zamówienie publiczne

Jak przygotować postępowanie na zamówienie?

Jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne – opis przedmiotu zamówienia i szacowanie wartości zamówienia

Sprawdź, jak przygotować postępowanie na zamówienie zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Podpowiadamy krok po kroku, m.in. w jaki sposób opisać przedmiot zamówienia i oszacować jego wartość. Z artykułu dowiesz się także, o czym pamiętać, przeprowadzając konsultacje rynkowe. Przeczytasz o tym, jak sporządzić projekt umowy z wykonawcą. Zobacz, jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne w 5 uporządkowanych etapach.

W tym artykule
  • Zamawiający, który zastanawia się, jak przygotować postępowanie na zamówienie, a przede wszystkim od czego zacząć procedurę, powinien zajrzeć do regulacji art. 83 ustawy Pzp. Analiza potrzeb i wymagań jest obowiązkowym etapem w przetargach unijnych. Przepis wskazuje na kilka elementów, które pozwolą sprawnie sporządzić raport z przeprowadzonej analizy.
  • Jeśli zamawiający nie wie, jak sporządzić OPZ, może zasięgnąć wiedzy z rynku danych zamówień. W tym celu powinien skorzystać ze wstępnych konsultacji rynkowych. Jest to narzędzie służące zamawiającym, którym brakuje dostatecznej praktycznej wiedzy, jak przygotować postępowanie na zamówienie.
  • W zakresie OPZ ustawa Pzp z 2019 roku nie modyfikuje w sposób znaczący regulacji względem starej ustawy Pzp z 2004 roku.
  • Przygotowując postępowanie, zamawiający opisuje warunki kontraktu, jaki chce podpisać z wykonawcą. Czynność ta ma fundamentalne znaczenie, aby prawidłowo przeprowadzić postępowanie oraz zapewnić sprawną współpracę stronom. Warto zwrócić uwagę na to, jakie postanowienia są aktualnie obowiązkowe w umowie (np. zawieranej na czas ponad 12 miesięcy) oraz zabronione. Część postanowień będzie właściwa dla określonych umów w zależności od przedmiotu zamówienia.    
  • Obecnie należy łącznie traktować dostawy podobne i zlecać je w procedurach właściwych dla ich zsumowanej wartości. Wobec tego należy ze szczególną ostrożnością podchodzić do szacowania wartości artykułów spożywczych, sprzętu komputerowego i akcesoriów komputerowych czy różnego rodzaju sprzętu sportowego. Zamówienia te, dotychczas traktowane jako odrębne, należy traktować jako podobne, a procedurę ich udzielenia dobierać, uwzględniając ich łączną szacunkową wartość.

O tym, jak przygotować postępowanie na zamówienie, przeczytasz także w artykułach:

Czy małżeństwo składające odrębne oferty należy do grupy kapitałowej?

Czy małżeństwo składające odrębne oferty należy do grupy kapitałowej?

Jedną z przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych obligatoryjnych podstaw odrzucenia oferty jest fakt, że złożył ją wykonawca, który podlega wykluczeniu z postępowania. Wśród podstaw wykluczenia jest zmowa przetargowa w ramach grupy kapitałowej. Pojęcie grupy kapitałowej kojarzy się z międzynarodowymi koncernami i dużymi firmami handlowymi. Czy grupą kapitałową może być również małżeństwo, które w tym samym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złoży odrębne oferty? Problem ten w kilku wyrokach porusza KIO. Warto zapoznać się z argumentami Izby, jakie przedstawia w orzeczeniach. Będzie to pomocne zarówno zamawiającym, na etapie badania i oceny ofert, jak i wykonawcom, którzy składają oferty.

Jak wypełnić JEDZ przy pytaniu o niewłaściwą realizację poprzednich zamówień?

Jak wypełnić JEDZ przy pytaniu o niewłaściwą realizację poprzednich zamówień?

Wykonawca, który wypełnia formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ), potwierdza brak podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu oraz zaświadcza, że spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji. JEDZ tymczasowo zastępuje podmiotowe środki dowodowe, jakich wymaga zamawiający. Z uwagi na swoją unijną standaryzację sformułowania jego zapisów budzą wątpliwości interpretacyjne. Jedną z rubryk, które sprawiają trudności, jest pytanie o wcześniejsze rozwiązanie innych umów o zamówienia lub nałożenie z ich tytułu odszkodowań na wykonawcę. Naprzeciw temu problemowi wyszedł Urząd Zamówień Publicznych, wydając instrukcję wypełniania JEDZ. Niestety instrukcja także pozostaje niejasna i powoduje wiele sporów. Sprawdź, jak KIO radzi wypełniać JEDZ. Zobacz, z jakimi zagadnieniami muszą zmierzyć się strony postępowania o zamówienie publiczne.

Jak realizować Politykę Zakupową Państwa – wskazówki dla zamawiających (cz. II)

Jak realizować Politykę Zakupową Państwa – wskazówki dla zamawiających (cz. II)

Polityka zakupowa jest dokumentem, która pomaga zamawiającym realizować określone założenia, jakie postawiono przed rynkiem zamówień publicznych. Podmioty publiczne mają obowiązek m.in. działać zgodnie z zasadą efektywności ekonomicznej. Muszą też wprowadzić do postępowań elementy tzw. zielonych zamówień. Polityka nakazuje, aby używać w procedurach takich narzędzi ustawowych jak umowa ramowa bądź wstępne konsultacje rynkowe. O tym, jak realizować założenia Polityki Zakupowej Państwa, piszemy szczegółowo w artykule.

W tym artykule
  • Określona kategoria zamawiających będzie zobowiązana realizować Politykę Zakupową Państwa w postępowaniach o zamówienia publiczne. Praktyczne sposoby wprowadzenia tych rozwiązań przewiduje właśnie dokument polityki.
  • Zamawiający mogą realizować zasadę efektywności m.in. poprzez stosowanie pozacenowych kryteriów oceny ofert oraz dopuszczając składanie ofert wariantowych.
  • Polityka zaleca określone postanowienia umowy. Zamawiający powinni pamiętać, że muszą zadbać o to, aby wykonawca miał obowiązek terminowo realizować płatność wobec podwykonawcy.
  • Zamawiający, którzy realizują Politykę Zakupową Państwa, mogą w tym celu wykorzystać umowy ramowe. Ważne, że zamawiający musi w tym przypadku definitywne określać treści umów jednostkowych. W razie potrzeby będzie mógł uzupełnić lub dookreślić zindywidualizowane kontrakty. Umowa ramowa jest uzasadniona i korzystna, gdy zamawiający realizują cyklicznie czy powtarzają określone zamówienia.
  • Polityka zaleca, aby przeprowadzać wstępne konsultacji rynkowe. Dzięki konsultacjom z wykonawcami zamawiający może pozyskać informacje na temat specjalistycznych, innowacyjnych rozwiązań, jakie są dostępne na danym rynku zamówień i które można wykorzystać w zamówieniu.

 

Pierwszą część opracowania, które podpowiada, jak w praktyce realizować Politykę Zakupową Państwa, znajdziesz tutaj: „Polityka Zakupowa Państwa 2022 – co w praktyce oznacza dla zamawiających i wykonawców? (cz. I)”. 

Polityka Zakupowa Państwa 2022 a Pzp

Polityka Zakupowa Państwa 2022 – co w praktyce oznacza dla zamawiających i wykonawców? (cz. I)

Polityka Zakupowa Państwa ma pomóc sektorowi publicznemu zarządzać swoimi zakupami. Opisuje ona wspólne i kompleksowe standardy, którymi określona kategoria zamawiających będzie się kierować, dokonując zamówień publicznych. Dokument obejmuje lata 2022–2025. Zawiera przy tym m.in. wytyczne, jak korzystać z narzędzi ustawy Pzp, aby wspomóc małych i średnich przedsiębiorców w ubieganiu się o zamówienia publiczne. Wyodrębnia określone kategorie zamówień, do których zamawiający powinni stosować szczególne reguły. Omówienie pierwszych 7 narzędzi znajdziesz w artykule. Kolejne 7 opiszemy w następnym Top temacie.