamówienia 

Wytwórnia  Podkładów 

Strunobetonowych  S.A.  z  siedzibą  w  Mirosławiu  Ujskim  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  1007/16  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1.  oddala odwołania. 

2.  kosztami postępowania obciąża wykonawcę Track Tec S.A. z siedzibą w Warszawie 

i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

30 000 zł 00 gr 

(słownie: trzydzieści tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę

Track Tec S.A. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisów od  dwóch odwołań. 

Zasądza  od  wykonawcy 

Track  Tec  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz  

PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  w Warszawie kwotę  7 200  zł 

00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy  dwieście  złotych)  stanowiącą    koszty 

postępowania 

odwoławczego 

poniesione 

tytułu 

wynagrodzenia 

pełnomocnika  zamawiającego,  w  tym  kwotę  3 600  zł  w  sprawie  o  sygn.  akt 

KIO 1006/16 oraz kwotę 3 600 zł w sprawie sygn. akt 1007/16.  

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego 

Warszawa - Praga w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

                                   ……………………………… 

                                   ………………………………  


Sygn. akt: KIO 1006/16    KIO 1007/16 

Uzasadnienie 

PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie,  którego  przedmiotem  jest  „Dostawa  podkładów 

strunobetonowych dla zadania pn."Prace na linii kolejowej nr 30 Łuków - Lublin Północny na 

odcinku  Łuków  -  Parczew"  w  ramach  projektu  „Prace  na  linii  kolejowej  nr  7  Warszawa 

Wschodnia  Osobowa  -  Dorohusk  na  Odcinku  Warszawa  -  Otwock  -  Dęblin  -  Lublin"  Nr 

referencyjny; nr postępowania 6060 /ICZ1/ 04889/02020/16/P 

Sygn. akt KIO 1006/16   

Odwołujący  -  Track  Tec  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  wniósł  odwołanie  na  czynność 

zamawiającego  zaproszenia  do  aukcji  elektronicznej  w  portalu  Aukcji  Urzędu  Zamówień 

Publicznych  w  dniu  30  maja  2016  r.  wykonawcy,  który  powinien  zostać  wykluczony 

względnie,  którego  oferta  powinna  podlegać  odrzuceniu  tj.  Wytwórni  Podkładów 

Strunobetonowych  Strunbet  Sp.  z  o.o.  (dalej:  Strunbet)  sporządzonej  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia publicznego. 

Zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  zasad  udzielania  zamówień  publicznych  oraz  obrazę 

następujących przepisów prawa:  

art.  91b  ust.  1  ustawy  PZP  w  zw.  z  art.  89  ust  1  pkt.  2  oraz  art.  7  ustawy  PZP, 

poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  z  należytą  starannością  wykonawcy  Strunbet,  a  w 

konsekwencji zaproszenie tego wykonawcy przez Zamawiającego do aukcji elektronicznej w 

portalu  Aukcji  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  której  oferta  podlega  odrzuceniu  z  uwagi  na 

nie  złożenie  w  ofercie  w  pkt  1  formularza  ofertowego,  oświadczenia  woli  w  przedmiocie 

wyboru  przedmiotu  dostawy  tj.  typu  podkładu,  w  terminie  składania  oferty  podczas  gdy 

obowiązek  złożenia  odpowiedniego  oświadczenia  woli  (wyboru  typu  podkładu,  który 

zamierza dostarczać  wykonawca') wynika  wprost z treści części II SIWZ (strona 1 i 5) i nie 

może być konwalidowany. 

art. 91b ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy PZP w zw. z art. 89 ust. 

1  pkt.  2  oraz  art.  7  ustawy  PZP,  poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  wykonawcy  Strunbet  z 

należytą starannością, a w konsekwencji zaproszenie tego wykonawcy przez zamawiającego 

do  aukcji  elektronicznej  w  portalu  Aukcji  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  który  podlega 

wykluczeniu  z  uwagi  na  brak  posiadania  odpowiedniego  potencjału  technicznego  i 

wykazania  dysponowania  zasobami  niezbędnymi  do  realizacji  zamówienia,  względnie 

odrzucenia oferty jako niespełniającej wymogów SIWZ (w treści odpowiedzi na pytanie nr 48) 


albowiem  zgodnie  z  oświadczeniem  wykonawcy  Strunbet  z  30  maja  2016  r.  zaprzeczył  on, 

ż

e  w  celu  wykazania  spełnienia  warunków  o  których  mowa  w  art.  22  ust.  1  ustawy  PZP, 

będzie on polegać na zasobach innych podmiotów na zasadach wynikających w art. 26 ust. 

2b  ustawy  PZP,  podczas  gdy  zgodnie  z  treścią  odpowiedzi  na  pytanie  nr  48  wyjaśnienia 

treści  SIWZ  z  21  kwietnia  2016  r.,  wykonawca  nie  będący  producentem  przedmiotu 

zamówienia (lub tylko jego części ), który zakupi oferowane w przetargu wymagane elementy 

nawierzchni  kolejowej  w  ramach  transakcji  handlowej  ma  obowiązek  przedstawić  w  ofercie 

przetargowej pisemne zobowiązanie producenta lub producentów do dyspozycji niezbędnych 

zasobów na potrzeby wykonania zamówienia. 

Alternatywnie  na  wypadek  nie  podzielenia  przez  Izbę  wykluczenia  wykonawcy  lub 

odrzucenia oferty wykonawcy Strunbet z uwagi na zarzut nr 2 odwołania, zarzuca naruszenie 

przez  zamawiającego  art.  91b  ust.  1  ustawy  PZP  w  zw.  z  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  PZP 

poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  wykonawcy  Strunbet  z  należytą  starannością,  a  w 

konsekwencji zaproszenie go przez Zamawiającego do aukcji elektronicznej w portalu Aukcji 

UZP  i  brak  żądania  od  wykonawcy  Strunbet  wyjaśnień  i  dokumentów  potwierdzających 

posiadanie  przytwierdzeń  w  ilości  150.000  przytwierdzeń  i  wykazania  dysponowania 

zasobami  niezbędnymi  do  realizacji  zamówienia  z  uwagi  na  oświadczenie  wykonawcy 

Strunbet z 30 maja 2016 r., w którym zaprzeczył, że w celu wykazania spełnienia warunków 

o  których  mowa  w  art.  22  ust.  1  Ustawy  PZP,  wykonawca  Strunbet  będzie  polegać  na 

zasobach  innych  podmiotów  na  zasadach  wynikających  w  art.  26  ust.  2b  ustawy  PZP,  jak 

również  treść  odpowiedzi  Zamawiającego  na  pytanie  nr  48  wyjaśnienia  treści  SIWZ  z  21 

kwietnia  2016  r.  w  którym  wskazano,  że  wykonawca  nie  będący  producentem  przedmiotu 

zamówienia (lub tylko jego części), który zakupi oferowane w przetargu wymagane elementy 

nawierzchni  kolejowej  w  ramach  transakcji  handlowej  ma  obowiązek  przedstawić  w  ofercie 

przetargowej pisemne zobowiązanie producenta lub producentów do dyspozycji niezbędnych 

zasobów  na  potrzeby  wykonania  zamówienia,  podczas  gdy  Strunbet  nie  jest  producentem 

przytwierdzeń do podkładów. 

art. 91b ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy PZP w zw. z art. 89 ust. 1 pkt. 

2  oraz  art.  7  ustawy  PZP,  punktu  3  ust.  4  SIWZ  poprzez  zaniechanie  oceny  oferty 

wykonawcy  Strunbet  z  należytą  starannością,  a  w  konsekwencji  zaproszenie  go  przez 

Zamawiającego  do  aukcji  elektronicznej  w  portalu  Aukcji  UZP,  która  podlega  odrzuceniu  z 

uwagi na przedstawienie Zamawiającemu w swojej ofercie „Dopuszczenia” nr D/ILK/26/2014 

z  dnia  20/01/2016  do  stosowania  na  liniach  kolejowych  zarządzanych  przez  PKP  Polskie 

Linie  Kolejowe  S.A.  dotyczącego  systemu  przytwierdzenia  SB  W3  z  zastosowaną  kotwa 

ż

eliwna  SB3/4,  podczas  gdy  jako  dowód  wykonania  badań  okresowych  wyrobu  załączone 

zostały  zaś  badania  w  ramach,  których  sprawdzony  został  podkład  z  inną  kotwą  -  SB3/P 

(karta 155 oferty), co w sposób oczywisty nie spełnia wymogu pkt 3 ust. 4 SIWZ. 


5.  Alternatywnie  na  wypadek  nie  podzielenia  przez  Izbę  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

Strunbet z uwagi na zarzut nr 4 odwołania, odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie 

art. 91b ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 26 ust. 3 i 4 ustawy PZP poprzez zaniechanie oceny 

oferty  wykonawcy  Strunbet  z  należytą  starannością,  a  w  konsekwencji  zaproszenie  go  do 

aukcji  elektronicznej,  pomimo  braku  żądania  od  wykonawcy  Strunbet  wyjaśnień  i 

dokumentów dotyczących rozbieżności pomiędzy załączonym na podstawie wymagań SIWZ 

(punkt 3 ust. 2) „Dopuszczenia” nr D/ILK/26/2014 z dnia 20/01/2016 do stosowania na liniach 

kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. dotyczącego systemu przytwierdzenia SB W3 

z  zastosowaną kotwa żeliwna SB3/4 a załączonymi na podstawie wymagań SIWZ (punkt 3 

ust.  4)  badania  w  ramach,  których  sprawdzony  został  podkład  z  inną  kotwą  -  SB3/P  (karta 

155  oferty),  co  w  sposób  oczywisty  nie  spełnia  wymogu  pkt  3  ust.  4  SIWZ,  co  w  sposób 

oczywisty nie spełnia wymogu pkt 3 ust. 4 SIWZ. 

Zarzucając powyższe wnosi o: 

Unieważnienie wyników aukcji elektronicznej i wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Nakazania Zamawiającemu powtórzenia oceny oferty wykonawcy Strunbet i: 

           a) 

wykluczenie lub odrzucenie oferty wykonawcy; , 

           b) 

względnie wezwanie wykonawcy Strunbet w trybie 26 ust. 3 i 4 ustawy PZP w 

zakresie wskazanym w pkt 3 i 5 zarzutów odwołania tj. 

-  wyjaśnień  i  dokumentów  potwierdzających  posiadanie  przytwierdzeń  w  ilości  150  000 

przytwierdzeń; 

-  dlaczego  załączył  do  swojej  oferty  w  ramach  przedmiotowego  przetargu,  dopuszczenie  w 

ramach  procedury  SMS-PW-17,  dotyczące  systemu  przytwierdzenia  SB  W3,  w  ramach 

którego zastosowana została kotwa SB3/4 (karta 140 i 141 oferty), a jako dowód wykonania 

badań  okresowych  wyrobu  załączone  zostały  zaś  badania  w  ramach,  których  sprawdzony 

został podkład z inną kotwą - SB3/P (karta 155 oferty); 

- zażądania przedłożenia prawidłowego dowodu wykonywania badań kotwy SB3/4. 

Uzasadniając zarzuty i żądania odwołujący wskazał, co następuje. 

Odwołujący  jest  wykonawcą,  który  złożył  ofertę  i  ma  interes  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia.  Zarzucane  zamawiającemu  naruszenia  przepisów  powodują,  że  odwołujący, 

który złożył ofertę z najniższą ceną dostał zaproszenie do aukcji elektronicznej podczas gdy, 

wykonawca powinien zostać wykluczony względnie jego oferta powinna zostać odrzucona. 

Oferta odwołującego Track Tec S.A. po otwarciu ofert przed przeprowadzeniem aukcji była 

ofertą  najkorzystniejszą  i  jedną  z  trzech  ofert.  W  przypadku  postępowania  zamawiającego 

zgodnie  z  przepisami  ustawy  PZP  i  zgodnie  z  treścią  SIWZ  wykonawca  Strunbet  zostałby 

wykluczony  z  zamówienia  względnie  oferta  wykonawcy  Strunbet  powinna  była  zostać 


odrzucona. Wówczas nie doszłoby do aukcji z uwagi na brak trzech ofert nie podlegających 

odrzuceniu i Odwołujący uzyskałby przedmiotowe zamówienie. 

Wobec  tego  zaniechanie  przez  Zamawiającego  wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy 

Strunbet  i  odrzucenia  jego  oferty,  naraża  odwołującego  na  szkodę,  gdyż  uniemożliwiło 

uzyskanie odpłatnego zamówienia publicznego, na co mógłby - w przeciwnym razie - liczyć. 

Uzasadnienie zarzutu nr 1 

Czynność zaproszenia Zamawiającego do aukcji jest czynnością, która podlega zaskarżeniu 

w świetle ustawy PZP. 

KIO  stoi  na  stanowisku,  że  wykonawca,  który  nie  jest  zadowolony  z  kręgu  wykonawców 

zaproszonych  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej,  winien  zaskarżyć  czynność  zaniechania 

odrzucenia oferty w terminie, którego początek należy liczyć od daty zaproszenia do udziału 

w  aukcji  elektronicznej.  Zaproszenie  określonych  wykonawców  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej  oznacza,  że  zamawiający  ustalił,  iż  oferty  wybranych  wykonawców  nie 

podlegają  odrzuceniu.  Wystosowanie  takiego  zaproszenia  jest  równoznaczne  z 

zakończeniem badania ofert i w ocenie Izby od dnia wystosowania zaproszenia należy liczyć 

bieg  rozpoczęcia  terminu  na  wnoszenie  środków  odwoławczych  dotyczących  zaniechania 

zamawiającego  odrzucenia  oferty  (KIO  610/12).  W  opinii  KIO  czynność  zakwalifikowania 

wykonawców  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  jest  czynnością,  o  której  mowa  w  art.  182 

ust.  3  ustawy,  a  wystosowanie  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  jest 

równoznaczne z zakończeniem badania ofert. 

Zgodnie  z  wyrokiem  KIO  1383/14:  Czynność  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  należy  do 

katalogu czynności, o których zamawiający przesyła  informację wykonawcom  zaproszonym 

do  udziału  w  aukcji,  zatem  termin  na  wnoszenie  odwołania  wobec  tej  czynności  podlega 

ustaleniu na podstawie art. 182 ust. 1 pkt 1 p.z.p. 

Z  art.  91a  ust.  1  oraz  art.  92b  ust.  1  ustawy  PZP  wynika,  że  zaproszenie  może  być 

skierowane do wykonawców, którzy złożyli oferty nie podlegające odrzuceniu, jeśli jest ich co 

najmniej  trzech.  Zatem  mimo,  że  przepisy  ustawy  nie  nakazują  zamawiającemu  podania  w 

zaproszeniu  informacji  o  wszystkich  wykonawcach,  którzy  otrzymali  zaproszenie,  sam  fakt 

przesłania zaproszenia potwierdza zakończenie badania ofert i oznacza, że co najmniej trzy 

ze złożonych ofert nie podlegają odrzuceniu. 

W  ocenie  odwołującego  oferta  złożona  przez  wykonawcę  Strunbet  podlega  odrzuceniu  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  PZP  albowiem  wykonawca  ten  nie  złożył  w  pkt  1 

formularza ofertowego, oświadczenia woli w przedmiocie wyboru przedmiotu dostawy tj. typu 

podkładu „PS93/80E1 albo PS94/60E1”, w terminie składania ofert, podczas gdy obowiązek 

złożenia  odpowiedniego  oświadczenia  woli  (wyboru  typu  podkładu)  wynika  wprost  z  treści 

części  II  SIWZ  (strona  1  i  5  )  i  nie  może  być  konwalidowany  w  późniejszym  czasie  bez 

naruszenia zasady uczciwej konkurencji pomiędzy oferentami określonej w art. 7 PZP. 


Zamawiający  w  formularzu  ofertowym  celowo  zastosował  alternatywę  rozłączną  pomiędzy 

typami  podkładu  PS93/80E1  albo  PS94/60E1  albowiem  zainteresowany  był  dostawą 

jednorodnych podkładów. 

Zamawiający  nie  dopuszczał  możliwości  mieszanych  dostaw  podkładów.  W  ocenie 

odwołującego,  zamawiający  nie  miał  obowiązku  ani  uprawnienia,  aby  samodzielnie  ustalać 

jakie  podkłady  faktycznie  zamierza  zaoferować  wykonawca  Strunbet.  Tym  bardziej 

Zamawiający nie miał uprawnienia, aby wezwać wykonawcę zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy 

PZP  do  złożenia  oświadczenia  w  tym  zakresie  albowiem  „możliwość  uzupełnienia  czy  też 

wyjaśnienia  oświadczeń  i  dokumentów  na  podstawie  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  pzp  dotyczy 

wyłącznie  oświadczeń  i  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  -

postępowaniu, oraz potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty 

budowlane  wymazać  określonych  przez  zamawiającego  (art.  25  ust.  1  ustawy). 

Ustawodawca  nie  przewidział  możliwości  zastosowania  ww.  trybów  w  zakresie  kryteriów 

oceny  ofert.  Stosowanie  uzupełnienia  lub  wyjaśnienia  dokumentów  na  użytek  kryteriów 

oceny  oferty  mogłoby  w  prosty  sposób  prowadzić  do  naruszenia  zasady  równego 

traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji” (Wyrok KIO 1030/15). 

W ocenie odwołującego się brak zaznaczenia jednego z dwóch typów podkładów kolejowych 

w formularzu ofertowym stanowi brak jakiegokolwiek oświadczenia woli wykonawcy Strunbet 

w  tym  zakresie.  Wykonawca  Strunbet  nie  złożył  w  ofercie  oświadczenia,  co  faktycznie 

zamierza  oferować  tj.  który  z  typu  podkładów.  Brak  ten  nie  może  być  konwalidowany 

albowiem byłoby to sprzeczne z art. 7 ustawy PZP. 

W  podobnej  sytuacji  braku  wyboru  oświadczenia  będącego  treścią  oferty  w  sprawie  KIO 

2422/15 (w zakresie oświadczenia odwróconego VAT-u) Izba stanęła na stanowisku, że brak 

złożenia  oświadczenia  (informacji)  nie  stanowi  żadnego  oświadczenia,  a  zatem  nie  stanowi 

także w danym zakresie treści oferty. 

W  świetle  zatem  jednoznacznej  treści  oferty  złożonej  przez  Odwołującego,  nie  wystąpiły 

wątpliwości, które zobowiązywałyby Zamawiającego do wyjaśnienia treści oferty w trybie art. 

87  ust.  1  PZP  Podkreślić  należy,  że  zamawiający  nie  jest  uprawniony  do  samodzielnego 

wywodzenia  z  treści  oferty  hipotetycznych  informacji,  które  nie  zostały  w  żaden  sposób 

wyrażone  przez  wykonawcę  w  ofercie.  Przeciwne  działanie  zamawiającego  stanowiłoby 

poważne naruszenie obowiązku zachowania w postępowaniu zasady uczciwej konkurencji i 

równego traktowania wykonawców. 

Zdaniem  odwołującego  brak  wskazania  podkładu,  który  wykonawca  Strunbet  zamierza 

dostarczyć  jest  brakiem  nieusuwalnym.  Nie  można  go  konwalidować  na  podstawie  art.  26 

ust.  3  i  4  ustawy  PZP  (jak  błędnie  dokonał  tego  zamawiający)  czy  też  art.  87  ustawy  PZP. 

Konwalidacja  braku  w  ofercie  faktycznie  doprowadziła  do  uzupełnienia  oferty  (treści 


formularza  ofertowego).  W  aspekcie  tym  wypowiadała  się  już  Krajowa  Izba  odwoławcza  i 

sądy powszechne. 

Zgodnie  z Wyrokiem  SA  w  Białymstoku  I Wydział  Cywilny  z  dnia  26  marca  2015  r.  (I  ACa 

960/14): Przepis art. 87 ustawy pzp dopuszcza  wyjaśnienie przez  wykonawców na żądanie 

zamawiającego  treści  złożonych  ofert,  nie  zaś  dokonywanie  w  nich  jakichkolwiek  zmian, 

poza 

poprawieniem 

oczywistych 

omyłek 

pisarskich, 

rachunkowych 

lub 

innych, 

niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Wyjaśnienie oferty nie może prowadzić do 

uzupełnienia  jakiegokolwiek  brakującego  dokumentu,  w  tym  samej  oferty,  co  stanowiłoby 

obejście prawa – art. 82 ust. 1 i 84 ww. ustawy. 

Wyjaśnienia  treści  oferty  co  do  zasady  służą  wyjaśnieniu  istniejących  elementów  oferty. 

Niedopuszczalne  jest  przyjęcie  wyjaśnień  wykonawcy,  które  stanowiłyby  zmianę  oferty 

(Wyrok KIO z 9 października 2013 r.; KIO 2281/13). 

Zdaniem odwołującego się czynność zamawiającego zaproszenia do aukcji elektronicznej po 

wcześniejszym wezwaniu i uzupełnieniu oferty przez wykonawcę STRUNBET naruszyła art. 

7 ust. 1 ustawy PZP poprzez niezapewnienie zachowania zasady uczciwej konkurencji oraz 

równego  traktowania  wykonawców.  Wykonawca  Strunbet  miał  ten  komfort,  że  po  terminie 

składnia  ofert  miał  możliwość  złożenia  oświadczenia  woli  -  jaki  typ  podkładu  zamierza 

dostarczyć  zamawiającemu,  co  bezsprzecznie  jest  elementem  kluczowym  oferty.  Pozostali 

oferenci nie mieli takiej możliwości. 

Przy realizacji tej zasady należy pamiętać, że obowiązek zapewnienia uczciwej konkurencji 

w postępowaniu spoczywa na zamawiającym, a nie na wykonawcach. 

Naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  może  wystąpić  na  każdym  etapie  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  i  wynikać  z  działania  zamawiającego,  jak  również 

wykonawcy. 

Na  zamawiającym  ciąży  obowiązek  przygotowania  i  przeprowadzenia  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji,  a  więc 

taki,  który  nie  będzie  eliminować  z  udziału  w  postępowaniu  określonej  grupy  wykonawców 

bądź  nie  będzie  stwarzać  określonemu  wykonawcy  uprzywilejowanej  pozycji  poprzez 

możliwość złożenia oświadczenia woli co do przedmiotu dostawy po terminie składania ofert. 

Uzasadnienie zarzutu nr 2 i 3 

Wykonawca pierwotnie w ofercie złożył oświadczenie w pkt XIII oferty , że „OŚWIADCZAMY, 

ż

e  wykazując  spełnienie  warunków,  o  których  mowa  w  art.  22  ust.  1  ustawy  z  dnia  29 

stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  2015r.    2164  ze  zmianami)  zwanej 

dalej  „PZP”  BĘDZIEMY  polegać  na  zasobach  następujących  podmiotów  (na  zasadach 

określonych w art. 26 ust. 2b PZP). 


Następnie zamawiający poinformował wykonawcę Strunbet w dniu 25 maja 2016 r. o tym ,że 

z  załączonych  dokumentów  wynika,  że  wykonawca  Strunbet  posiada  niezbędną  wiedzę  i 

doświadczenie tj. spełnia przesłankę z art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy samodzielnie. 

Mając na uwadze powyższe zamawiający wezwał Strunbet w trybie 26 ust. 4 ustawy PZP do 

złożenia  wyjaśnienia  w  zakresie  wypełnienia  punktu  XIII  Formularza  Oferty  -  „Czy 

potwierdzacie Państwo, że w celu wykazania spełnienia warunków, o których mowa w art 22 

ust.  1  ustawy  PZP,  polegać  będą  państwo  na  zasobach  innych  podmiotów  (na  zasadach 

określonych  w  art  26  ust.  2b  ustawy  PZP)  skoro  ze  złożonych  dokumentów  tj.  wykazy 

wykonanych dostaw (str. 10 formularza oferty) oraz referencji (str. 12,13,14, i 15 Formularza 

oferty)  wynika,  iż  sami  spełnicie  warunek  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  i 

doświadczenia. 

Wykonawca  w  odpowiedzi  na  wezwanie  stwierdzi!,  że: „Potwierdzamy,  że  nasza  wytwórnia 

sama  spełnia  warunek  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia  określony  w  siwz  ww 

postępowania przetargowego.  Nie potwierdzamy, że w celu wykazania spełnienia warunków 

o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy nasza wytwórnia będzie polegać na zasobach innych 

podmiotów  (na  zasadach  określonych  w  art.  26  ust.  2b  pzp).  Wobec  powyższego 

wyjaśniamy,  że  wypełnienie  w  naszej  ofercie  pkt  XIII  formularza  oferty  wynikało  z  błędnej 

interpretacji siwz i prosimy o potraktowanie tego punktu formularza jako naszą omyłkę”. 

Tym  samym  wykonawca  Strunbet  w  celu  wykazania  braku  podstaw  do  wykluczenia 

określonego w art. 22 ust. 1 ustawy PZP zadeklarował, że samodzielnie spełnia ten wymóg 

bez udziału osób trzecich. 

Oprócz  tego  zgodnie  z  treścią  odpowiedzi  na  pytanie  nr  48  wyjaśnień  treści  SIWZ  z  21 

kwietnia 2016 r. wykonawca nie będący producentem przedmiotu zamówienia (lub tylko jego 

części),  który  zakupi  oferowane  w  przetargu  wymagane  elementy  nawierzchni  kolejowej  w 

ramach  transakcji  handlowej  ma  obowiązek  przedstawić  w  ofercie  przetargowej  pisemne 

zobowiązanie producenta lub producentów do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby 

wykonania zamówienia. 

Faktem  powszechnie  znanym  jest  to,  że  wykonawca  Strunbet  nie  jest  producentem 

kompletów  przytwierdzeń  jak  i  żadnego  z  elementów  tych  przytwierdzeń.  W  ocenie 

odwołującego  wykonawca  Strunbet  nie  spełnia  wymogu  art.  22  ust.  1  pkt  3  ustawy  PZP 

poprzez  brak  wykazania  dysponowania  odpowiednim  potencjałem  technicznym  w  zakresie 

dostawy 150 000 kompletów przytwierdzeń (pkt 1.2 formularza ofertowego) albowiem nie jest 

producentem  tych  przytwierdzeń  i  nie  wykazał  dysponowania  odpowiednim  potencjałem 

technicznym w tym zakresie. 

Zamawiający  całkowicie  pominął  tę  okoliczność  i  nie  wykluczył  wykonawcy  Strunbet, 

ewentualnie  nie  zadał  pytania  w  trybie  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  PZP  w  celu  wykazania  na 


podstawie  tak  złożonego  przez  Strunbet  oświadczenia,  czy  jest  on  w  posiadaniu 

przytwierdzeń w ilości 150 000 sztuk. 

W ocenie Odwołującego Ratio Legis pytania nr 48 (odpowiedzi na pytanie) jest fakt, że jeżeli 

wykonawca  nie  jest  producentem  przedmiotu  zamówienia  (w  tym  przytwierdzeń)  to  winien 

wykazać  fakt  dysponowania  przedmiotem  zamówienia  (w  części  niebędącej  producentem), 

bądź  przedstawić  zobowiązanie  podmiotu  trzeciego  do  udostępnienia  przedmiotu 

zamówienia,  czego  wykonawca  Strunbet  nie  dokonał.  Przeciwnie  oświadczył,  że  wykona 

sam  zamówienie  bez  polegania  na  zasobach  osób  trzecich  nie  wykazując  dysponowaniem 

odpowiedniego potencjału technicznego zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy PZP. 

W  konsekwencji  Zamawiający  naruszył  art.  22  ust.  1  pkt  3  ustawy  PZP  i  nie  wykluczył 

wykonawcy Strunbet lub nie odrzucił jego oferty z uwagi na naruszenie treści SIWZ (pytanie 

48 i odpowiedź). 

Z  ostrożności  wskazać  należy,  że  Zamawiający  z  uwagi  na  treść  oświadczeń  wykonawcy 

Strunbet i treści odpowiedzi na pytanie nr 48 (treści pytania) powinien wezwać w trybie art. 

26 ust. 3 lub 4 ustawy  PZP do  wykazania posiadania już kompletów przytwierdzeń  w ilości 

150  000  żądanych  przez  Zamawiającego,  albowiem  jedynie  wówczas  wykonawca  Strunbet 

wykazałby,  że  sam  wykona  zamówienie  bez  udostępniania  potencjału  podmiotów  trzecich 

(zgodnie  z  art.  26  ust.  2b  ustawy  PZP)  i  bez  zobowiązania  podmiotu  trzeciego  do 

udostępnienia  przedmiotu  zamówienia,  którego  wymagał  Zamawiający  w  wyjaśnieniach 

treści  SIWZ.  Zamawiający  natomiast  bez  tych  informacji  dopuścił  do  aukcji  wykonawcę 

Strunbet,  nie  oceniając  i  nie  sprawdzając  jego  oferty  w  sposób  należyty  zgodnie  z  art.  7 

ustawy PZP.  

Uzasadnienie Zarzutu nr 4 i 5 

Zgodnie  z  wymaganiami  SIWZ  do  Przetargu  (Punkt  3  ust.  4  SIWZ):  „W  przypadkach,  gdy 

badania  okresowe  wyrobu  są  przewidziane  warunkami  technicznymi  wykonania  i  odbioru, 

lub warunkami ustalonymi w ramach procedury SMS-PW-17, wymagane jest przedstawienie 

w  ofercie  kopii  aktualnych  wyników  tych  badań  -  zgodnie  cyklem  badań  podanym  w  tych 

warunkach.” 

W ramach oferty do Przetargu, Strunbet przedłożył „Dopuszczenie” nr D/ILK/26/2014 z dnia 

20/01/2016  do  stosowania  na  liniach  kolejowych  zarządzanych  przez  PKP  Polskie  Linie 

Kolejowe  S.A.  dotyczący  systemu  przytwierdzenia  SB  W3  (karta  140  oferty).  Zgodnie  z 

punktem 2. podpunkt 3) załącznika do ww. „Dopuszczenia” elementem składowym systemu 

przytwierdzenia  SB  W3  są  kotwy  żeliwne  SB3/4  -  zgodne  z  „Warunkami  Technicznymi 

Wykonania i Odbioru kotwy typu SB3/3 i SB3/4” oraz aprobatą techniczną Nr AT/07-2014-03 

05-00  (karta  141  oferty).  Na  potwierdzenie  wykonania  badań  okresowych  (wymaganych 

punktem  3  ust.  4  SIWZ)  Strunbet  załącza  Pracę  Nr  5601/22  „Badania  Systemu 

Przytwierdzenia”  SB  W3.2;  Warszawa,  maj  2016  (karta  152  oferty).  Zgodnie  z  punktem  2 


Pracy  Nr  5601/22  przedmiotem  badania  tej  Pracy  był  system  przytwierdzenia  sprężystego 

szyn  60E1  do  podkładów  strunobetonowych  typu  PS-94,  zawierający  elementy  składowe:  - 

podkład strunobetonowy PS-94 z kotwą SB3/P (karta 155 oferty). 

Wobec powyższego Strunbet załączył do swojej oferty w ramach przedmiotowego Przetargu, 

dopuszczenie  w  ramach  procedury  SMS-PW-17,  dotyczące  systemu  przytwierdzenia  SB 

W3,  w  ramach  którego  zastosowana  została  kotwa  SB3/4.  Jako  dowód  wykonania  badań 

okresowych  wyrobu  załączone  zostały  zaś  badania  w  ramach,  których  sprawdzony  został 

podkład z inną kotwą - SB3/P. Mając to na uwadze  wykonawca Strunbet nie przedstawił  w 

swojej  ofercie  kopii  aktualnych  wyników  badań  dla  kotwy  której  dotyczy  ww.  Dopuszczenie 

na podstawie procedury SMS-PW-17. 

Z ostrożności wskazać  należy,  że Zamawiający z uwagi na treść dokumentów załączonych 

do  oferty  wykonawcy  Strunbet  powinien  wezwać  w  trybie  art.  26  ust.  3  lub  4  ustawy  PZP  i 

zażądać  od  wykonawcy  Strunbet  wyjaśnień  i  dokumentów  tego  wykonawcy  dlaczego 

załączył  do  swojej  oferty  w  ramach  przedmiotowego  przetargu,  dopuszczenie  w  ramach 

procedury  SMS-PW-17,  dotyczące  systemu  przytwierdzenia  SB  W3,  w  ramach  którego 

zastosowana  została  kotwa  SB3/4(karta  140  i  141  oferty)  a  jako  dowód  wykonania  badań 

okresowych  wyrobu  załączone  zostały  zaś  badania  w  ramach,  których  sprawdzony  został 

podkład z inną kotwą — SB3/P(karta 155 oferty) co w sposób oczywisty nie spełnia wymogu 

pkt 3 ust. 4 SIWZ i powinien był zażądać przedłożenia prawidłowego dowodu wykonywania 

badań kotwy SB3/4. 

Uzasadnienie zachowania terminu do wniesienia odwołania. 

Czynność zamawiającego zaproszenia do aukcji nastąpiła 30 maja 2016 r. Termin złożenia 

niniejszego odwołania mija 9 czerwca 2016 r. zatem złożenie odwołania do tego dnia uznać 

należy  za  wniesione  w  ustawowym  terminie  10  dni  od  dnia  powzięcia  informacji  o 

okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia. 

Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania. 

Wskazał,  że  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  złożono  trzy  oferty,  w 

których  cena  odwołującego  była  najniższa.  Zgodnie  z  postanowieniami  ogłoszenia 

zamawiający  zaprosił  wykonawców  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej,  po  przeprowadzeniu 

której 

jako 

najkorzystniejszą 

wybrał 

ofertę 

wykonawcy 

Wytwórnia 

Podkładów 

Strunobetonowych  Strunbet  sp.  z  o.o.,  która  uzyskała  najwyższą  liczbę  punktów  w  ramach 

kryteriów oceny ofert 

Odnosząc się do zarzutów odwołania zamawiający stwierdził, co następuje. 

Ad.  zarzut  naruszenia  art.  91b  ust.  1  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  oraz  art.  7  ustawy  pzp 

poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  z  należytą  starannością,  a  w  konsekwencji  zaproszenia 

tego wykonawcy do aukcji elektronicznej, która to oferta podlegała odrzuceniu.  


Zamawiający neguje stwierdzenie odwołującego, że wykonawca Strunbet nie złożył w pkt I.1. 

formularza  ofertowego  oświadczenia  woli  w  zakresie  wyboru  przedmiotu  dostawy  tj.  typu 

podkładu  ps93/60E1  albo  PS94/60E1  oświadczenia  woli  co  do  wymaganego  wyboru 

podkładu  wyłącznie  jednego  rodzaju.  Po  całościowej  analizie  treści  oferty  zamawiający 

stwierdził,  że  wykonawca  w  dacie  składania  oferty  wskazał,  jakiego  rodzaju  podkłady 

dostarczy.  Przypomniał,  że  zgodnie  z  pkt  2  ust.  1  siwz  oba  wymienione  typy  podkładów 

traktuje  się  jako  równoważne,  przy  czym  przedmiotem  dostawy  są  wyłącznie  podkłady 

jednego wybranego typu.  

Stwierdził,  że  wypełnienie  pozycji  I  formularza  ofertowego  miało  znaczenie  czysto 

informacyjne,  a  brak  dokonania  wykreślenia  nie  stanowi  o  niezgodności  oferty  z  siwz.  Z 

treści oferty wynika, który z rodzajów podkładów jest oferowany, bowiem na stronie 56 – 60 

oraz  185  –  205  Strunbet  zamieścił  dokumenty  dotyczące  podkładu  PS-94.  Ponadto 

oświadczył przyjęcie  wszystkich warunków zamawiającego bez zastrzeżeń. Brak skreślenia 

jednego z dwóch typów został przez zamawiającego uznany za oczywistą omyłkę pisarską, o 

której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy pzp. 

 Natomiast  z  ostrożności  wezwał  wykonawcę  do  wyjaśnienia,  który  typ  oferuje  i  uzyskał 

potwierdzenia, że oferuje dostawę typu PS-94. Wskazał na piśmiennictwo dotyczące omyłki 

pisarskiej,  której  poprawienie    skutkuje  zmianą  treści  oferty,  lecz  jedynie  w  znaczeniu 

technicznym,  a  nie  merytorycznym.  Jednocześnie  treść  oświadczenia  woli  w  ofercie  nie 

ulega zmianie, co oznaczałoby naruszenie art. 87 ust. 1 ustawy pzp. 

Stwierdził także, że nie zachodzą przesłanki odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

2 ustawy pzp wobec braku ustalenia w sposób nie budzący wątpliwości, iż oferta wykonawcy 

nie zapewni realizacji zamierzonego i opisanego w siwz celu, a oferowane świadczenie nie 

odpowiada wymaganiom siwz.  

Ad. zarzut naruszenia art. 91b ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3 w zw. z  art. 89 ust. 1 

pkt  2  oraz  art.  7  ustawy  pzp  przez  zaniechanie  oceny  oferty  Strunbet  z  należytą 

starannością,  a  w  konsekwencji  zaproszenie  wykonawcy  do  aukcji,  mimo  iż  podlega 

wykluczeniu z uwagi na brak posiadania odpowiedniego potencjału technicznego wykazania 

dysponowania zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia względnie odrzucenia oferty 

jako  niezgodnej  z  siwz,  bowiem  zaprzeczył,  że  będzie  polegać  na  zasobach  innych 

podmiotów na zasadach wynikających z art. 26 ust. 2b ustawy pzp. 

Zamawiający  wskazał  na  alternatywny  charakter  zarzutów  i  stwierdził,  że 

argumentacja  odwołującego  jest  bezzasadna,  niezgodna  z  przepisami  ustawy  i 

postanowieniami  siwz.  Wskazał  na  określone  w  R.  9  i  10  siwz  (str.  10)  warunki  udziału  w 

postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia  w  dostawach  określonych  produktów,  w  tym 

podkładów  strunobetonowych  lub  wymienionych  akcesoriów  do  mocowania  szyn  do  tych 

podkładów  w  określonej  ilości.  Strunbet  w  ofercie  wskazał,  że  w  celu  wykazania  spełnienia 


warunków  udziału  w  tym  zakresie  będzie  korzystał  z  zasobów  podmiotów  trzecich.  Z  treści 

oferty  wynikało  jednak,  że  wykonawca  ten  spełnia  w  całości  samodzielnie  warunek 

postawiony w siwz, co potwierdził w odpowiedzi na zapytanie zamawiającego. Z powyższego 

wynika,  że  w  stosunku  do  tego  wykonawcy  nie  zachodzą  przesłanki  wykluczenia,  a  tym 

samym  wykonawca  nie  miał  obowiązku  i  potrzeby  przedstawienia  w  ofercie  pisemnego 

zobowiązania  producenta  lub  producentów  podkładów  do  dyspozycji  niezbędnych  zasobów 

na potrzeby wykonania zamówienia.  

Zamawiający  zauważył,  że  wbrew  twierdzeniom  odwołującego  nie  było  podstaw  do 

wzywania  wykonawcy,  by  wykazał,  iż  w  momencie  składana  ofert  jest  on  w  posiadaniu 

wymaganej  liczby  sztuk  kompletów  przytwierdzeń,  jako  że  w  siwz  nie  stawiano  takiego 

wymogu, a byłby to warunek nadmiarowy w stosunku do wymagań siwz. Zarzut naruszenia 

przepisu art. 22 ust. 1 pkt uznał zamawiający za niezasadny.  

Ad. zarzut naruszenia art. 91b ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 4 w zw. z  art. 89 ust. 1 pkt 2 

oraz  art.  7  ustawy  pzp  oraz  pkt  3  ust.  4  siwz  przez  zaniechanie  oceny  oferty  Strunbet  z 

należytą  starannością,  a  w  konsekwencji  zaproszenie  wykonawcy  do  aukcji, mimo  iż  oferta  

tego  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  z  uwagi  na  zawarcie  w  niej  „Dopuszczenie”  z 

zastosowaną  kotwą  żeliwną  typu  SB3/4  w  sytuacji  gdy  jako  dowód  wykonania  badań 

okresowych wyrobu załączone zostały badania podkładu z kotwą SB3/P. 

Zamawiający  zakwestionował  zarzut  i  jego  uzasadnienie.  Wskazał,  że  w  przypadku 

polskiego  systemu  sprężystego  mocowania  szyn  do  podkładów  strunobetonowych,  sprawa 

kotew, zabetonowanych w podkładzie jest niewielkim problemem w odniesieniu do systemu 

przytwierdzenia.  Bez  względu  na  odmianę  kotwy  –  czy  to  będzie  kotwa  SB3/3,  SB3/M, 

SB3/7,  SB3/P  czy  SB3/4  –  jej  funkcja  w  systemie  przytwierdzenia  jest  identyczna,  profil 

zaokrąglenia „główki” kotwy i rozmieszczenie w główce otworów na ramiona łapki sprężystej 

są  w  każdym  przypadku  takie  same,  dlatego  kotwy  te  mogą  być  stosowane  jako 

kompatybilne,  równoważne  sobie,  pasujące  całkowicie  do  pozostałych  elementów  węzła 

przytwierdzenia.  Różnice  między  kotwami  dotyczą  przede  wszystkim  kształtu  „nóżki” 

zabetonowanej w podkładzie i formy wybrania części materiału z główki – zbyt masywnej w 

przypadku  kotwy  SB3/3.  Producenci  w  dążą  w  tym  zakresie  do  zmniejszenia 

materiałochłonności bez zmniejszenia walorów eksploatacyjnych wyrobu.  

Zamawiający  stwierdził,  że  wprowadzenie  kolejnej  odmiany  kotwy  nie  wymaga 

przeprowadzania kolejnych zbytecznych  badań w pełnym zakresie z udziałem takiej kotwy.  

Kotwy  podlegają  przy  ich  dopuszczeniu  do  stosowania  innemu,  istotnemu  sprawdzeniu:  na 

siłę  wyrywającą  je  z  podkładu  i  na  trwałość  eksploatacyjną.  Po  takim  sprawdzeniu 

poddawane są badaniu w węźle przytwierdzenia. Jeśli system SB W3 jest dobry na kotwach 

typu SB3/4, to zakłada się, że jest też dobry na  kotwach SB3/P, bez  wymogu sprawdzenia 

powtórnymi badaniami. 


Stwierdził  nadto,  że  firma  Plastwill,  (której  produkt  zaoferował  Strunbet)  przeprowadziła 

asekuracyjnie badanie swojego węzła także na kotwie SB3/P, określając taki system mianem 

SB  W.3.2  (czyli  druga  odmiana  systemu  SB  W3).  Wynik  badania  przystępujący  Strunbet 

zamieścił w swojej ofercie.  

Zamawiający zwrócił też uwagę, że w Dopuszczeniu PKP PLK na system SB W3 zapisano 

(w  p.  4.2  Załącznika  do  niego),  że  dopuszczenie  to  zezwala  na  zastosowanie  sprzedaż 

zarówno  kompletnego  systemu  przytwierdzenia  SB  W3,  jak  i  pojedynczych  elementów 

składowych  systemu.  Oznacza  to,  że  na  podstawie  tego  Dopuszczenia  oferent  mógł 

zaproponować system określony jako SB W3.2, w którym elementy dopuszczonego systemu 

SB W3 będą zabudowane na w pełni równoważnej do kotwy SB3/4 kotwie SB3/P. 

Powyższe  może  potwierdzić,  że  Strunbet  w  ofercie  powziął  starania  w  celu  dopełnienia 

wszystkich  wymagań  dla  uwiarygodnienia  swojej  oferty.  Ale  nawet  bez  odrębnych  badań 

systemu  SB  W3  na  innej  kotwie  niż  kotwa  SB3/4  (np.  na  SB3/P,  zamawiający  ma  prawo 

dopuścić  takie  osadzenie  węzła  przytwierdzenia,  jako  różniące  się  tylko  formalnie  (różny 

symbol  kotwy),  zaś  pod  względem  technicznym  całkowicie  zgodnie  z  Dopuszczeniem  dla 

węzła SB W3. Zarzut uznano za niezasadny.  

Zamawiający wskazał także na brak logiki i konsekwencji odwołującego, który upatruje swój 

interes  w  odrzuceniu  oferty  konkurenta,  co  prowadziłoby  do  wyboru  jego  oferty  bez 

przeprowadzania  aukcji  elektronicznej,  a  jednocześnie  nie  żąda  unieważnienia  czynności 

zaproszenia do udziału w aukcji, lecz unieważnienia jej wyniku. 

Przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego wykonawca WPS 

Strunbet sp. z o.o. w złożonym pisemnym stanowisku wniósł o oddalenie odwołania. 

Stwierdził,  że  zamawiający  miał  prawo  zwrócić  się  o  wyjaśnienie  treści  jego  oferty,  a  także 

zakwalifikować  zauważoną  nieścisłość  w  formularzu  oferty  jako  oczywistą  omyłkę  pisarską. 

Niesporny fakt braku skreślenia w formularzu oferty w pkt I.1. typu podkładu Ps-93, który nie 

był  oferowany  przystępujący  określił  jako  niezamierzoną  niedokładność  wynikającą  z 

przeoczenia.  Wskazał,  że  jest  producentem  podkładu  typu  PS-94  i  takie  podkłady  oferuje. 

Integralną  częścią  oferty  jest  wymagana  dokumentacja  w  załącznikach  nr  50  –  60,  na 

stronach  od  185  do  205,  która  dotyczy  podkładu  tylko  i  wyłącznie  typu  PS-94 

produkowanego przez tego wykonawcę. Nie nastąpiła zatem istotna zmiana w treści oferty. 

Jednoznaczne  określenie  oferowanego  typu  podkładu  było  bowiem  określone  we 

wskazanych załącznikach stanowiących integralną część złożonej oferty. 

Powyższe  wykonawca  potwierdził  w  złożonych  wyjaśnieniach  odpowiadając  na  wezwanie 

zamawiającego. 

Zarzut  braku  posiadania  wymaganego  potencjału  technicznego  i  braku  wykazania 

dysponowania  zasobami  niezbędnymi  do  realizacji  zamówienia  przystępujący  uznał  za 


niepotwierdzony.  Stwierdził,  że  zaprzeczył,  by  w  celu  wykazania  spełniania  warunków,  o 

których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy pzp zamierzał polegać na zasobach innych podmiotów 

na zasadach wynikających z art. 26 ust. 2b ustawy. 

Przypomniał,  że  w  siwz  wraz  z  modyfikacjami  zawartymi  w  pismach  zamawiającego 

sformułowano  wymogi  konkretnych  oświadczeń  i  dokumentów  na  potwierdzenie  spełniania 

ustalonych warunków. 

Wskazał,  że  odpowiedź  na  pytanie  48  przytoczone  w  odwołaniu  winna  być  rozpatrywana 

łącznie  z  zapisami  siwz  w  szczególności  jako  dotyczącą  wykonawców  którzy  sami  nie 

spełniają warunków określonych w siwz R. 9 ust. 2 R. 10 ust. 2  i R. 11 ust. 3 pkt 1. 

Z  faktu,  iż  wykonawca  sam  spełnia  wymagany  warunek  dotyczący  wiedzy  i  doświadczenia 

wynika, iż zbędne było złożenie oświadczenia o korzystaniu z zasobów innych podmiotów na 

zasadach  art.  26  ust.  2b  i  w  okolicznościach  określonych  w  pytaniu  nr  48.  Można  przy  tym 

zauważyć, że sam odwołujący podobnie zinterpretował odp. na pytanie 48 i w swojej ofercie 

zadeklarował,  że  nie  będzie  korzystał  z  zasobów  innych  podmiotów  oferując  podkłady 

własnej produkcji oraz akcesoria przytwierdzenia typu SB innych producentów. 

Zarzut  braku  potwierdzenia  posiadania  przytwierdzeń  również  został  uznany  za 

bezzasadny.  Zamawiający  nie  mógł  wystąpić  o  wyjaśnienie  i  dokumenty  określone  w  pkt  3 

odwołania, bo nie określił takich warunków w siwz. 

Odnośnie  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty,  w  której  Dopuszczenie  z  dnia 

20.01.2016 r. do stosowania na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK dotyczące 

systemu  przytwierdzenia  SB  W3  z  zastosowaną  kotwą  żeliwną  SB3/4,  podczas  gdy  jako 

dowód  wykonania  badań  okresowych  wyrobu  załączono  badania,  w  ramach  których  został 

sprawdzony podkład z inną kotwą – SB3/5, co naruszać ma wymóg siwz, przystępując ocenił 

jako  nieprawdziwy.  Wskazał,  że  oferował  150 000  kompletów  przytwierdzeń,  w  tym  szereg 

elementów  wchodzących  w  skład  systemu  SB  W3,  lecz  nie  oferował  całego  systemu 

przytwierdzeń SB W3 ani kotwy SB3/4, co potwierdza treść oferty. 

Wykonawca  przedłożył  wymaganą  kopię  dopuszczenia  w  trybie  procedury  SMS-PW-17. 

Zgodnie z pkt 3 ust. 4 siwz „W przypadkach, gdy badania okresowe wyrobu są przewidziane 

warunkami technicznymi wykonania i odbioru lub warunkami ustalonymi w ramach procedury 

SMS-PW-17,  wymagane  jest  przedstawienie  w  ofercie  aktualnych  wyników  tych  badań 

zgodnie z cyklem badań podanych w tych warunkach.” 

Przystępujący załączył dokument „Dopuszczenie” z załącznikiem, w którym stwierdza się  w 

pkt  4.3  na  str.  2/3,  że  dopuszczenie  zezwala  na  zastosowanie  i  sprzedaż    (oprócz 

kompletnego  systemu  przytwierdzenia  SB  W3)  –  pojedynczych  elementów  składowych 

systemu  przytwierdzenia  wymienionych  w  pkt  2  załącznika  do  dopuszczenia,  w  tym 

wymienione w ofercie łapki SB-8, wkładki typu WIW oraz przekładki podszynowe typu PWE. 

Zatem  przedstawione  dopuszczenie  dotyczy  również  poszczególnych  elementów 


przytwierdzeń.  W  tym  stanie  rzeczy  załączone  badania  systemu  przytwierdzenia  SB  W3.2 

wykonane  w  maju  2016  r.  przez  Instytut  Kolejnictwa  dotyczą  również  pojedynczych 

elementów  tego  systemu  wyżej  wskazanych.  Przedstawione  w  ofercie  dokumenty  zostały 

słusznie  ocenione  przez  zamawiającego  jako  zgodne  z  wymogami  siwz  i  nie  zawierające 

rozbieżności.  

Sygn. akt KIO 1007/16  

Odwołujący:  Track  Tec  S.A.  wniósł  odwołanie  od  czynności  Zamawiającego  zaproszenia 

do  aukcji  elektronicznej  w  portalu  Aukcji  Urzędu  Zamówień  Publicznych  wykonawcy 

Wytwórni Podkładów Strunobetonowych S.A. z siedzibą w Mirosławiu Ujskim w dniu 30 maja 

2016  r.,    który  powinien  zostać  wykluczony  względnie,  którego  oferta  powinna  podlegać 

odrzuceniu.  

Odwołujący  zarzuca  Zamawiającemu  naruszenie  zasad  udzielania  zamówień  publicznych 

oraz obrazę następujących przepisów prawa:  

art. 91b ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 89 ust. 1 pkt. 2 oraz art. 7 ustawy PZP, punktu 

3  ust.  4  SIWZ  poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  wykonawcy  WPS  S.A.  z  należytą 

starannością,  a  w  konsekwencji  zaproszenie  go  przez  Zamawiającego  do  aukcji 

elektronicznej  w  portalu  Aukcji  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  która  podlega  odrzuceniu  z 

uwagi  na  przedstawienie  Zamawiającemu  w  swojej  ofercie  „Dopuszczenia”  nr 

D/ELK/26/2014 z dnia 20/01/2016 do stosowania na liniach kolejowych zarządzanych przez 

PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  dotyczącego  systemu  przytwierdzenia  SB  W3  z 

zastosowaną kotwa żeliwna SB3/4, podczas gdy jako dowód wykonania badań okresowych 

wyrobu załączone zostały zaś badania w ramach, których sprawdzony został podkład z inną 

kotwą - SB3/3, co w sposób oczywisty nie spełnia wymogu pkt 3 ust. 4 SIWZ. 

Alternatywnie  na  wypadek  nie  podzielenia  przez  Izbę  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

WPS S.A. z uwagi na powyższe, odwołujący zarzuca naruszenie art. 91b ust. 1 ustawy PZP 

w  zw.  z  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  PZP  poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  wykonawcy  WPS 

S.A.  z  należytą  starannością,  a  w  konsekwencji  zaproszenie  go  przez  Zamawiającego  do 

aukcji  elektronicznej,  pomimo  braku  żądania  od  wykonawcy  WPS  S.A.  wyjaśnień  i 

dokumentów dotyczących rozbieżności pomiędzy załączonym na podstawie wymagań SIWZ 

(punkt 3 ust. 2) „Dopuszczenia” nr D/ILK/26/2014 z dnia 20/01/2016 do stosowania na liniach 

kolejowych  zarządzanych  przez  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  dotyczącego  systemu 

przytwierdzenia  SB  W3  z  zastosowaną  kotwa  żeliwna  SB3/4  a  załączonymi  na  podstawie 

wymagań  SIWZ  (punkt  3  ust.  4)  badania  w  ramach,  których  sprawdzony  został  podkład  z 

inną kotwą - SB3/3, co w sposób oczywisty nie spełnia wymogu pkt 3 ust. 4 SIWZ. 

Zarzucając powyższe odwołujący wniósł o: 

Unieważnienie wyników aukcji elektronicznej i wyboru oferty najkorzystniejszej. 


Nakazania Zamawiającemu powtórzenia oceny oferty wykonawcy WPS S.A. i: 

a) 

odrzucenie oferty wykonawcy WPS S.A. 

b) 

Względnie  wezwanie  wykonawcy  WPS  S.A.  w  trybie  26  ust.  3  i  4  ustawy  PZP  w 

zakresie wskazanym w pkt 2 zarzutów odwołania tj. 

-  dlaczego  załączył  do  swojej  oferty  w  ramach  przedmiotowego  przetargu,  dopuszczenie  w 

ramach  procedury  SMS-PW-17,  dotyczące  systemu  przytwierdzenia  SB  W3,  w  ramach 

którego  zastosowana  została  kotwa  SB3/4  a  jako  dowód  wykonania  badań  okresowych 

wyrobu załączone zostały zaś badania w ramach, których sprawdzony został podkład z inną 

kotwą - SB3/3 

- zażądania przedłożenia prawidłowego dowodu wykonywania badań kotwy SB3/4. 

Uzasadniając zarzuty i żądania odwołujący wskazał, co następuje. 

Odwołujący  jest  wykonawcą,  który  złożył  ofertę  i  ma  interes  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia.  Zarzucane  zamawiającemu  naruszenia  przepisów  powodują,  że  odwołujący, 

który złożył ofertę z najniższą ceną dostał zaproszenie do aukcji elektronicznej podczas gdy, 

oferta  wykonawcy WPS S.A. powinna zostać odrzucona. 

Oferta odwołującego Track Tec S.A. po otwarciu ofert przed przeprowadzeniem aukcji była 

ofertą  najkorzystniejszą  i  jedną  z  trzech  ofert.  W  przypadku  postępowania  zamawiającego 

zgodnie z przepisami ustawy PZP i zgodnie z treścią SIWZ wykonawca WPS S.A. powinien 

zostać  wezwany  w  trybie  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  PZP,  a  jego  oferta  nie  powinna  zostać 

dopuszczana  do  aukcji  elektronicznej  jako  oferta  niepodlegająca  odrzuceniu  i  w 

konsekwencji powinna była  zostać odrzucona. Wówczas nie doszłoby  do aukcji z uwagi na 

brak  trzech  ofert  nie  podlegających  odrzuceniu  i  Odwołujący  uzyskałby  przedmiotowe 

zamówienie. 

Wobec  tego  zaniechanie  przez  Zamawiającego  odrzucenia  jego  oferty  w  tych  zadaniach, 

naraża  Odwołującego  na  szkodę,  gdyż  uniemożliwiło  uzyskanie  odpłatnego  zamówienia 

publicznego, na co mógłby - w przeciwnym razie - liczyć. 

Uzasadnienie zarzutów odwołania 

Zgodnie  z  wymaganiami  SIWŻ  do  Przetargu  (Punkt  3  ust.  4  SIWZ):  „W  przypadkach,  gdy 

badania  okresowe  wyrobu  są  przewidziane  warunkami  technicznymi  wykonania  i  odbioru, 

lub warunkami ustalonymi w ramach procedury SMS-PW-17, wymagane jest przedstawienie 

w  ofercie  kopii  aktualnych  wyników  tych  badań  -  zgodnie  cyklem  badań  podanym  w  tych 

warunkach.” 

W ramach złożonej oferty do Przetargu, wykonawca WPS S.A. przedłożył „Dopuszczenie” nr 

D/BLK/26/2014 z dnia 20/01/2016 do stosowania na liniach kolejowych zarządzanych przez 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dotyczący systemu przytwierdzenia SB W3. 


Zgodnie z punktem 2. podpunkt 3) załącznika do ww. „Dopuszczenia” elementem składowym 

systemu  przytwierdzenia  SB  W3  są  kotwy  żeliwne  SB3/4  -  zgodne  z  „Warunkami 

Technicznymi Wykonania i Odbioru kotwy typu SB3/3 i SB3/4” oraz aprobatą techniczną Nr 

AT/07-2014-0305-00. 

Natomiast  na  potwierdzenie  wykonania  badań  okresowych  (wymaganych  punktem  3  ust.  4 

SIWZ)  załącza  prace,  w  której  wskazane  zostało,  że  przedmiotem  badania  tej  Pracy  był 

system przytwierdzenia sprężystego szyn UIC60 do podkładów strunobetonowych o nazwie 

SB-W3,  zawierający  prototypową  konfigurację:  -  podkład  strunobetonowy  PS-94  ze 

zmodyfikowaną kotwa SB3/3. 

W  ocenie  odwołującego  załączona  dokumentacja  nie  spełnia  wymogu  treści  pkt  3  ust  4 

SIWZ i oferta WPS S.A. powinna podlegać odrzuceniu. 

Z ostrożności wskazać  należy,  że Zamawiający z uwagi na treść dokumentów załączonych 

do oferty wykonawcy powinien wezwać go w trybie art. 26 ust. 3 lub 4 ustawy PZP i zażądać 

od  Wykonawcy  WPS  S.A.  wyjaśnień  i  dokumentów,  dlaczego  załączył  do  swojej  oferty  w 

ramach  przedmiotowego  przetargu,  dopuszczenie  w  ramach  procedury  SMS-PW-17, 

dotyczące  systemu  przytwierdzenia  SB  W3,  w  ramach  którego  zastosowana  została  kotwa 

SB3/4, a jako dowód wykonania badań okresowych wyrobu załączone zostały zaś badania w 

ramach, których sprawdzony został podkład z inną kotwą - SB3/3, co w sposób oczywisty nie 

spełnia wymogu pkt 3 ust. 4 SIWZ. 

Zamawiający w sposób sprzeczny z art. 91 ust. 1 ustawy PZP dopuścił do aukcji wykonawcę 

WPS  S.A.  pomimo  przesłanek  do  odrzucenia  jego  oferty  względnie  pomimo  obowiązku 

wezwania go do złożenia wyjaśnień z powodu nie spełnienia treści SIWIZ w pkt 3 ust. 4. 

Uzasadnienie zachowania terminu do wniesienia odwołania. 

Czynność zamawiającego zaproszenia do aukcji nastąpiła 30 maja 2016 r. Termin złożenia 

niniejszego odwołania mija 09 czerwca 2016 r. zatem złożenie odwołania do tego dnia uznać 

należy  za  wniesione  w  ustawowym  terminie  10  dni  od  dnia  powzięcia  informacji  o 

okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia. 

Wobec powyższego Odwołujący wnosi jak na wstępie. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  wniósł  o  oddalenie  odwołania  i  wskazał  na 

następujące okoliczności. 

Odnośnie zarzutu naruszenia art. 91b ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy PZP w 

zw. z art. 89 ust. 1 pkt. 2 oraz art. 7 ustawy PZP, punktu 3 ust. 4 SIWZ poprzez zaniechanie 

oceny oferty wykonawcy WPS S.A. z należytą starannością, a w konsekwencji zaproszenie 

go  przez  Zamawiającego  do  aukcji  elektronicznej,  która  podlega  odrzuceniu  z  uwagi  na 

przedstawienie  Zamawiającemu  w  swojej  ofercie  „Dopuszczenia”  dotyczącego  systemu 

przytwierdzenia  SB  W3  z  zastosowaną  kotwa  żeliwna  SB3/4,  podczas  gdy  jako  dowód 


wykonania  badań  okresowych  wyrobu  załączone  zostały  zaś  badania,  w  ramach  których 

sprawdzony został podkład z inną kotwą - SB3/3, co w sposób oczywisty nie spełnia wymogu 

pkt  3  ust.  4  SIWZ  i  alternatywnie  na  wypadek  nie  podzielenia  przez  Izbę  odrzucenia  oferty 

wykonawcy WPS S.A. zarzutu naruszenie art. 91b ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 26 ust. 3 i 

4  ustawy  PZP  poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  wykonawcy  WPS  S.A.  z  należytą 

starannością,  a  w  konsekwencji  zaproszenie  go  przez  Zamawiającego  do  aukcji 

elektronicznej,  pomimo  braku  żądania  od  wykonawcy  WPS  S.A.  wyjaśnień  i  dokumentów 

dotyczących rozbieżności pomiędzy załączonym na podstawie wymagań SIWZ (punkt 3 ust. 

2)  „Dopuszczenia”  dotyczącego  systemu  przytwierdzenia  SB  W3  z  zastosowaną  kotwą 

ż

eliwną  SB3/4  a  załączonymi  na  podstawie  wymagań  SIWZ  (punkt  3  ust.  4)  badania  w 

ramach, których sprawdzony został podkład z inną kotwą - SB3/3, co nie spełnia wymogu pkt 

3  ust.  4  SIWZ  wskazał  na  treść  przedłożonego  Dopuszczenia,  a  także  fakt  zamieszczenia 

przez  wykonawcę  wyników  badań  okresowych  podkładów  PS-94  i  podrozjazdnic 

strunobetonowych  SP-93  oraz  bań  systemu  przytwierdzenia  sprężystego  szyn  do 

podkładów.  To  ostatnie  badanie  obejmowało  następujące  elementy  mocowania:  podkład 

strunobetonowy  PS-94  ze  zmodyfikowaną  kotwą  SB3/3,  łapkę  dociskową  LIW,  Wkładkę 

elektroizolacyjną WIW, przekładkę podszynową PWE6094. 

Wyniki  badań  były  pozytywne  i  na  ich  podstawie  producent  (firma  Plastwil)  dostał  zgodę 

zamawiającego  na  zabudowanie  tego  systemu  przytwierdzenia  w  torze  (system  został 

nazwany przez producenta symbolem SB W3). System otrzymał wg procedury SMS-PW-17 

Dopuszczenie  do  stosowania.  Nazwa  łapki  w  międzyczasie  uległa  zmianie  na  SB8,  a 

modyfikowaną kotwę SB3/3 oznaczono jako SB3/4. 

Zamawiający  zauważa,  że  w  pracy  Instytutu  Kolejnictwa  nr  5191/22  zawierającej  wyniki 

badań  system  SB  W3  wyraźnie  zapisano,  że  w  skład  systemu  wchodzi  podkład  PS-94  ze 

zmodyfikowaną  kotwą  SB3/3  ,  a  nie  zwykłą  SB3/3.  Zmiany  nazw  i  modyfikacja  kotwy  nie 

zmieniły  ich  walorów  funkcjonalnych  i  nie  wymagała  prowadzenia  dodatkowych  badań  oraz 

procedury zmierzającej do wydania dokumentu „Dopuszczenia”. 

Przystępujący  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego:  Wytwórnia 

Podkładów  Strunobetonowych  S.A.,  Mirosław  Ujski  oraz  Wytwórnia  Podkładów 

Strunobetonowych Strunbet sp. z o.o. w Bogumiłowicach wnieśli o oddalenie odwołania.  

W toku rozprawy strony i uczestnicy przedstawili stanowiska.  

Odwołujący  popierając  odwołanie  przypomniał,  iż  przystępujący  nie  wskazał  w  złożonym 

formularzu  oferowanego  typu  podkładu,  który  miał  być  jednorodnego  rodzaju.  Brak  ten  nie 

podlega  uzupełnieniu  w  trybie  art.  26  ust  3  i  4,  a  zamawiający  umożliwił  wykonawcy 

niedopuszczalną  zmianę  treści  oferty  po  terminie  jej  składania.  Przedmiotowy  brak  jest 


istotnym  elementem  oświadczenia  woli  zawartego  w  ofercie.  Podtrzymał  twierdzenie  o 

niezgodności oświadczeń wykonawcy wymaganych postanowieniami SIWZ w odniesieniu do 

stanu  faktycznego  i  przypomniał  m.  in.  iż  Strunbet  nie  jest  producentem  przytwierdzeń  do 

podkładów,  w  świetle  czego  jego  oświadczenie  o  samodzielnym  wykonywaniu  przedmiotu 

zamówienia  jest  nieprawidłowe  zwłaszcza  wobec  treści  odpowiedzi  na  pytanie  nr  48 

przekazanej  wykonawcom  przez  zamawiającego.  W  zakresie  twierdzeń  zamawiającego  o 

równoważności  (kompatybilności)  kotw  wskazanych  w  ofercie  i  opisanych  w  dokumencie 

badań  (str.  152  i  n.  i  w  analogicznym  miejscu  w  drugiej  ofercie),  ocenił  jako  niezrozumiałą 

informację  podaną  przez  zamawiającego  w  odpowiedzi  na  odwołanie  co  do  zmiany  nazwy 

przedmiotowego  elementu  i  brak  jakichkolwiek  wcześniejszych  danych  na  tę  okoliczność. 

Podkreślił,  że  zarzuty  powyższe  dotyczą  także  ofert  drugiego  konkurencyjnego  wykonawcy 

(sygn.  akt  KIO  1007/16).  Poddał  w  wątpliwość  zasadność  uznania  przez  zamawiającego 

różnego  rodzaju  kotew  jako  równoważnych  (bez  odrębnych  dopuszczeń)  mając  zwłaszcza 

na uwadze rygory bezpieczeństwa w budownictwie i ruchu kolejowym. Zauważył, że art. 91b 

regulujący  zaproszenie  do  aukcji  dotyczy  czynności,  z  której  wyprowadza  się  zaniechanie 

wykluczenia  lub  odrzucenia  oferty.  Potwierdził,  że  zarzut  wykluczenia  nie  dotyczy 

przystępującego  Wytwórni  Podkładów  Strunobetonowych  S.A.  Ponownie  przytoczył  treść 

pytania  i  odpowiedzi  48  oraz  następstwa  tej  czynności  stanowiącej  modyfikację  SIWZ. 

Zanegował  tezę  zamawiającego  co  do  oferty  WPS  „STRUNBET”  Sp.  z  o.  o.,  wskazał  na 

rygoryzm  regulacji  PZP  i  niedopuszczalność  domniemania  treści  oświadczenia  woli  w  tym 

systemie w oparciu o art. 65 KC, który wskazuje w swoim stanowisku zamawiający. 

Zamawiający  wniósł  o  oddalenie  obydwu  odwołań  wskazując  na  argumentację 

przedstawioną  w  złożonych  pismach.  Podkreślił,  że  nie  została  dokonana  zmiana  treści 

oferty  wybranej  jako  najkorzystniejsza.  Z  treści  tej  i  faktu,  że  wykonawca  jest  producentem 

konkretnych  podkładów  wywnioskował,  jaki  typ  został  zaoferowany,  a  brak  wymaganego 

skreślenia  w  formularzu  jednego  typu  uznał  za  oczywistą  omyłkę  pisarska.  Wezwania  do 

wyjaśnień  nastąpiły  z  ostrożności,  a  powołanie  w  ich  treści  przepisu  art.  26  nie  ma 

znaczenia.  Przypomniał  także  treść  wezwania  i  odpowiedzi  w  zakresie  warunku  udziału  w 

postępowaniu  w  kontekście  wymogów  SIWZ,  nie  zaś  przewidywanych  zasad  realizacji 

zamówienia.  Wniósł  o  dołączenie  do  akt  dokumentacji  postępowań  odwoławczych,  jakie 

toczyły  się  w  ramach  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Wskazał  na 

postanowienie  SIWZ  co  do  warunków  technicznych  oferowanych  elementów  przedmiotu 

zamówienia  w  tym  systemu  przytwierdzania.  Stwierdził,  że  przystępujący  przedstawili 

wymagane  świadectwa  dopuszczenia  oraz  badania  dla  poszczególnych  elementów 

przytwierdzenia. Dopuszczenie zamawiającego jest wynikiem pozytywnie przeprowadzonych  

badań. Stwierdził, że kolejne rodzaje kotw o różnych symbolach spełniają te same funkcje w 


tym co do mocowania i można je uznać za równoważne, praktycznie w zakresie omawianym 

nie  powinno  się  wymagać  nowych  odrębnych  badań  dla  kolejnego  rodzaju  kotwy  w  tym 

samym  systemie  przytwierdzania.  Wskazał  na  treść  dokumentów  dopuszczenia  badań 

złożonych  w  ofertach,  z  których  wywodzi  prawidłowość  zaoferowania  kotw  określonych 

typów  w  ofertach  przystępujących  jako  spełniających  warunki  bezpieczeństwa  opisane  w 

złożonych dokumentach.  

Przystępujący  Wytwórnia  Podkładów  Strunobetonowych  „STRUNBET”  Sp.  z  o.  o. 

wniósł  o  oddalenie  odwołania  ze  stanowiskiem  przedstawionym  w  złożonym  piśmie  oraz 

dowodami  załączonymi.  Wskazał,  że  o  wymogach  co  do  oferty  przesądza  treść  SIWZ,  a  w 

tej treści nie było wzmianki na temat kotwy. Wskazał na postanowienia SIWZ co do zakresu 

badań  wymaganych  do  przedstawienia  w  ofercie.  Wskazał  także  na  treść  warunków 

dotyczących  potwierdzenia  dysponowania  potencjałem  technicznym.  Zauważył,  że  treść 

oferty obejmuje wszystkie jej strony, a nie tylko sam formularz ofertowy. Wskazał, iż na str. 

185  opisano  typ  oferowanego  podkładu,  to  jest  jeden  z  wymaganych  w  SIWZ.  Informacja 

taka ujęta jest także na str. 194 (obok typu PS94M).Wskazał także na załącznik 50 oferty na 

str.  152  i  nast.  gdzie  w  pkt  5  podsumowania  stwierdzono,  że  prototypowa  konfiguracja 

systemu przytwierdzenia szyn 60E1 do podkładów strunobetonowych oznaczona symbolem 

SBW3.2  składająca  się  z  wymienionych  dalej  elementów  charakteryzuje  się  pełną 

zgodnością w zakresie ocenianych parametrów z normą. 

Przystępujący  Wytwórnia  Podkładów  Strunobetonowych  S.A.  wniósł  o  oddalenie 

odwołania  ze  stanowiskiem,  jak  w  złożonym  piśmie.  Wskazał,  na  zaskarżoną  czynność 

zaproszenia wykonawców do udziału w aukcji, a nie zaniechania wykluczenia lub odrzucenia 

ofert  przez  nich  złożonych.  Stwierdził,  iż  w  odniesieniu  do  niego  brak  jest  podstaw  do 

zastosowania  art.  24  ustawy.  Stwierdził,  że  żądania  (wnioski)  nie  wynikają  z  postawionych 

zarzutów  i  już  z  tego  względu  nie  mogą  być  uwzględnione.  W  zakresie  zarzutów 

podniesionych  wobec  treści  oferty  podzielił  stanowisko  zamawiającego.  Wskazał  także  na 

treść  złożonych  w  ofercie  dokumentów  w  kontekście  wymogów  SIWZ  przypomniany  przez 

drugiego przystępującego. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  po  rozpatrzeniu  sprawy  na  rozprawie,  wzięciu  pod 

uwagę  stanowisk  stron  i  uczestników  przedstawionych  na  piśmie  i  do  protokołu  wraz  z 

przedstawionymi  dowodami,  uwzględniając  także  dokumentację  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, w szczególności treść oferty wybranej jako najkorzystniejsza oraz 

drugiej konkurencyjnej wobec oferty odwołującego oraz postanowienia specyfikacji istotnych 

warunków zamówienia w  zakresie objętym zarzutami odwołania zważyła, co następuje.  


W  pierwszej  kolejności  Izba  stwierdziła,  że  nie  zachodzą  przesłanki  odrzucenia 

odwołania  przewidziane  w  art.  189  ust.  2  ustawy  pzp.  Ponadto  odwołujący  legitymuje  się 

materialno prawną przesłanką do skorzystania ze środków ochrony prawnej określoną w art. 

179 ust. 1 ustawy pzp. Odwołujący jest bowiem wykonawcą, który złożył ofertę i ma interes w 

uzyskaniu  zamówienia.  Zarzucane  zamawiającemu  naruszenia  przepisów  powodują,  że 

odwołujący,  który  złożył  ofertę  z  najniższą  ceną  został  zaproszony  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej,  natomiast  w  wypadku  wykluczenia  wykonawcy  Strunbet  lub  odrzucenia  jego 

oferty  nie  doszłoby  do  aukcji  elektronicznej  z  uwagi  na  brak  trzech  ofert  nie  podlegających 

odrzuceniu i odwołujący uzyskałby przedmiotowe zamówienie.  

Jak  wskazał  odwołujący,  także  oferta    wykonawcy  WPS  S.A.  w  konsekwencji  jej 

niezgodności  z  treścią  siwz  byłaby  odrzucona  i  w  tej  sytuacji  nie  doszłoby  do  aukcji,  a 

odwołujący uzyskałby przedmiotowe zamówienie. 

W zakresie zarzutów podniesionych wobec wykonawcy Strunbet i złożonej przez niego oferty 

skład  orzekający  stwierdza,  że  niesporny  fakt  braku  złożenia  w  pkt  I.1.  formularza 

ofertowego  oświadczenia  woli  w  zakresie  wyboru  przedmiotu  dostawy  tj.  typu  podkładu 

PS93/60E1  albo  PS94/60E1  co  do  wymaganego  wyboru  podkładu  wyłącznie  jednego 

rodzaju w okolicznościach sprawy nie oznacza niezgodności treści oferty z treścią siwz. Po 

całościowej analizie treści oferty należy zauważyć, że wykonawca w dacie składania oferty w 

dokumentach  ofertowych  wskazał,  jakiego  rodzaju  podkłady  dostarczy.  Brak  wymaganego 

przekreślenia jednego z dwóch typów podkładów należy uznać za oczywistą omyłkę pisarską 

wobec jednoznacznego określenia typu podkładu w dalszej dokumentacji ofertowej. Z treści 

oferty wynika bowiem, który z rodzajów podkładów jest oferowany. Na stronie 56 – 60 oraz 

185 – 205 Strunbet zamieścił dokumenty dotyczące podkładu PS-94. W szczególności na s. 

185  oferty  zawarto  oświadczenie  o  wyrobie  oferowanym  oznaczonym  jako  podkład 

strunobetonowy PS-94, na kolejnej deklarację zgodności nr WE-1/2016 dotyczącą podkładu 

strunobetonowego  PS-94/SB,  dalej  deklarację  zgodności  3/2016  z  oznaczeniem  PS94, 

informację o tym samym wyrobie, świadectwo dopuszczenia do eksploatacji  podkładu typu 

PS-94 wydane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, badania okresowe podkładów 

Typu  PS-94  i  PS-94M.  Powyższe  jednoznaczne  określenia  pozwalają  na  uznanie 

poprawności  oferty  obarczonej  jedynie  omyłką  pisarską.  W  tym  zakresie  Izba  nie  podziela 

poglądu  zamawiającego,  iż  samo  oświadczenie  wykonawcy  o  przyjęciu  wszystkich 

warunków zamawiającego bez zastrzeżeń byłoby wystarczające do pozytywnej oceny oferty. 

Za  niecelowe  uznać  należy  w  takim  stanie  rzeczy  kierowanie  do  wykonawcy  zapytania  w 

sprawie  oferowanego  typu  podkładu  wobec  zaistnienia  jedynie  wskazanej  omyłki 

podlegającej poprawieniu i braku tym samym istotnej zmiany oświadczenia woli w ofercie.  


W zakresie zarzutu zaniechania wykluczenia z postępowania wykonawcy Strunbet z 

uwagi  na  brak  posiadania  odpowiedniego  potencjału  technicznego  i  wykazania 

dysponowania  zasobami  niezbędnymi  do  realizacji  zamówienia  Izba  zauważa,  że  

zamawiający  w  postanowienia  siwz  określił  w  R.  9  i  10  siwz  (str.  10)  warunki  udziału  w 

postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia  w  dostawach  określonych  produktów,  w  tym 

podkładów  strunobetonowych  lub  wymienionych  akcesoriów  do  mocowania  szyn  do  tych 

podkładów  w  określonej  ilości.  Strunbet  w  ofercie  wskazał,  że  w  celu  wykazania  spełnienia 

warunków  udziału  w  tym  zakresie  będzie  korzystał  z  zasobów  podmiotów  trzecich.  Z  treści 

oferty  wynikało  jednak,  że  wykonawca  ten  spełnia  w  całości  samodzielnie  warunek 

postawiony w siwz, co potwierdził w odpowiedzi na zapytanie zamawiającego. Z powyższego 

wynika,  że  w  stosunku  do  tego  wykonawcy  nie  zachodzą  przesłanki  wykluczenia,  a  tym 

samym  wykonawca  nie  miał  obowiązku  i  potrzeby  przedstawienia  w  ofercie  pisemnego 

zobowiązania  producenta  lub  producentów  podkładów  do  dyspozycji  niezbędnych  zasobów 

na  potrzeby  wykonania  zamówienia.  Nadto  wbrew  twierdzeniom  odwołującego  nie  było 

podstaw  do  wzywania  wykonawcy,  by  wykazał,  iż  w  momencie  składana  ofert  jest  on  w 

posiadaniu  wymaganej  liczby  sztuk  kompletów  przytwierdzeń,  jako  że  w  siwz  nie  stawiano 

takiego  wymogu,  a  byłby  to  warunek  nadmiarowy  w  stosunku  do  wymagań  siwz.  Zarzut 

naruszenia przepisu art. 22 ust. 1 pkt należy tym samym uznać za niezasadny.  

Odnośnie  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Strunbet,  jak  i  oferty 

wykonawcy WPS S.A. w Mirosławiu Ujskim z uwagi na zawarcie w tych ofertach dokumentu  

„Dopuszczenie”  z  zastosowaną  kotwą  żeliwną  typu  SB3/4,  w  sytuacji  gdy  jako  dowód 

wykonania  badań  okresowych  wyrobu  załączone  zostały  badania  podkładu  z  kotwą  SB3/P 

Izba  podziela  argumentację  zamawiającego  oraz  przystępujących  po  jego  stronie 

wykonawców,  że  w  rozpatrywanym  zakresie  nie  zachodzą  przesłanki  uznania  ofert  za 

niezgodne  z  treścią  siwz  w  szczególności  wskazującą,  że  w  przypadku  polskiego  systemu 

sprężystego  mocowania  szyn  do  podkładów  strunobetonowych,  sprawa  kotew, 

zabetonowanych  w  podkładzie  jest  niewielkim  problemem  w  odniesieniu  do  systemu 

przytwierdzenia.  Bez  względu  na  odmianę  kotwy  –  czy  to  będzie  kotwa  SB3/3,  SB3/M, 

SB3/7,  SB3/P  czy  SB3/4  –  jej  funkcja  w  systemie  przytwierdzenia  jest  identyczna,  profil 

zaokrąglenia „główki” kotwy i rozmieszczenie w główce otworów na ramiona łapki sprężystej 

są  w  każdym  przypadku  takie  same,  dlatego  kotwy  te  mogą  być  stosowane  jako 

kompatybilne,  równoważne  sobie,  pasujące  całkowicie  do  pozostałych  elementów  węzła 

przytwierdzenia.  Różnice  między  kotwami  dotyczą  przede  wszystkim  kształtu  „nóżki” 

zabetonowanej w podkładzie i formy wybrania części materiału z główki – zbyt masywnej w 

przypadku  kotwy  SB3/3.  W  rzeczywistości  kolejne  odmiany  produkowanych  kotw  są 


wynikiem  dążeń  do  zmniejszenia  materiałochłonności  przy  produkcji  tych  elementów  bez 

zmniejszenia  walorów  eksploatacyjnych  wyrobu.  W  związku  z  tym  wprowadzenie  kolejnej 

odmiany  kotwy  nie  wymaga  przeprowadzania  kolejnych  zbytecznych    badań  w  pełnym 

zakresie z udziałem takiej kotwy, który to brak zarzuca odwołujący.  Jak zasadnie zauważył 

zamawiający będący użytkownikiem systemu, jeśli system SB W3 funkcjonuje prawidłowo na 

kotwach typu SB3/4, to zakłada się, że także poprawnie funkcjonuje na kotwach SB3/P, bez 

wymogu sprawdzenia powtórnymi badaniami. 

Ponadto  z  treści  „Dopuszczenia”  PKP  PLK  nr  D/BLK/26/2014  z  dnia  20/01/2016,  którym 

legitymowali  się  obydwaj  konkurencyjni  w  stosunku  do  odwołującego  wykonawcy,  do 

stosowania  na  liniach  kolejowych  zarządzanych  przez  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A. 

dotyczący systemu przytwierdzenia SB W3 na system SB W3 wynika(w p. 4.2 Załącznika do 

niego),  że  dopuszczenie  to  zezwala  na  zastosowanie  sprzedaż  zarówno  kompletnego 

systemu  przytwierdzenia  SB  W3,  jak  i  pojedynczych  elementów  składowych  systemu. 

Oznacza  to,  że  na  podstawie  tego  Dopuszczenia  oferent  mógł  zaproponować  system 

określony  jako  SB  W3.2,  w  którym  elementy  dopuszczonego  systemu  SB  W3  będą 

zabudowane  na  w  pełni  równoważnej  do  kotwy  SB3/4  kotwie  SB3/P.  Powyższe  pozwala 

potwierdzić, że Strunbet w ofercie powziął starania w celu dopełnienia wszystkich wymagań 

dla  uwiarygodnienia  swojej  oferty.  Nawet  bez  odrębnych  badań  systemu  SB  W3  na  innej 

kotwie  niż  kotwa  SB3/4  (np.  na  SB3/P,  zamawiający  ma  prawo  dopuścić  takie  osadzenie 

węzła  przytwierdzenia,  jako  różniące  się  tylko  formalnie  (różny  symbol  kotwy),  zaś  pod 

względem  technicznym  całkowicie  zgodnie  z  Dopuszczeniem  dla  węzła  SB  W3.  Zarzut 

uznać należało za niezasadny.  

W wyniku  dokonanej  oceny  ofert  złożonych  przez  przystępujących  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  skład  orzekający  nie  uznał  za  zasadne  zarzutów 

podniesionych przez odwołującego wobec tych wykonawców i ich ofert, czego wynikiem jest 

niniejsze rozstrzygnięcie oddalające obydwa odwołania.  

Skład orzekający przypomina przy tym, że zgodnie z art.  192 ust. 7 ustawy pzp Izba 

jest związana zarzutami odwołania zawartymi nie tylko w petitum, a zatem w okolicznościach 

niniejszego  postępowania    także  zarzutami  zaniechania  wykluczenia  wykonawcy  z 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jak i zarzutami zaniechania odrzucenia 

ofert dwóch wykonawców. W konsekwencji oddalenia podniesionych zarzutów rozpatrywanie 

odrębnie  zarzutu  dotyczącego  czynności  zaproszenia  wykonawców  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej  na  portalu  UZP  stało  się  zbędne  i  bezprzedmiotowe,  jako  że  czynność 

zaproszenia była kwestionowana jedynie jako skutek zaniechania eliminacji z postępowania 

dwóch konkurentów, co jednoznacznie wynikało z treści zarówno żądań, jak i postawionych 

zarzutów.    


Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze, orzeczono 

jak  w  sentencji.  O  kosztach  skład  orzekający  Izby  orzekł  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10 

ustawy pzp oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie 

wysokości  oraz  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania  (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). 

Przewodniczący: 

………………………………  

                                   ……………………………… 

                                  ……………………………….