Zamówienia wyłączone spod procedur określonych w ustawie Pzp ze względu na wartość nieprzekraczającą 30.000 euro (dla zamawiających tzw. klasycznych) bądź mniejszą od progów unijnych (dla zamawiających udzielających tzw. zamówień sektorowych) nie tracą statusu zamówień publicznych. W przypadku współfinansowania ich ze środków Unii Europejskiej zachodzi obowiązek kierowania się zasadami wynikającymi – w zależności od źródła finansowania – m.in. z wytycznych ministra rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020.
Z Wytycznych wynika, że instytucja będąca stroną umowy o dofinansowanie projektu zobowiązuje beneficjenta w tej umowie do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia o wartości szacunkowej przekraczającej 50.000 zł netto w sposób zapewniający przejrzystość oraz zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Udzielenie zamówienia w ramach projektu przez beneficjenta następuje zgodnie z zasadą konkurencyjności w przypadku:
a) beneficjenta niebędącego zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp w przypadku zamówień przekraczających wartość 50.000 zł netto,
b) beneficjenta będącego zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp w przypadku zamówień o wartości równej lub niższej niż kwota 30.000 euro, a jednocześnie przekraczającej 50.000 zł netto lub w przypadku zamówień sektorowych o wartości niższej niż progi unijne, a jednocześnie przekraczającej 50.000 zł netto.
W przypadku beneficjenta, który jest zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp, zasadę konkurencyjności uznaje się za spełnioną, jeżeli postępowanie o udzielenie zamówienia jest przeprowadzone na zasadach i w trybach określonych w ustawie Pzp.
Krok 1. Ustalenie wartości zamówienia
Czynnością niezmiernie ważną, w tym przy wydatkowaniu środków europejskich, jest właściwe oszacowanie wartości danego zakupu. Podstawą ustalenia wartości zamówienia w ramach projektu jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), ustalone z należytą starannością, z uwzględnieniem ewentualnych zamówień „uzupełniających” (polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych).