W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Agnieszka Gwóźdź-Kuzior

Na unieważnione części zamówienia obowiązuje nowy OPZ i szacowanie wartości

Andrzela Gawrońska-Baran

Organizacja wyjazdów szkolny – czy wykonawca musi zatrudniać osoby na umowę o pracę?

Pytanie: W przypadku usług zamawiający stawia wymóg w zakresie zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia. Przy organizacji szkolnych wyjazdów edukacyjnych taką czynnością wydaje się być jedynie kierowanie autobusem (autokarem) do przewozu osób. Prowadzimy postępowanie krajowe podzielone na części. Każda część to oddzielne wyjazdy. Oferty można składać na dowolną liczbę części. Zawsze są to wyjazdy jednodniowe. Analizując wskazaną wyżej czynność (kierowanie pojazdem) – jest ona wykonywana w określonych godzinach, wskazane jest miejsce wyjazdu, docelowe i powrotu, wykonywane musi być zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Czy jednak w przypadku wyjazdów jednodniowych nie jest to czynność doraźna, której efektem będzie zrealizowanie konkretnego wyjazdu? Nie jestem też pewien, czy jest to czynność realizowana pod kierownictwem i zgodnie z poleceniami wykonawcy. Owszem, określony jest przejazd w sensie początek – koniec – godziny, ale to kierowca może wybrać sobie miejsce odpoczynku oraz trasę przejazdu. Inną czynnością, którą można rozważyć w takim zamówieniu, są czynności realizowane przez pilota (kierownika organizacyjnego) danego wyjazdu. Wydaje się jednak, że ta osoba ma jeszcze większą swobodę, zazwyczaj występują w takim charakterze osoby fizyczne prowadzące własną działalność gospodarczą w tym zakresie. Czy zatem wymóg związany z realizacją zamówienia w zakresie zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy osób jest w tym przypadku uprawniony?

Anna Kaźmierczak

Jeśli zamawiający żąda określonych parametrów sprzętu a nie funkcji, to oferta musi potwierdzać parametry

Pytanie: W przetargu nieograniczonym na dostawę mikroskopu dwufotonowego otrzymaliśmy jedną ofertę. Oferta oraz załączony formularz z parametrami zostały ocenione przez osoby merytoryczne w komisji przetargowej, jako w pełni spełniające wymagania określone w SWZ pod względem funkcjonalnym. Zidentyfikowano jednak nieznaczne niezgodności oferty z SWZ w zakresie kilku (4) spośród kilkudziesięciu (86) parametrów charakteryzujących jeden z podzespołów ww. mikroskopu, tj. ultraszybkiego lasera do obrazowania przeżyciowego. Co ważne, rozbieżności te nie przekładają się na niższą jakość lub mniejszą funkcjonalność oferowanego sprzętu. Powodują one, że sprzęt skonfigurowany jest nieco inaczej, ale jego finalna sprawność jest identyczna. Wyżej wspomniane drobne niezgodności, wynikają z faktu, że owe parametry zostały przedstawione w SWZ zgodnie ze specyfikacją podaną na stronie internetowej producenta laserów, która okazała się zawierać nieścisłości (zamawiający określając parametry SWZ, bazował na specyfikacji podanej na stronach WWW producentów poszczególnych podzespołów). W związku z tym cztery (4) określone w SWZ parametry są niemożliwe do jednoczesnej realizacji, ponieważ na rynku nie jest dostępny laser, który może być scharakteryzowany przez dokładnie takie wartości parametrów. Mimo to oferta w pełni odpowiada na potrzeby zamawiającego, a jakość i funkcjonalność sprzętu pozwalają na pełną realizację zadań, do których aparatura ma być przeznaczona. Czy w zaistniałej sytuacji możemy wezwać wykonawcę do przedłożenia podmiotowych środków dowodowych i po ich pozytywnej ocenie procesować z podpisywaniem umowy z wykonawcą?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!