KIO 521/22 POSTANOWIENIE dnia 9 marca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 16.09.2022

Sygn. akt: KIO 521/22 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 9 marca 2022 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

po rozpoznaniu na posiedzeniu  niejawnym w dniu 9 marca 2022 r. w Warszawi

e odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Iz

by  Odwoławczej  w  dniu  25  lutego  2022  r.  przez  J.  D. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą PARAMEDYK J. D., 

w postępowaniu prowadzonym przez Wojskowy Ośrodek Farmacji i Techniki Medycznej 

 w Celestynowie

orzeka: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  z

wrot  z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  Odwołującego 

kwoty  13  500 

zł  00    gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy) 

stanowiącej 90% wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  wr

ześnia  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  z  późn.  zm.)  na  niniejsze 

postanowienie 

–  w terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za 

p

ośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodni

czący: 


Sygn. akt: KIO 521/22 
 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Wojskowy Ośrodek Farmacji i Techniki Medycznej  w Celestynowie –

– prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia pn. 

Dostawa 

wyrobów  medycznych  i  środków  do  dezynfekcji  do  odświeżenia  zestawów 

medycznych  Poziomu  1  dla  RBZMED.  Warto

ść  zamówienia  jest  większa  niż  progi  unijne. 

Og

łoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej 

15 lutego 2022 r. pod  nr pod numerem 2022/S 032-081459. 

W  dniu  25  lutego  2022  r.  J.  D.  prowadz

ący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

PARAMEDYK  J.  D. 

wniósł  odwołanie  wobec  następujących  postanowień  specyfikacji 

warunków zamówienia: 

Załącznika  nr  5a  do  SWZ  –  Szczegółowy  opis  części  zadań  przedmiotu  zamówienia, 

w zakresie  w  jakim 

formułuje  wymaganie,  aby  opatrunek  na  rany  penetracyjne  klatki 

piersiowej miał „kształt okrągły o średnicy minimum 14 cm”;  

Załącznika  nr  5d  do  SWZ  –  Procedura  badania  próbek,  w  zakresie  w  jakim  formułuje 

wymaganie, aby nadruk 

przy pocieraniu dłonią nie rozmazywał się i był trwały oraz aby 

„informacje:  znak  CE,  termin  ważności,  numer  serii  i  oznaczenia  sterylności  były 

umieszczone  na  opakowaniu  w  s

posób  nieusuwalny,  w  tym:  nie  da  się  ich  dłonią 

zetrzeć, zmazać czy odkleić”; 

Załącznika  nr  4  do  SWZ  –  Oświadczenie  o  zgłoszeniu  wyrobu  do  URPLWMiPB, 

w zakresie  w  jakim 

zawiera  nieścisłości  i  sprzeczności  z  przepisami  ustawy  z  dnia  20 

maja 2010 r. o wyrobach medycznych (DZ.U. z 2021 r. poz. 1565); 

Załącznika nr 5c do SWZ – Opatrunek na rany penetracyjne klatki piersiowej, w zakresie 

w jakim 

formułuje wymaganie, aby opatrunek na rany penetracyjne klatki piersiowej był 

wyłącznie sterylny i jednocześnie nie dopuszcza możliwości oferowania.  

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  przepisów  art.  99  ust.  1  i  4  w zw. 

z art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy Pzp oraz art. 58 ustawy o wyrobach medycznych.  

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

zmiany  załącznika  nr  5a  do  SWZ  –  Szczegółowy  opis  części  zadań  przedmiotu 

zamówienia,  poprzez  modyfikację  wymagania  dotyczącego  opatrunków  o  okrągłym 

kształcie  i  dopuszczenie  opatrunków  o  średnicy  minimum  13  cm,  tj.  poprzez  nadanie 

punktowi 10 litera b, ti

ret pierwsze tego załącznika następującego brzmienia:  


kształt okrągły o średnicy minimum 13 cm lub owalny o wymiarach minimum 17 cm x 14 

cm  ±10%  lub  w  kształcie  prostokąta  o  wymiarach  minimum  15  x  20  cm  ±10%  z 

zaokrąglonymi narożnikami lub w kształcie kwadratu o wymiarach minimum 15 x 15 cm 

±10% z zaokrąglonymi narożnikami;  

zmiany  załącznika  nr  5d  –  Procedura  badania  próbek  poprzez  modyfikację  wymagań 

dotyczących sprawdzenia opakowania opatrunku, poprzez nadanie punktowi 1.1. (str. 5, 

część  załącznika  poświęcona  Szczegółowej  procedurze  badania  Próbki:  Opatrunku  na 

rany penetr

acyjne klatki piersiowej) następującego brzmienia:  

„1.1  zamawiający  sprawdzi  czy  oznaczenia  są  czytelne,  a  ich  treść  zgodna  z  OPZ 

aktualnymi  przepisami prawa w  zakresie wyrobów  medycznych,  oraz  czy  nadruk  przy 

pocieraniu dłonią (tj. przy trzykrotnym przetarciu kciukiem) nie rozmazuje się i jest trwały. 

Zamawiający  wymaga,  aby  informacje:  znak  CE,  termin  ważności,  numer  serii 

oznaczenia  sterylności  były  umieszczone  na  opakowaniu  w  sposób  nieusuwalny,  tj. 

przy  trzykrotnym  przetarciu  kciukiem  w  tym:  nie  d

a  się  ich  dłonią  zetrzeć,  zmazać  czy 

odkleić  (Zamawiający  dopuszcza  stosowanie  naklejki).  W  przypadku  oznakowania 

niezgodnego  z  wymaganiami  SWZ  lub  aktualnymi  przepisami  prawa  w  zakresie 

wyrobów medycznych Zamawiający odrzuci ofertę.”  

zmiany załącznika nr 4 do SWZ - Oświadczenie o zgłoszeniu wyrobu do URPLWMiPB 

poprzez nadanie drugiemu akapitowi tego oświadczenia następującej treści:  

„W  związku  z  powyższym,  oświadczam,  iż  oferowany  asortyment  w  zakresie  pozycji 

nr…….  został  zgłoszony  do  Prezesa  Urzędu  Rejestracji  Produktów  Leczniczych 

Wyrobów  Medycznych  i  Produktów  Biobójczych  przez  wytwórcę  lub  autoryzowanego 

przedstawiciela 

lub  był  przedmiotem  powiadomienia  albo  będzie  przedmiotem 

powiadomienia  w  terminie  do  7  dni  od  dnia  wprowadzenia  pierwszego  wyrobu  na 

terytorium 

Rzeczypospolitej 

Polskiej, 

Prezesa 

Urz

ędu  Rejestracji  Produktów 

Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych o wprowadzeniu wyrobu na 

terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

”.  

4)  zmiany  z

ałącznika  nr  5c  do  SWZ  –  Opatrunek  na  rany  penetracyjne  klatki  piersiowej, 

poprzez  rezygna

cję  z  wymagania  dotyczącego  sterylności  opatrunku,  poprzez  nadanie 

lit.  c  tego  załącznika  następującego  brzmienia:  dopuszczalne  są  opatrunki  sterylne  lub 

niesterylne.  

5)  n

iezwłocznego  przekazania  dokonanej  zmiany  wszystkim  wykonawcom,  którym 

przekazano SWZ oraz zamieszczenia zmienionej 

SWZ także na stronie internetowej, na 

której SWZ jest udostępniona;  

przedłużenia terminu składania ofert przynajmniej o dwa tygodnie.  


związku  z  tym,  że  postępowanie  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia  zostało 

wszczęte  po  1  stycznia  2021  r.,  jest  ono  prowadzone  na  podstawie  przepisów  ustawy 

z 11 w

rześnia 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 z późn. 

zm.). 

W  dniu  7  marca  2022  r.  do  Prezesa 

Izby  wpłynęło  oświadczenie  Odwołującego 

cofnięciu odwołania. Wobec powyższego postępowanie odwoławcze – zgodnie z art. 568 

pkt 1 ustawy Pzp 

– należało umorzyć. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  art.  557  ustawy 

Pzp i 

§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

w spr

awie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z 2020  r.  poz.  2437), 

nakazując  zwrot  na  rzecz  Odwołującego  kwoty  13.500  zł  stanowiącej  90%  uiszczonego 

wpisu.  

Przewodniczący: