Różne stawki VAT w ofertach, błędny VAT w ofercie, zmiana VAT w trakcie przetargu i realizacji zamówienia

Stan prawny na dzień: 14.05.2024
Różne stawki podatku VAT w ofertach

Zamawiający, wybierając ofertę w prowadzonym postępowaniu, zobowiązany jest zawsze porównać zaoferowane przez wykonawców ceny. Te z kolei muszą przedstawiać całkowite koszty, jakie zamawiający będzie musiał ponieść, nabywając usługę, dostawę czy robotę budowlaną. W cenie uwzględnia się zatem m.in. podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu tymi podatkami. Warto przy tym pamiętać, że finalna ocena zastosowanego VAT należy do zamawiającego. To po jego stronie pozostaje stwierdzenie, czy podatek w danym przypadku został właściwie ustalony a następnie obliczony. Błędy w tym zakresie mogą dyskwalifikować ofertę z postępowania. Jak właściwie ocenić oferty, w których wskazano różne stawki podatku? Co zrobić, gdy VAT zmienia się w trakcie prowadzenia przetargu bądź po zawarciu umowy? Kiedy wolno skorygować VAT w ofercie, a kiedy należy ją odrzucić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.

W tym artykule
  • W przypadku zmiany sytuacji podatkowej wykonawcy w trakcie realizacji umowy zamawiający powinien kontynuować realizację zamówienia na wcześniej ustalonych zasadach, nawet jeśli wykonawca stał się płatnikiem VAT w trakcie jej trwania. Wykonawca zazwyczaj może przewidzieć możliwość stania się płatnikiem VAT przy składaniu oferty.
  • Każda istotna zmiana umowy, tak jak zmiana wysokości wynagrodzenia także z uwagi na zmianę VAT, wymaga spełnienia konkretnych przesłanek ustawowych.
  • Stawka VAT 23% jest podstawową stawką, zaś niższe stawki np. 8% mogą być zastosowane w określonych przypadkach. Oferty, w których zastosowano 23% VAT, podczas gdy towar/usługa podlega niższej stawce, wymagają przeprowadzenia stosownych wyjaśnień.
  • Błędne zastosowanie stawki VAT w ofercie może skutkować jej odrzuceniem. Decyzja o korekcie omyłki i możliwość jej dokonania będzie zależeć od tego, czy zamawiający podał w dokumentacji postępowania właściwą stawkę.
  • Wykonawcy, którzy zauważą błąd w VAT w ofertach konkurentów, mogą zwrócić na to uwagę zamawiającemu. To po stronie zamawiającego jednak leży, aby właściwie ocenić oferty. W razie naruszeń w tym obszarze wykonawcy mogą skorzystać z odwołania do KIO.
  • W przypadku zmiany stawki VAT (tak jak w przypadku VAT na artykuły spożywcze od 1 kwietnia 2024 r.), umowy mogą być aneksowane zgodnie z przewidzianymi w nich klauzulami waloryzacyjnymi. Gdy umowa nie przewiduje zmiany w wyniku modyfikacji VAT, zastosowanie mają ogólne zasady dotyczące zmiany umowy, które mogą nie pozwolić na dostosowanie wynagrodzenia do nowej właściwej stawki podatku.
  • Aneks do umowy w zakresie zmiany stawki podatku od towarów i usług powinien precyzyjnie określać nowe wartości wynagrodzenia z uwzględnieniem aktualnej stawki VAT, zarówno dla części realizowanej przed zmianą stawki, jak i po jej zmianie. Ustalenie nowej kwoty brutto wynagrodzenia jest konieczne, aby odzwierciedlić aktualne obciążenia podatkowe.
  • W przypadku wykonawców zwolnionych z VAT, cena netto jest równa cenie brutto, i nie należy do niej doliczać podatku. Zamawiający powinien oceniać wszystkie oferty na podstawie tych samych kryteriów, bez faworyzowania lub dyskryminowania na podstawie statusu VAT-owego wykonawcy.
  • Decyzje o zwolnieniu z VAT wynikają z obowiązujących przepisów i nie mogą być interpretowane jako naruszenie zasad uczciwej konkurencji czy równego traktowania wykonawców.
  • Jeżeli zamawiający nie określił w dokumentacji przetargowej konkretnej, obowiązującej stawki VAT, oferty zawierające błędne stawki tego podatku będą odrzucane. Natomiast w przypadku, gdy dokumentacja zawiera jednoznaczne informacje o właściwej stawce VAT, oferty, które podają inną stawkę, powinny być odpowiednio skorygowane zgodnie z przepisami o korekcie omyłek w ofertach.

Pozostało jeszcze 88% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...