Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamówienia publiczne na roboty budowlane rządzą się swoimi prawami. Dotyczą ich m.in. szczególne przepisy dotyczące szacowania wartości zamówienia oraz opisywania jego przedmiotu. Aby właściwie przeprowadzić procedurę zlecenia zamówienia na roboty budowlane, należy poznać regulacje prawne, które normują cały proces a także podstawowe pojęcia związane z robotami budowlanymi.
Dnia 16 czerwca 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego. Wedle jego zapisów, z dniem 1 lipca 2023 r., zostaje odwołany obowiązujący w Polsce od 16 maja 2022 r. stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Co to oznacza dla zamawiających i wykonawców? Sprawdź w opracowaniu.
Przepisy ustawy Pzp w art. 457 zawierają szczególną regulację dotyczącą unieważnienia umowy zawartej między wykonawcą a zamawiającym. Warto pamiętać, że umowa podlega unieważnieniu w ściśle określonych sytuacjach, opisanych Prawem zamówień publicznych a unieważnienia mogą żądać konkretne jednostki. Jedną z przyczyn unieważnienia jest brak publikacji właściwego ogłoszenia w postępowaniu. O procedurze unieważnienia przeczytasz w poniższym artykule.
Zamawiający, którzy dbają o bezpieczną współpracę z wykonawcą w ramach umowy o zamówienie, często zastrzegają w kontrakcie kary umowne na wypadek nieterminowego wykonania zobowiązania. Nie sposób jednak przewidzieć wszystkich nieprzewidzianych okoliczności, jakie wystąpią w trakcie realizacji zamówienia. W poniższym opracowaniu przeczytasz m.in. jak i kiedy miarkować (zmniejszać) kary umowne oraz czy istnieje odgórnie ustanowiony maksymalny limit możliwych do naliczenia kar umownych.
Dokumenty zamówienia określają próg przystąpienia do postępowania poprzez ukształtowane przez zmawiającego warunki udziału w postępowaniu. Mogą one dotyczyć posiadania odpowiednich uprawnień, wymaganej zdolności technicznej lub zawodowej oraz sytuacji ekonomiczno-finansowej wykonawcy. W tym ostatnim zakresie mamy do czynienia m.in. z obowiązkiem posiadania odpowiedniego ubezpieczenia. Sprawdź, jaką problematyką w tym aspekcie zajmowała się Krajowa Izba Odwoławcza, i bądź pewien, w jaki sposób prawidłowo zweryfikować, czy postawiony w danym postępowaniu warunek został wykazany.
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy to coś w rodzaju kaucji, która w razie czego pozwoli zamawiającemu zaspokoić jego roszczenia w przypadku nienależytego wywiązania się wykonawcy z umowy w sprawie zamówienia publicznego. Wówczas zamawiający będzie mógł pokryć te roszczenia środkami z zabezpieczenia należytego wykonania umowy bez konieczności występowania na drogę sądową. Sprawdź, w jakich formach i w jakiej wysokości można wnieść zabezpieczenie oraz jak dokonać jego zwrotu zgodnie z prawem.
Otwarcie ofert złożonych w przetargu następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert i nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął ten termin. Obecnie otwarcie ofert ma charakter elektroniczny, z uwagi na formę komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Nie odbywa się zatem publicznie. Warto przy tym pamiętać, że niezwłocznie po dokonaniu otwarcia ofert zamawiający przygotowuje informację na ten temat (tzw. protokół otwarcia ofert) i udostępnia ją na swojej stronie WWW.
Rękojmia i gwarancja to dwie różne instytucje prawne. Każdy wykonawca zamówienia publicznego obowiązkowo odpowiada z tytułu rękojmi (niezależnie od swojej decyzji). Ma przy tym prawo (ale już nie obowiązek!) udzielić także gwarancji jakości. Przepisów o rękojmi nie można wyłączyć w umowie w sprawie zamówienia publicznego – będą one obowiązywać niezależnie od woli stron umowy. Uprawnienia z tytułu zarówno rękojmi jak i gwarancji można dodatkowo punktować w ramach kryteriów oceny ofert. W artykule przeczytasz o różnicach w obydwu pojęciach oraz o tym, jakie podkryteria można w nich oceniać.
Aby formalnie zakończyć realizację zamówienia publicznego, nie wystarczy podpisać protokołu odbioru końcowego przedmiotu umowy czy opłacić wystawionej przez wykonawcę faktury. Wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego należy upublicznić. Dodatkowe obowiązki informacyjno-sprawozdawcze pojawiają się, jeśli realizacja umowy „napotkała pewne trudności”. W artykule omawiamy kwestie związane z obowiązkami informacyjnymi, jakie ciążą na zamawiającym po realizacji zamówienia publicznego takimi jak: ogłoszenie o wykonaniu umowy, raport z realizacji zamówienia czy sprawozdanie o udzielonych zamówieniach.
Wynagrodzenie wykonawcy jest istotnym elementem umowy o zamówienie publiczne i zarówno jego wysokość jak i formy i warunki płatności muszą być jasno określone. Cena za realizację zamówienia może być ustalona w formie ryczałtu, co oznacza, że będzie ona stała niezależnie od ostatecznego wykonanego zakresu zamówienia. Możliwe jest również ustalenie wynagrodzenia kosztorysowego, czyli uwzględniającego rzeczywiste koszty poniesione przez wykonawcę w trakcie realizacji umowy. Coraz częściej zamawiający stosują płatności częściowe, czyli rozkładają wynagrodzenie na kilka rat. Dodatkowo wykonawca może (a niekiedy musi) otrzymać zaliczkę na poczet wynagrodzenia, która ma na celu zabezpieczenie jego interesów finansowych. Wszystkie te elementy trzeba precyzyjnie określić w umowie o zamówienie publiczne, aby zapewnić jej prawidłową realizację. W artykule omówimy różne formy wynagrodzenia, takie jak płatności częściowe, zaliczki, ryczałt czy wynagrodzenie kosztorysowe, a także wyjaśnimy, jak ustala się wynagrodzenie w takich umowach.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!