Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Kwestie związane z przetargami na odbiór odpadów komunalnych są często złożone i wymagają ciągłego monitorowania najlepszych praktyk zamówieniowych oraz zmian w przepisach. W tym tygodniu przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie kilku pytań naszych Czytelników wraz z wyjaśnieniami ekspertów w związku z zamówieniami publicznymi w tym przedmiocie. Wyzwania mogą pojawić się tutaj zarówno na etapie składania ofert, jak i realizacji umowy. Sprawdź, jak uniknąć problemów.
Jeśli jesteś wykonawcą, który zastrzegł w ofercie tajemnicę przedsiębiorstwa, przy czym zamawiający uznał zastrzeżenie za nieskuteczne, możesz bronić swoich racji przed Krajową Izbą Odwoławczą. Sprawdź, jakie działania podjąć, jeśli uważasz, że niesłusznie odtajniono ważne da Ciebie dane.
W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez kilku wykonawców w ramach tzw. konsorcjum: wszyscy wykonawcy są zobowiązani wykazać brak podstaw wykluczenia w sposób określony przez zamawiającego w dokumencie zamówienia, wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie mogą wykazać wspólnie spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Jak zatem udokumentują te okoliczności za pomocą stosownych dokumentów?
Wyjaśnienia Wykonawcy muszą być na tyle konkretne i szczegółowe, aby na ich podstawie Zamawiający był w stanie dowiedzieć się, jakie okoliczności właściwe wzywanemu do wyjaśnień Wykonawcy, spowodowały obniżenie ceny jego oferty, w jaki sposób okoliczności te spowodowały obniżenie ceny i jakich oszczędności Wykonawca mógł dzięki nim dokonać.
Zamówienia o wartości do 130.000 zł, chociaż nie podlegają przepisom ustawy Pzp, wciąż wywołują sporo wątpliwości po stronie zlecających je instytucji zamawiających. Jak sformułować zapisy umowy o takiej wartości i czy zawsze należy ją zawrzeć pisemnie? W jaki sposób ogłosić chęć zlecenia zamówień podprogowych i czy istnieje taki obowiązek? Jak poprawnie szacować drobne zakupy w jednostce? Kiedy „odrzucić” oferty i czy stosować przesłanki odrzucenia z Pzp? Te i inne kwestie warto zapisać w regulaminie zamówień do 130.000 zł. O tym, jak go stworzyć, podpowiadamy w tym tygodniu na naszej stronie WWW w dziale Top tematy.
Zamawiający powinien respektować zasady komunikacji z Wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jakie sam ukształtował w SWZ. Jeżeli je narusza nie powinien wyciągać negatywnych konsekwencji w stosunku do Wykonawców.
Czy gmina w celu zawarcia umowy na dostawę wody i odprowadzanie ścieków do budynku urzędu miasta musi przeprowadzić postępowanie w trybie ustawy Pzp tj. z art. 305 pkt 1 w zw. z art. 214 ust. 1 pkt 1? Umowa będzie zawierana ze spółką, w której gmina ma 100% udziałów, będącą jedynym podmiotem świadczącym takie usługi na terenie gminy. Szczegóły związane z tym zagadnieniem sprawdź w krótkim artykule.
Zamawiając tusze lub tonery do drukarek, zależy nam, by uzyskać produkty wydajne i wysokiej jakości. Jeśli jednak jednocześnie należy przestrzegać reguł równego traktowania wykonawców, uczciwej konkurencji oraz respektować generalny zakaz wskazywania w dokumentach zamówienia znaków towarowych, to zadanie może okazać się trudniejsze, niż przewidywaliśmy. Jednym z rozwiązań jest możliwość ustanowienia w przetargu jakościowego kryterium w postaci liczby wydruków z zaoferowanego tonera. Przy tworzeniu takiego kryterium w relacji do opisu przedmiotu zamówienia rekomendujemy uwzględnienie wskazówek, o których mowa poniżej.
Zamawiający ma swobodę decyzji, czy w danym postępowaniu określić warunki udziału w postępowaniu, ale jeśli takie warunki zdecyduje się określić, muszą być one proporcjonalne do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiające ocenę zdolności Wykonawcy do należytego wykonania zamówienia.
Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej to szansa dla wykonawcy m.in. na zmianę niezgodnych z prawem postanowień dokumentów zamówienia czy podważenia niesłusznych decyzji zamawiającego. Formalności i terminy związane z procedurą odwoławczą to jednak nie tylko sprawa wykonawcy. Także po stronie zamawiającego istnieją pewne kwestie proceduralne związane z wniesieniem odwołania, o których nie można zapomnieć. W tym tygodniu w Top temacie piszemy o tym, jakie działania musi podjąć strona zamawiająca w związku z procedurą odwoławczą.
Właściwe przechowywanie broni myśliwskiej jest dziś ważnym czynnikiem, zapewniającym bezpieczeństwo i zgodność z obowiązującymi przepisami. Legalne i bezpieczne przechowywanie broni myśliwskiej jest dla każdego myśliwego najwyższym priorytetem. W poniższym artykule zajmiemy się podstawowymi informacjami na temat przepisów dotyczących przechowywania broni myśliwskiej w sejfach i szafach pancernych na broń myśliwską.
Zarządzanie logistyką w każdej firmie, szczególnie w sektorze e-commerce, jest wyzwaniem, które wymaga skutecznego i niezawodnego rozwiązania. Idealny partner logistyczny powinien oferować usługi na całym obszarze kraju, gwarantować szybkość dostaw, umożliwiać sprawnie przeprowadzane zwroty i oferować atrakcyjne ceny dla firm. Właśnie takie możliwości oferuje InPost, firma z bogatym doświadczeniem, posiadająca sieć ponad 21 tysięcy automat Paczkomat na terenie całej Polski.
Doradztwo biznesowe to zestaw usług świadczonych przez doradcę biznesowego na rzecz zleceniodawcy. Ich celem jest opracowanie i wdrożenie zmian w wybranym obszarze działalności, mających doprowadzić do poprawy sytuacji gospodarczej firmy.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!