Wstępne konsultacje rynkowe (w nieobowiązującej już ustawie Pzp z 2004 roku zwane dialogiem technicznym) stosowane są przez zamawiającego w celu przygotowania postępowania i poinformowania wykonawców o planach i wymaganiach dotyczących zamówienia (art. 84 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych).
Instytucja ta ma swój pierwowzór w przepisach dyrektywy o zamówieniach publicznych (art. 40 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE).
Europejski prawodawca przewidział, że w celu przygotowania zamówienia i poinformowania wykonawców o swoich planach i wymaganiach dotyczących zamówienia instytucja zamawiająca może szukać lub korzystać z doradztwa niezależnych ekspertów lub władz albo uczestników rynku. Doradztwo to może być wykorzystane przy planowaniu i przeprowadzaniu postępowania o udzielenie zamówienia, pod warunkiem że tego rodzaju doradztwo nie powoduje zakłócenia konkurencji ani naruszenia zasad niedyskryminacji i przejrzystości.
W komentarzu UZP do ustawy z 2019 r. wskazano, że istotną wstępnych konsultacji rynkowych jest „(...) holistyczne przygotowanie postępowania w każdym możliwym wariancie lub aspekcie (a nie jedynie w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, SWZ lub warunków umowy). Z drugiej strony poinformowanie wykonawców bardziej szczegółowo (niż w planie zamówień) o planach i wymaganiach zamawiającego po to, by zainteresować wykonawców danym zamówieniem oraz zwrócić ich uwagę na dane zamówienie lub jego istotne elementy”.
Wstępne konsultacji rynkowe mogą być przeprowadzone wyłącznie przed wszczęciem postępowania. O zamiarze ich przeprowadzenia zamawiający informuje na swojej stronie internetowej.
Przepisy ustawy Pzp nie narzucają ani sposobu przeprowadzenia konsultacji, ani zakresu, jaki mają obejmować. Zamawiający ma w tym aspekcie dowolność ograniczoną jedynie obowiązkiem przestrzegania zasad:
Spotkania w ramach wstępnych konsultacji rynkowych mogą być prowadzone osobiście lub on-line.
Niekiedy zamawiający decydują się na przeprowadzenia konsultacji z wykorzystaniem poczty e-mail. W takim przypadku przesyłają zainteresowanym wykonawcom (np. w formie tabelarycznej) swoje oczekiwania co do efektów zamówienia, a wykonawcy odsyłają swoje propozycje.
Przedmiotem konsultacji rynkowych mogą być wszelkie aspekty przyszłego zamówienia. Dopuszczalna będzie zatem sytuacji, gdy zamawiający rozszerza zakres konsultacji o dodatkowe, nieprzewidziane pierwotnie zagadnienia. Przykładowo: głównym celem konsultacji jest ustalenie istotnych elementów opisu przedmiotu zamówienia. W toku konsultacji okazuje się jednak, że te elementy powinny być powiązane z warunkami umowy. W takiej sytuacji zamawiający ma prawo uzupełnić konsultacje również o kwestię postanowień umownych.
Na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych dostępny jest:
Dokumenty te, po dostosowaniu, można wykorzystać do planowanych wstępnych konsultacji rynkowych.
Na zamawiającego, który zdecydował się przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe, zostały nałożone dwa obowiązki informacyjne.
Zobacz także: OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
Podstawa prawna