Zamówienie poniżej 130.000 zł

Zakupy do 130.000 zł mimo, że nie podlegają ustawie Pzp, muszą być dokonywane w sposób celowy i oszczędny w każdym przypadku

Zamówienia o wartości do 130.000 zł krok po kroku

W tym artykule
  • Procedura udzielenia zamówienia do 130.000 zł powinna rozpocząć się od opisania  a następnie oszacowania wartości zakupu. Wówczas zamawiający będzie mógł zdecydować, jak dalece odformalizować dalsze postępowanie.
  • W przypadku zamówień do 5.000 zł nie będzie konieczne formalne postępowanie na piśmie. Wystarczy tutaj krótka weryfikacja wykonawcy i wysłanie do niego zlecenia.
  • Z kolei do zakupów w progach od 5.000 a następnie od 20.000 zł należy zastosować bardziej złożoną ścieżkę postępowania, począwszy od pisemnego wniosku do osoby odpowiedzialnej w jednostce za zatwierdzanie wydatków na pisemnej umowie z wykonawcą kończąc.
Tryb zamówienia z wolnej ręki Pzp 2023

Zamówienia z wolnej ręki 2023 – przesłanki stosowania trybu w nowym Pzp

Każdy zamawiający chce szybko i w sposób jak najmniej sformalizowany dokonać potrzebnych zakupów. Z pewnością tryb zamówienia z wolnej ręki spełnia obydwa te wymogi. Jednak z uwagi na to, że jest procedurą, która całkowicie wyłącza konkurencję, nie wolno stosować jej w sposób dowolny. W artykule możesz sprawdzić, kiedy zamówienie z wolnej ręki jest dopuszczalne Prawem zamówień publicznych. Znajdziesz tu odpowiedzi na praktyczne pytania zamawiających, które pojawiają się przy decyzji o wyborze trybu. Polecam Twojej uwadze także artykuł dotyczący procedury zamówienia z wolnej ręki krok po kroku, który ukaże się wkrótce w dziale Top tematy.

W tym artykule
  • Tryb zamówienia z wolnej ręki polega na tym, że zamawiający zwraca się do jednego wybranego wykonawcy z wnioskiem o zawarcie umowy. Podpisanie kontraktu jest oczywiście poprzedzone negocjacjami z wykonawcami. 
  • Procedura z wolnej ręki może być stosowania w zamówieniach krajowych i unijnych. Przesłanki jej zastosowania różnią się w sposób nieznaczny między sobą w zależności od wartości zamówienia.
  • Jedną z częstszych przyczyn stosowania procedury z wolnej ręki jest monopol wykonawcy na danym rynku. W tym miejscu zalecamy zachować szczególną ostrożność przy udzielaniu zamówień na zakup i wdrożenie systemu informatycznego. Jeśli wykonawca odmawia przekazania kodów źródłowych do wdrożonego oprogramowania, to nie stanowi to podstawy zlecenia mu zamówienia z wolnej ręki na modyfikacje i naprawy oprogramowania z uwagi na jego „monopol”.
  • Zamawiający często korzystają z zamówienia z wolnej ręki, gdy wystąpiła wyjątkowa nieprzewidziana sytuacja i trzeba pilnie zrealizować zamówienie. Dotyczy to m.in. awarii i wypadków. Warto pamiętać, że należy wcześniej oszacować długość trwania postępowania w trybach konkurencyjnych, sprawdzić, czy pozwoli ona dokonać potrzebnych zakupów a jeśli nie, to dopiero potem podjąć decyzję o zamówieniu z wolnej ręki.
  • W trybie z wolnej ręki wolno także kupować po nieudanych przetargach lub procedurze podstawowej. Unieważnienie tych procedur musi mieć jednak określone, wskazane ustawą Pzp przyczyny.

Sprawdź też darmowe webinarium Portalu ZP: Procedura z wolnej ręki według nowej ustawy Pzp 2021

Co zastąpiło art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych?

Stary art. 4 pkt 8 Prawa zamówień publicznych a próg stosowania ustawy

Dnia 1 stycznia 2021 r. tj. w dacie wejścia w życie nowego Prawa zamówień publicznych przestał obowiązywać art. 4 pkt 8 ustawy Pzp. Regulacja ta stanowiła, że przepisów ustawy Pzp nie stosujemy do zamówień o wartości poniżej 30.000 euro. Obecnie zastępuje go art. 2 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy Pzp. Prób bagatelności zamieniono na 130.000 zł.

Wykonawca złożył odwołanie w procedurze poniżej 130.000 zł – co z odwołaniem i kosztami procedury?

Pytanie:

Jako wykonawca złożyłem odwołanie do KIO. Do zamawiającego przyłączył się jeden z wykonawców. Wyznaczono termin rozpatrzenia odwołania. Postępowanie według SWZ oraz ogłoszenia BZP toczy się w trybie: 2.16. Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną „Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy specyfikacja warunków zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie podstawowym nr .................................. na dostawę ................................ o wartości szacunkowej nieprzekraczającej 215.000 euro”.

Przed terminem rozpatrzenia odwołania wpłynęła odpowiedź zamawiającego na treść odwołania. Znajduje się tam m.in. zapis: „II. Przesłanki odrzucenia odwołania – art. 528 ust. 1 ustawy Pzp. Zamawiający w celu zapewnienia i otwarcia konkurencji, zapewnienia przejrzystości procedury udzielania zamówień oraz racjonalnego i efektywnego wydatkowania środków publicznych ogłosił i przeprowadził postępowanie w trybie podstawowym, zgodnie z ustawą z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych. Zamawiający podjął decyzję o zastosowaniu art. 275 pkt 1 ustawy Pzp. Jednak wartość szacunku oraz wartość złożonych ofert w przedmiotowym postępowaniu nie przekroczyła 130.000 zł netto. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp przepisy tej ustawy stosuje się do udzielania zamówień oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130.000 zł przez zamawiających publicznych. Kwota, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia, wynosi 132.068,97 zł brutto w zakresie wszystkich części. Wartość szacunkowa zamówienia wynosi 122.134,00 zł netto, czyli 27.423,66 euro w zakresie wszystkich części. Zgodnie z powyższym szacowanie przedmiotu zamówienia opiewa na kwotę poniżej 130.000 zł netto. Zaznaczyć należy, że decyzja o zastosowaniu ustawy Pzp w niniejszym postępowaniu zagwarantowała uczestnikom postępowania zasady równego traktowania przy udzielaniu zamówień, oraz umożliwiła wszystkim oferentom otrzymywanie informacji na temat kryteriów i warunków, które zastosowano przy podejmowaniu decyzji o udzieleniu zamówienia. Zamawiający zapewnił obiektywizm i bezstronność przy prowadzeniu postępowania. Niemniej jednak decyzja zamawiającego o zastosowaniu do wyboru przepisów ustawy nie daje kompetencji wykonawcom, aby skorzystali ze środków ochrony prawnej, bowiem w postępowaniu do którego nie stosuje się przepisów ustawy na zasadach określonych ustawą, Krajowa Izba Odwoławcza nie jest władna orzekać w tego rodzaju sprawach. Zamawiający wskazuje, że ustawę Pzp zastosowano przy określeniu wartości szacunkowej zamówienia. Dowód: Informacja o kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia (w aktach sprawy). Zgodnie z art. 528 ustawy Pzp »Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdziła, że w sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy«. Co istotne, fakt dobrowolnego prowadzenia postępowania według przepisów ustawy Pzp nie tworzy dla zamawiającego obowiązku stosowania przepisów tejże ustawy, a tym samym nie tworzy legitymacji dla wykonawców do wnoszenia odwołań od czynności zamawiającego podjętych w takim postępowaniu, o czym zamawiający traktuje poniżej. Fakultatywne stosowanie ustawy Pzp przez konkretny podmiot niesie ze sobą istotne konsekwencje, w tym w szczególności nieuzyskanie statusu zamawiającego w rozumieniu Pzp oraz, na etapie postępowania o udzielenie zamówienia, niemożność korzystania ze szczególnego reżimu środków ochrony prawnej przewidzianego w ustawie Pzp. Wobec powyższego, wskazać należy, że podstawową konsekwencją jest zakaz korzystania przez oferentów ubiegających się o udzielenie zamówienia lub składających oferty z reżimu środków ochrony prawnej przewidzianego w ustawie Pzp. Oznacza to, że tacy oferenci nie mogą  składać odwołań, ani skarg do sądu w trybie ustawy Pzp”.

Czy faktycznie ogłaszając postępowanie w trybie opisanym w ustawie Pzp (art. 275 ust. 1), zawierając w SWZ zapisy o środkach ochrony (cały punkt z powołaniem się na dział IX Środki ochrony prawnej), zamawiający ma teraz prawo twierdzić, że skoro jego szacunek nie przekracza 130.000 zł netto, to nie ma w tym przypadku zastosowania środek ochrony prawnej, jakim jest odwołanie?