zbyt wysoka cena oferty

Jak zakończyć postępowanie, gdy wykonawca odmawia podpisania umowy a cena kolejnej oferty jest za wysoka?

Pytanie:

Prowadzimy postępowanie powyżej progów krajowych z zastosowaniem procedury odwróconej. Rozstrzygnęliśmy je w okresie związania ofertą, ale wykonawca odmówił podpisania umowy i nastąpiło to już po terminie związania ofertą. Jak obecnie zakończyć postępowanie? Czy na  stronie WWW należy zamieścić stosowną informację lub zawiadomić wszystkich czterech biorących udział w postępowaniu wykonawców o odmowie podpisania umowy przez wybranego oferenta? Jaką treść ogłoszenia opublikować w Dz.Urz. UE? Czy powinniśmy wezwać wykonawcę z drugiej pozycji rankingowej do złożenia dokumentów potwierdzających brak podstaw do wykluczenia i spełnianie warunków udziału w postępowaniu? A jeśli okaże się, że wykonawca potwierdzi spełnianie warunków i brak podstaw do wykluczenia, to na jakiej podstawie prawnej należy ponownie rozstrzygnąć postępowanie? Cena zaoferowana przez drugiego w rankingu wykonawcę, znacznie przewyższa kwotę, jaką zamierzamy przeznaczyć na realizację zamówienia. Czy na obecnym etapie należy po prostu unieważnić postępowanie zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp?

Przepisy ustawy Pzp nie regulują wprost (bezpośrednio) sposobu postępowania w przypadku wyboru kolejnej oferty, w sytuacji gdy wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy. Jednak moim zdaniem, w celu zachowania zasady przejrzystości i uczciwej konkurencji poprzez analogię należy zastosować art. 92 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 ustawy Pzp. Zamawiający powinien więc poinformować wszystkich wykonawców o odmowie podpisania umowy i wyborze kolejnej oferty oraz zamieścić stosowną informację na stronie WWW (o ile oczywiście podjął taką decyzję).

Wykonawca powinien przedstawić dowody dotyczące elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny

Pytanie:

Prowadzę postępowanie na dostawy mięsa w trybie przetargu nieograniczonego, którego wartość zamówienia jest mniejsza od kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Przetarg składa się z 6 części – zadań. Do upływu terminu składania ofert wpłynęły 4 oferty. Poniżej przedstawiam wartości cenowe:

  • CZĘŚĆ 1 Oferta nr 2 – 95 970,00 Oferta nr 3 – 158 760,00 Oferta nr 4 – 120 550,50 Wartość szacowana przez zamawiającego – 115 720,50.

  • CZĘŚĆ 2 Oferta nr 2 – 251 292,30 Oferta nr 3 – 687 950,97 Oferta nr 4 – 260 456,70 Wartość szacowana przez zamawiającego – 268 293,90.

  • CZĘŚĆ 3 Oferta nr 2 – 65 940,00 Oferta nr 3 – 138 597,90 Oferta nr 4 – 76 839,00 Wartość szacowana przez zamawiającego – 74 662,35.

  • CZĘŚĆ 4 Oferta nr 2 – 6 709,50 Oferta nr 3 – 9 450,00 Oferta nr 4 – 5 386,50 Wartość szacowana przez zamawiającego – 7 578,90.

  • CZĘŚĆ 5 Oferta nr 1 – 36 791,48 Oferta nr 3 – 166 721,10 Oferta nr 4 – 46 329,83 Wartość szacowana przez zamawiającego – 43 112,16.

  • CZĘŚĆ 6 Oferta nr 1 – 36 851,22 Oferta nr 3 – 127 962,04 Oferta nr 4 – 47 443,28 Wartość szacowana przez zamawiającego – 37 078,99.

Nadmienię, że wszyscy wykonawcy spełniają wymagania w zakresie dostarczenia wymaganych dokumentów zgodnie z siwz. Jakie czynności powinien podjąć zamawiający na etapie badania i oceny ofert odnośnie oferenta nr 3? Oferta nr 3 - ceny zaproponowane przez tego wykonawcę są rażąco zawyżone w stosunku do pozostałych ofert złożonych w/w postępowaniu oraz do wartości wyszacowanej przez zamawiającego. Absurdem byłoby uznanie pozostałych ofert za rażąco niskie i wzywanie wykonawców do złożenia wyjaśnień.