Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Już tylko 7 dni pozostało na przesłanie do Urzędu Zamówień Publicznych sprawozdania o ubiegłorocznych udzielonych zamówieniach publicznych. W tym tygodniu na łamach Portalu ZP znajdziesz m.in. zestawienie autentycznych pytań naszych Czytelników o problematyczne kwestie związane ze sporządzaniem i przesyłaniem sprawozdania. Zyskaj pewność, że nie popełnisz żadnej pomyłki w wypełnianiu tego obowiązku.
Rozporządzenie ws. Krajowych Ram Interoperacyjności określa minimalne standardy przyjmowania plików elektronicznych. Nie wyłącza to możliwości przyjęcia innych formatów, jeśli za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi Zamawiający jest w stanie taki format odczytać.
W zakresie wykazania, że zmieniony termin składania ofert nie pozwalał na złożenie oferty przez wykonawców, którzy zyskali możliwość jej złożenia po zmianie SWZ Wykonawca nie może poprzestać jedynie na gołosłownych deklaracjach.
Urząd Zamówień Publicznych w ostatnich dniach opublikował krótkie opracowanie dotyczące wypełniania rubryk VI i VII rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach. Przygotowaliśmy dla Ciebie skrót informacji w czytelnej tabeli.
Ustawodawca określił krąg podmiotów uprawnionych do wniesienia odwołania w art. 505 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. Są to wykonawcy, uczestnicy konkursu, a także inne podmioty, jeżeli mają lub mieli interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz ponieśli lub mogą ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp. Ponadto podmiotami uprawnionymi, ale jedynie w przypadku wnoszenia odwołania wobec ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia lub ogłoszenia o konkursie oraz dokumentów zamówienia, są organizacje wpisane na listę, o której mowa w art. 469 pkt 15 ustawy Pzp oraz Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Z art. 305 pkt 2 ustawy Pzp nie wynika wymóg, by postępowanie poprzedzające i postępowanie w trybie z wolnej ręki, musiało zostać wszczęte w tym samym roku budżetowym. Istotne jest w szczególności to, by warunki zamówienia udzielanego w trybie z wolnej ręki nie zostały w istotny sposób zmienione w stosunku do pierwotnych warunków zamówienia, zastrzeżonych w postępowaniu poprzedzającym.
Pierwszy kwartał każdego roku to czas planowania m.in. zamówień publicznych, których podmiot udzieli na przestrzeni kolejnych 12 miesięcy. Przygotowanie planu postępowań to obowiązek ustawowy. Dokument należy sporządzić i opublikować nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia przez uprawnione organy budżetu lub planu finansowego. Sprawdź, jakie problemy możesz napotkać, przygotowując plan i jak łatwo sobie z nimi poradzić. Zapraszam do zapoznania się z Top tematem „6 pytań o plan zamówień publicznych 2024”.
Zgodnie z wyrokiem KIO z 29 lipca 2021 r. sygn. akt KIO 1716/21 "Zauważenia wymaga, iż przez omyłkę pisarską uznaje się niezamierzoną niedokładność nasuwającą się każdemu, bez przeprowadzania dodatkowych ustaleń, np. błąd literowy, widoczne niezamierzone opuszczenie wyrazu czy inny błąd, wynikający z przeoczenia lub innej wady procesu myślowo - redakcyjnego, a niespowodowany uchybieniem merytorycznym (por. wyr. SO w Gdańsku z 27 czerwca 2008 r., XII Ga 206/08).
Czy po zakończeniu postępowania i podjęciu decyzji o wyborze oferty od razu można „ukryć” przetarg w systemie? Postępowanie powinno być „widoczne” na platformie zakupowej nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia (podpisania umowy), albo, w przypadku gdy postępowanie zostało unieważnione, do upływu terminu na wniesienie odwołania.
Dla określenia zakresu zobowiązania gwaranta kluczowe znacznie ma całościowa wykładania treści gwarancji, w tym wykładnia określonych w niej warunków. Ustalenie wynikającego z treści gwarancji stopnia zależności pomiędzy zobowiązaniem gwaranta a istnieniem, treścią i zdarzeniami dotyczącymi zabezpieczanego zobowiązania jest kwestią wykładni oświadczeń woli stron umowy gwarancji (art. 65 KC) uwzględniającej cały ich kontekst w aspekcie treści, jak i okoliczności, w których zostały złożone. Tak też wyroki Sądu Najwyższego z: 12 kwietnia 2013 r., IV CSK 569/12, nie publ., 29 listopada 2013 r., I CSK 90/13, OSNC-ZD 2015, nr 1, poz. 12.
Staranne planowanie i zrozumienie specyfiki branży – to podstawowe zadania przy organizacji przetargu na usługi logistyczne. Poznaj przewodnik, który pomoże krok po kroku przeprowadzić ten proces, zapewniając wybór najlepszego dostawcy usług logistycznych dla Twojej firmy. Zaczynamy!
Jednym z popularnych sposobów na zminimalizowanie kosztów firmowych jest decyzja o wykorzystaniu prywatnego mieszkania zamiast wynajmowania osobnego lokalu na prowadzenie działalności gospodarczej. Przepisy nie zabraniają przedsiębiorcom takiego rozwiązania, ale wymagają spełnienia określonych warunków. O czym w związku z tym powinni pamiętać przedsiębiorcy?
Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą lub planujesz ją założyć i stoisz przed wyborem adresu do rejestracji firmy? Sporo korzyści mogą Ci przynieść wirtualne biura. Warszawa może dzięki nim stanąć otworem dla Twojego biznesu!
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!