nowelizacja ustawy prawo zamówień publicznych

Prawo zamówień publicznych – jednolita ustawa

Prawo zamówień publicznych – tekst jednolity 2024

Ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (LINK DO USTAWY) od daty jej uchwalenia była już kilkukrotnie nowelizowana. Ustawodawca cztery razy wydał akt jednolity ustawy Pzp, aby ułatwić analizę jej przepisów. Ostatni ujednolicony tekst ustawy ukazał się 30 sierpnia 2024 r. Odnajdziemy go pod adresem: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320. Przypominam, że w naszym serwisie znajdziesz zawsze aktualną wersję Prawa zamówień publicznych – LINK: ustawa z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).

Oświadczenia z art. 56 ustawy Prawo zamówień publicznych

Konflikt interesów i potwierdzenie niekaralności – wyłączenie z postępowania zgodnie z art. 56 ust. 2 i 3 ustawy Pzp

Osoby, które wykonują czynności związane z przygotowaniem i prowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego muszą być bezstronne. Wykonawcy powinni mieć pewność, że żaden z nich nie jest faworyzowany z uwagi na jakiekolwiek powiązania z zamawiającym – czy to służbowe czy prywatne. Dlatego też osoby, które prowadzą postępowanie i które mają konflikt interesów z wykonawcą, będą musiały wyłączyć się od dokonywania czynności w procedurze. Sprawdź, jak złożyć i odebrać oświadczenie o braku konfliktu interesów oraz niekaralności od osób wykonujących czynności w postępowaniu.

W tym artykule
  • Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.
  • Oświadczenie o braku konfliktu interesów złoży osoba, która wykonuje czynności związane z przeprowadzeniem postępowania o zamówienie publiczne. Chodzi w szczególności o takie działania jak: ocena spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu, badanie ofert, odrzucenie ofert, wybór oferty najkorzystniejszej, inne czynności dokonywane od momentu wszczęcia postępowania (np. publikacji ogłoszenia o zamówieniu w BZP).
  • Ustawa Pzp zobowiązuje także do złożenia oświadczenia o braku lub istnieniu konfliktu interesów osoby udzielające zamówienia, czyli de facto te, które zawierają umowę o zamówienie publiczne.
  • Artykuł 56 ust. 3 ustawy Pzp przesądza, że osoby wymienione w tym przepisie podlegają wyłączeniu z dokonywania czynności związanych z przeprowadzeniem postępowania, jeżeli prawomocnie skazano je za przestępstwo (o ile nie nastąpiło zatarcie skazania) popełnione w związku z postępowaniem o zamówienie.
  • Ustawa Pzp precyzuje, w jakim terminie osoby z art. 56 ust. 1 i 3, mają składać odpowiednie oświadczenie. Termin ten art. 56 ust. 5 i 6 ustawy Pzp uzależnia m.in. od katalogu okoliczności, jakich składane oświadczenie ma dotyczyć.

Zmiana zakresu przedmiotowego umowy PZP – kiedy i na jakich warunkach jest dopuszczalna?

Pytanie:

Czy możliwa jest zmiana umowy w zakresie zmiany części zakresu przewidzianego do wykonania w ramach zamówienia na inny – tożsamy z pierwotnym zakresem zamówienia, w sytuacji gdy zamawiający nie przewidział takiej możliwości w SWZ? Na podstawie umowy na roboty budowlane zawartej w czerwcu 2022 roku wykonawca realizuje zamówienie w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zadanie jest finansowane z Polskiego Ładu. Z uwagi na wytyczne BGK odnośnie do finansowania inwestycji oraz ryzyko utraty dofinansowania w przypadku nierozstrzygnięcia postępowania na cały zakres inwestycji wynikającej z promesy zamawiający, prowadząc postępowanie o udzielenie tego zamówienia, nie zdecydował się na podział zamówienia na części, a w ramach zamówienia przewidziane jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych odnoszących się do 8 różnych odcinków dróg. W grudniu 2024 roku upłynie termin wykonania zadania. Istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo, że zakres zamówienia objęty umową nie zostanie w pełni zrealizowany z uwagi na to, że w odniesieniu do jednej z dróg nie będzie możliwe uzyskanie pozwolenia na budowę. Zamawiający nie przewidział możliwości ograniczenia zakresu zamówienia czy zmiany umowy polegającej na realizacji robót zamiennych. Czy istnieje możliwość wprowadzenia zmiany umowy zgodnej z przepisami Prawa zamówień publicznych, która pozwoli na:

  • ograniczenie zakresu realizowanej inwestycji z powodu braku możliwości realizacji jednej z dróg bądź
  • wprowadzenie robót zamiennych polegających na przebudowie drogi o tej samej długości i powierzchni w miejscowości Y w zamian za niemożliwy do wykonania zakres zamówienia polegający na przebudowie drogi w miejscowości X?
  Zmiana PZP od 28 września 2023 r. w przedmiocie zamówień na publiczny transport

Zmiana PZP od 28 września 2023 r. w przedmiocie zamówień na publiczny transport

Z dniem 28 września br. wykreślono z ustawy Pzp regulację art. 11 ust. 1 pkt 10. Zmiany mają na celu zapewnienie stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych do zamówień, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007. Do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego należy stosować Prawo zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem procedury odwoławczej przed Krajową Izbą Odwoławczą. Sprawdź źródło i konsekwencje nowelizacji.