- Nowe podstawy wykluczenia mają charakter samoistny, obligatoryjny i dodatkowy względem tych z art. 108 ust. 1 ustawy Pzp. Ponadto przesłanka z art. 5k rozporządzenia UE stanowi odrębną podstawę w stosunku do tych, o jakich mowa w art. 7 ust. 1 specustawy.
- W procedurach krajowych stosujemy art. 7 ust. 1 specustawy. Wobec tego zamawiający musi wskazać w SWZ oraz ogłoszeniu o zamówieniu przepisy, które zastosuje. Następnie określi, w jaki sposób wykonawca potwierdzi brak okoliczności, o których mowa w art. 7 ust. 1 specustawy.
- Jeżeli wartość zamówienia jest co najmniej równa progom unijnym lub je przekracza, zamawiający musi zastosować przesłanki wykluczenia zarówno z art. 7 ust. 1 specustawy jak i art. 5k rozporządzenia UE. W tym celu żąda wstępnego oświadczenia oraz odpowiednich podmiotowych środków dowodowych.
- Potwierdzenie braku podstaw wykluczenia zarówno zgodnie z art. 7 ust. 1 specustawy jak i art. 5k rozporządzenia UE może wynikać z treści dodatkowego oświadczenia, które wykonawca złoży z ofertą.
- UZP wskazuje w wyjaśnieniach, iż w przypadku podmiotów trzecich wykonawca wskazuje te podmioty, na zdolnościach których polega w zakresie ponad 10% wartości zamówienia. Zarówno w postępowaniach krajowych, jak i unijnych, obowiązek przedłożenia podmiotowych środków dowodowych dotyczy, co do zasady, wyłącznie wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona.
- W procedurach unijnych art. 124 pkt 1 ustawy Pzp zobowiązuje zamawiających, aby weryfikowali brak podstaw wykluczenia wobec wykonawców na podstawie podmiotowych środków dowodowych. Samo JEDZ nie wystarczy. Zamawiający ma obowiązek wskazać w SWZ, a następnie żądać od wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę, określonych podmiotowych środków dowodowych.
Więcej na temat nowych przesłanek wykluczenia piszemy w artykułach: