tryb z wolnej ręki

Zamówienia in-house - tryb z wolnej ręki

Samorządowe zamówienia in-house w trybie zamówienia z wolnej ręki

Na jakiej podstawie jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego może udzielić zamówienia np. na usługi cateringowe innej jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego, gdy obydwa podmioty mają ten sam organ prowadzący? Jeżeli podmiot zamierzający udzielić zamówienia ma status zamawiającego w rozumieniu ustawy Pzp, musi stosować jej przepisy. Wiele zależy od analizy okoliczności konkretnego przypadku. Sprawdź, jakie podstawy prawne zastosować, aby zgodnie z prawem zlecić innej jednostce zamawiającej potrzebne zamówienia. Dowiedz się, czym są zamówienia in-house i jak krok po kroku stosować tryb z wolnej ręki do ich zlecenia.

Zamówienie z wolnej ręki – schemat procedury

Procedura zamówienia z wolnej ręki 2023 krok po kroku – schemat postępowania

Tryb zamówienia z wolnej ręki jako procedura całkowicie niekonkurencyjna jest trybem dość lubianym przez zamawiających. Powodem tego stanu rzeczy jest oczywiście długość trwania samego postępowania oraz prosty schemat procedury. Z uwagi jednak na fakt, że w procedurze z wolnej ręki zamawiający negocjuje tylko z jednym, wybranym przez siebie podmiotem, wolno z niej korzystać w ściśle określonych ustawą Pzp okolicznościach. O tym, jak krok po kroku przejść przez procedurę zamówienia z wolnej ręki, dowiesz się z poniższego schematu. Dodatkowo znajdziesz w nim kilkadziesiąt linków do materiałów pomocnych w prowadzonym postępowaniu.

Czy w trybie z wolnej ręki protokół zawiera ocenę oferty i wniosek o zatwierdzenie wyboru wykonawcy?

Pytanie:

Czy w postępowaniu wszczętym w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 305 pkt 2 ustawy Pzp (brak ofert w poprzedniej procedurze) komisja przetargowa powinna sporządzić ocenę oferty oraz wniosek o zatwierdzenie wyboru wykonawcy? Zastanawia nas zapis wzoru protokołu w trybie z wolnej ręki, pkt 14 który mówi: „Zatwierdzenie prac komisji przetargowej/osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania 1. Prace  komisji przetargowej  osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania zakończyły się w dniu ........ 1) ……………………………………………………. 2) …………………………………………………… 3) …………………………………………………… (imię i nazwisko) (podpis) 2. Prace  komisji przetargowej  osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania, wynik oceny ofert oraz propozycję wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnienia postępowania w dniu ............r. zatwierdził:  kierownik zamawiającego  pracownik zamawiającego upoważniony pisemnie przez kierownika zamawiającego”.

Czy pkt 2 oznacza, że komisja powinna utworzyć dokumenty z propozycją wyboru, które standardowo tworzy w innych postępowaniach/trybach? Dotychczas tworzone przez nas dokumenty w trybie z wolnej ręki to:

1)     decyzja o wszczęciu postępowania,

2)     zaproszenie do negocjacji wraz z załącznikami,

3)     ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy,

4)     uchwała w sprawie powołania komisji przetargowej,

5)     protokół z negocjacji (prowadzonych on-line),

6)     protokół z postępowania,

7)     umowa,

8)     ogłoszenie o wyniku postępowania,

9)     oświadczenia z art. 56 ustawy Pzp.

Tryb zamówienia z wolnej ręki – dowiedz się, jak wygląda procedura

Tryb zamówienia z wolnej ręki – dowiedz się, jak wygląda procedura

Zamówienie z wolnej ręki polega na tym, że w postępowaniu po stronie wykonawcy, występuje wyłącznie jeden podmiot. Zamawiający po negocjacjach z jednym wykonawcą podpisuje z nim umowę. Tryb ten całkowicie wyłącza konkurencję, dlatego wolno go zastosować, wyłącznie w sytuacjach dopuszczonych ustawą Pzp. Jak przeprowadzić procedurę z wolnej ręki? Czy w trybie z wolnej ręki wykonawca składa ofertę? Jak przebiega wszczęcie tej procedury? Jak przygotować zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki? Czy  sprawdzać przesłanki wykluczenia wobec wykonawcy? W jakiej formie odbywa się komunikacja w trybie z wolnej ręki? Na i inne praktyczne pytania odpowiadamy w artykule.

W tym artykule
  • Wszczęcie zamówienia z wolnej ręki następuje poprzez zaproszenie do negocjacji. Zaproszenie do negocjacji musi zawierać m.in. projektowane postanowienia przyszłej umowy w sprawie zamówienia. Zatem negocjacje, jakie potem przeprowadzi zamawiający z wykonawcą, nie będą mogły dotyczyć każdego bez wyjątku aspektu realizacji zamówienia. Pewien zarys zamawiający musi określić już w zaproszeniu do negocjacji.
  • W procedurze z wolnej ręki ustawa Pzp nie wymaga składania oferty. Jeśli wykonawca taką przedstawia, to należy ją potraktować jako punkt wyjścia do dalszych negocjacji.
  • Zamawiający w każdej procedurze udzielenia zamówienia musi zweryfikować brak obligatoryjnych podstaw wykluczenia wykonawcy z postępowania. Dotyczy to również procedury zamówienia z wolnej ręki. 
  • To zamawiający zdecyduje, czy w przypadku zamówienia unijnego, zweryfikuje przesłanki wykluczenia tylko na podstawie podmiotowych środków dowodowych czy zażąda także JEDZ.
  • Komunikacja w trybie z wolnej ręki musi się odbywać elektronicznie. Dotyczy to m.in. przekazania zaproszenia do negocjacji oraz przesłania przez wykonawcę dokumentów i oświadczeń w zakresie przesłanek wykluczenia z postępowania. Negocjacje mogą być w ramach wyjątku prowadzone ustnie.

O tym, kiedy można skorzystać z trybu zamówienia wolnej ręki, piszemy w artykule: Zamówienia z wolnej ręki 2023 – przesłanki stosowania trybu w nowym Pzp

Skorzystaj ze schematu procedury z wolnej ręki w formacie pdf: Tryb zamówienia z wolnej ręki (plakat/schemat do wydruku PDF)