Prawo zamówień publicznych

Wizja lokalna w Prawie zamówień publicznych

Kiedy zamawiający może wymagać odbycia wizji lokalnej przez wykonawcę wg Prawa zamówień publicznych?

Prawo zamówień publicznych umożliwia zamawiającemu, aby ten wymagał bądź dawał możliwość przeprowadzenia przez wykonawców wizji lokalnej przed złożeniem ofert. Wizja lokalna jest uzasadniona w przypadku zamówień tzw. specyficznych, jak np. roboty budowlane, do realizacji których niezbędna jest właściwa ocena terenu budowy, podłoża, infrastruktury towarzyszącej itp. Konieczność odbycia wizji lokalnej nie powinna natomiast zastępować obowiązku rzetelnego opisu przedmiotu zamówienia przez zamawiającego i jest to podkreślane przez ekspertów. W opracowaniu omawiamy problemy, jakie może napotkać zarówno zamawiający jak i wykonawcy w związku z obowiązkiem i możliwością odbycia wizji lokalnej. Podpowiadamy też, kiedy w związku z wizją trzeba określić terminy składania ofert dłuższe niż minimalne.

W tym artykule
  • Wizja lokalna to oględziny miejsca, w którym wykonawca będzie realizował zamówienie. Prawo zamówień publicznych umożliwia organizowanie wizji lokalnej dla wykonawców przed złożeniem ofert, co jest szczególnie istotne w przypadku udzielania zamówień wymagających dokładnej oceny warunków ich realizacji, np. w robotach budowlanych, które odbywają się w obiekcie wpisanym na listę zabytków. Wizja nie zastępuje obowiązku rzetelnego opisu przedmiotu zamówienia przez zamawiającego.
  • Ustawa Pzp wyznaczając zasady dotyczące określania terminów składania wniosków oraz ofert, wskazuje, że w przypadkach wymagających odbycia wizji lokalnej lub sprawdzenia dokumentacji przez wykonawcę, zamawiający musi określić terminy dłuższe niż minimalne, by zapewnić czas na przygotowanie oferty.
  • Dokumenty zamówienia muszą wyraźnie wskazywać na obowiązek lub możliwość odbycia wizji a także określać warunki odbycia wizji lokalnej. Nieodbycie wizji, jeśli jest wymagane, skutkuje odrzuceniem oferty.
  • Zamawiający może na wniosek wykonawcy zdecydować o zorganizowaniu wizji lokalnej, nawet jeśli nie została ona pierwotnie przewidziana. Będzie to wymagać modyfikacji dokumentów zamówienia i wydłużenia terminów składania ofert, aby zapewnić równe traktowanie wykonawców i zachowanie zasady uczciwej konkurencji. Wyznaczenie dodatkowego terminu na wizję lokalną może być rozważane w celu zwiększenia liczby ważnych ofert.
  • Zamawiający może wymagać od wykonawcy oświadczenia o odbyciu obowiązkowej wizji lokalnej, jednak kluczowe jest rzeczywiste uczestnictwo w wizji. Sposób przeprowadzenia wizji powinien umożliwić zamawiającemu weryfikację udziału w niej wykonawcy (np. podczas wizji konieczna jest obecność pracownika zamawiającego).
  • Udział w wizji lokalnej w ramach wcześniejszego, unieważnionego postępowania może zwalniać wykonawcę z obowiązku odbycia wizji w kolejnym postępowaniu o tym samym zakresie, pod warunkiem, że zostanie to odpowiednio opisane w dokumentach zamówienia.
  • Zalecenie odbycia wizji lokalnej przez zamawiającego także wymaga wydłużenia minimalnego terminu składania ofert, aby zapewnić wykonawcom czas na odpowiednie przygotowanie się do złożenia oferty.
Wstępne konsultacje rynkowe krok po kroku

Wstępne konsultacje rynkowe według Prawa zamówień publicznych

Wstępne konsultacje rynkowe to etap poprzedzający wszczęcie zamówienia publicznego, który w założeniu ma pomóc zamawiającemu w jego przygotowaniu. Nie do końca znasz rynek zamawianych usług, dostaw bądź robót? Wiesz, że istnieją nowe rozwiązania technologiczne, ale potrzebujesz wsparcia profesjonalisty w przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia? Być może wstępne konsultacje rynkowe są dla Ciebie. Wysiłek włożony w przeprowadzenie WKR przełoży się z całą pewnością na dobry opis przedmiotu zamówienia i jego oszacowanie, co pozwoli Ci kupić dokładnie to, czego potrzebujesz, w ramach budżetu, jakim dysponujesz. Sprawdź, jakie inne korzyści wiążą się z WKR oraz jak przeprowadzić je krok po kroku, aby w pełni wykorzystać potencjał tego narzędzia. 

W tym artykule
  • WKR to mechanizm wskazany w ustawie o zamówieniach publicznych, który umożliwia instytucjom publicznym dialog z potencjalnymi wykonawcami przed oficjalnym rozpoczęciem procedury zamówienia. Poprzez konsultacje zamawiający mogą zgłębiać wiedzę o dostępnych na rynku produktach i usługach, jednocześnie informując dostawców o swoich planach i wymaganiach.
  • Konsultacje rynkowe przed zamówieniem publicznym dają zamawiającym szansę na interakcję z rynkiem, pozwalając na wykorzystanie doświadczenia i wiedzy potencjalnych wykonawców. Są one otwarte na różnorodne formy współpracy, umożliwiając korzystanie z porad ekspertów, organów administracji oraz samych wykonawców. Ta procedura zapewnia dogłębne zrozumienie potrzeb i oczekiwań obu stron zamówienia publicznego, co przekłada się na skuteczniejsze przygotowanie zamówień.
  • Wstępne konsultacje rynkowe muszą odpowiadać zasadom przejrzystości postępowania i równości w traktowaniu wszystkich uczestników oraz promować uczciwą konkurencję.
  • Zamawiający mają pełną swobodę w wyborze metody przeprowadzenia WKR, mogąc organizować je zarówno w formie bezpośrednich spotkań, jak i zdalnie, przy użyciu nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych. Daje to możliwość dostosowania procesu konsultacji do specyfiki danego zamówienia i preferencji uczestników, co zwiększa efektywność i skuteczność wymiany informacji.
  • Informacje o planowanych konsultacjach rynkowych zamawiający publikują na własnych stronach internetowych, przedstawiając cel i zakres przewidywanych rozmów. Takie ogłoszenie powinno zawierać kluczowe informacje, które pozwolą zainteresowanym firmom zdecydować o udziale w WKR.
  • Zamawiający ustalają zasady zgłaszania chęci udziału w konsultacjach, które mogą obejmować różnorodne formy kontaktu. Udział w konsultacjach jest w pełni dobrowolny.
  • Regulamin konsultacji określa sposób ich przeprowadzenia oraz prawa i obowiązki uczestników. Dzięki jasnym zasadom, proces konsultacji jest transparentny i efektywny, co sprzyja budowaniu wzajemnego zaufania między zamawiającymi a wykonawcami.
  • Urząd Zamówień Publicznych udostępnia wzory dokumentów, które mogą być wykorzystywane przez zamawiających w celu usprawnienia procesu WKR. Koniec

Zmiana zakresu przedmiotowego umowy PZP – kiedy i na jakich warunkach jest dopuszczalna?

Pytanie:

Czy możliwa jest zmiana umowy w zakresie zmiany części zakresu przewidzianego do wykonania w ramach zamówienia na inny – tożsamy z pierwotnym zakresem zamówienia, w sytuacji gdy zamawiający nie przewidział takiej możliwości w SWZ? Na podstawie umowy na roboty budowlane zawartej w czerwcu 2022 roku wykonawca realizuje zamówienie w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zadanie jest finansowane z Polskiego Ładu. Z uwagi na wytyczne BGK odnośnie do finansowania inwestycji oraz ryzyko utraty dofinansowania w przypadku nierozstrzygnięcia postępowania na cały zakres inwestycji wynikającej z promesy zamawiający, prowadząc postępowanie o udzielenie tego zamówienia, nie zdecydował się na podział zamówienia na części, a w ramach zamówienia przewidziane jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych odnoszących się do 8 różnych odcinków dróg. W grudniu 2024 roku upłynie termin wykonania zadania. Istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo, że zakres zamówienia objęty umową nie zostanie w pełni zrealizowany z uwagi na to, że w odniesieniu do jednej z dróg nie będzie możliwe uzyskanie pozwolenia na budowę. Zamawiający nie przewidział możliwości ograniczenia zakresu zamówienia czy zmiany umowy polegającej na realizacji robót zamiennych. Czy istnieje możliwość wprowadzenia zmiany umowy zgodnej z przepisami Prawa zamówień publicznych, która pozwoli na:

  • ograniczenie zakresu realizowanej inwestycji z powodu braku możliwości realizacji jednej z dróg bądź
  • wprowadzenie robót zamiennych polegających na przebudowie drogi o tej samej długości i powierzchni w miejscowości Y w zamian za niemożliwy do wykonania zakres zamówienia polegający na przebudowie drogi w miejscowości X?
  Zmiana PZP od 28 września 2023 r. w przedmiocie zamówień na publiczny transport

Zmiana PZP od 28 września 2023 r. w przedmiocie zamówień na publiczny transport

Z dniem 28 września br. wykreślono z ustawy Pzp regulację art. 11 ust. 1 pkt 10. Zmiany mają na celu zapewnienie stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych do zamówień, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007. Do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego należy stosować Prawo zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem procedury odwoławczej przed Krajową Izbą Odwoławczą. Sprawdź źródło i konsekwencje nowelizacji.