Pytanie:
Od 1 stycznia 2021 r. wchodzi w życie nowa ustawa Pzp a wraz z nią pełna elektronizacja postępowań o udzielenie zamówień publicznych – także tych o wartościach poniżej progów unijnych. Co zamawiający musi posiadać oprócz podpisu kwalifikowanego oraz konta w Biuletynie Zamówień Publicznych? Gdzie wykonawcy wysyłają oferty i jak zamawiający je otwiera? Czy należy założyć jakieś dodatkowe konto internetowe?
Zamawiający nie jest zobowiązany do opatrywania dokumentów postępowania kwalifikowanym podpisem elektronicznym (dopuszczalny jest skan dokumentu). Powyższe dotyczy zarówno specyfikacji warunków zamówienia, jak i wszystkich zawiadomień kierowanych do wykonawców w toku postępowania.
Zamawiający musi natomiast zapewnić narzędzie umożliwiające komunikację z wykonawcami przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Sam dokonuje wyboru narzędzi komunikacji elektronicznej, z których będzie korzystał w toku postępowania. Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych funkcjonuje miniPortal. Zamawiający może prowadzić postępowania, korzystając z tego bezpłatnego narzędzia lub podjąć decyzję o zakupieniu systemu komercyjnego, których na rynku jest coraz więcej.