negocjacje z ogłoszeniem

Negocjacje z ogłoszeniem wg Prawa zamówień publicznych

Negocjacje z ogłoszeniem krok po kroku – schemat procedury wg Prawa zamówień publicznych

Negocjacje z ogłoszeniem to tryb udzielenia zamówienia, gdzie w reakcji na ogłoszenie o zamówieniu, wszyscy zainteresowani wykonawcy mogą zgłaszać wnioski o dopuszczenie do udziału w procedurze. Następnie, zamawiający wybiera wykonawców do etapu składania wstępnych ofert i prowadzi z nimi negocjacje w celu uzyskania jeszcze lepszych warunków realizacji zamówienia. Po zakończeniu negocjacji wykonawcy są zapraszani do złożenia ofert ostatecznych.

Zamawiający może również zdecydować o udzieleniu zamówienia na podstawie ofert wstępnych bez przeprowadzania negocjacji, jeżeli zaznaczy taką opcję w ogłoszeniu o zamówieniu. Warto pamiętać, że tryb ten można zastosować tylko po spełnieniu określonych warunków ustawowych określonych w art. 153 ustawy Pzp. Procedurę można ponadto stosować wyłącznie przy zamówieniach przekraczających unijne progi wartościowe. Sprawdź, jak krok po kroku zlecić zamówienie w negocjacjach z ogłoszeniem.

W tym artykule
  • Negocjacje z ogłoszeniem to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych, ofert składanych na etapie negocjacji. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.
  • Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z okoliczności o których mowa w art. 153 Prawa zamówień publicznych. Jedną z nich jest sytuacja, kiedy to w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1, lub zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp.
  • Zamawiający zaprasza do składania ofert wstępnych wykonawców, których zweryfikował na podstawie oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Może następnie wybrać wykonawcę spośród złożonych ofert wstępnych bez prowadzenia negocjacji. Takie rozwiązanie musi jednak wcześniej przewidzieć w dokumentach zamówienia.
  • Jeśli zamawiający zdecyduje się na następny etap, należy pamiętać, że prowadzone negocjacje mają charakter poufny. Ustawa Pzp nie precyzuje, w jaki sposób negocjować z wykonawcami. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podzielić negocjacje na etapy. Można je prowadzić ustnie bądź pisemnie.
  9 pytań o wstępne ogłoszenie informacyjne – publikacja, treść, skracanie terminu składania ofert

9 pytań o wstępne ogłoszenie informacyjne – publikacja, treść, skracanie terminu składania ofert

Wstępne ogłoszenie informacyjne może dotyczy planowanych w kolejnych 12 miesiącach zamówień publicznych. Można je opublikować w dowolnym czasie. Co możesz zyskać jako zamawiający? Z pewnością szersze zainteresowanie Twoimi przetargami. Wstępne ogłoszenie pozwala wykonawcom lepiej przygotować się do postępowania, co może także ułatwić ocenę otrzymanych ofert. No i wreszcie – ogłoszenie to szansa skrócenia procedury, gdyż jego publikacja jest warunkiem skrócenia terminu składania ofert. W artykule piszemy o tym, jak dopełnić formalności publikacyjnych, aby ziściły się wszystkie wymienione benefity.

W tym artykule
  • Opublikowanie wstępnego ogłoszenia umożliwia zainteresowanym podmiotom gospodarczym zapoznanie się z zamierzeniami zamawiającego dotyczącymi przyszłych zamówień lub umów ramowych. Daje im to możliwość odpowiedniego przygotowania się do udziału w planowanych postępowaniach.
  • Od zamawiających nie wymaga się obowiązkowej publikacji ogłoszenia, ale może ono posłużyć jako podstawa do skrócenia terminu składania oferty lub ofert wstępnych.
  • Jeśli zamawiający publikuje ogłoszenie na swojej witrynie internetowej, nie jest konieczne przekazywanie go Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Jednak, aby udostępnić informacje o „miejscu publikacji” ogłoszenia, zamawiający przekazuje UPUE ogłoszenie dotyczące profilu nabywcy.
  • Nie należy korzystać z art. 88 ust. 1 ustawy Pzp w przypadku wstępnych ogłoszeń informacyjnych. Przepis ten mówi, że strona prowadzonego postępowania jest właściwa dla publikacji ogłoszeń w postępowaniu. Tymczasem o takiej stronie można mówić dopiero po rozpoczęciu postępowania, w tym np. po przekazaniu ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w Dz.Urz. UE.