Zamawiający jest zobowiązany formułować swoje intencje w postępowaniu w sposób, który nie pozwala na ich dowolną interpretację. W każdej sytuacji, w której można różnie zinterpretować zapisy SWZ, zachodzi niejednoznaczność jej postanowień. Ta z kolei nie może powodować negatywnych skutków dla wykonawców. Wszelkie wątpliwości zamawiający powinien rozstrzygać na korzyść oferenta (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt KIO 878/22).
Zamawiający, formułując nieprecyzyjnie zapisy SWZ w zakresie opisu kryterium oceny ofert, w sposób nieuprawniony przyjął za właściwą jedynie tę interpretację treści opisu, która odpowiadała jego zamiarom i intencjom. Wykonawca, który zinterpretował opis inaczej i w sposób odpowiadający jego literalnej wykładni, sporządził wykaz projektów tak, aby – w jego przekonaniu – zagwarantować sobie maksymalną liczbę punktów. Z uwagi na możliwość różnej, odmiennej interpretacji kryterium zamawiający powinien wszelkie wątpliwości w tym zakresie rozstrzygnąć do korzyść wykonawcy. Wobec tego powinien mu przyznać maksymalną liczbę punktów w tym kryterium.
Podobnie orzekła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 16 kwietnia 2012 r. (sygn. akt KIO 643/12). Wskazała, że „Badanie i ocenę ofert powinien zamawiający prowadzić z uwzględnieniem zasady, iż wszelkiego rodzaju niedopowiedzenia, niejasności, niedoprecyzowania, zawarte w postanowieniach SIWZ należy interpretować na korzyść wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia. To zamawiającego obciąża obowiązek takiego przygotowania postępowania, aby postanowienia SIWZ były jednoznaczne i nie budziły wątpliwości w toku prowadzonej procedury".
Z kolei Sąd Okręgowy w Gdańsku w zachowującym aktualność wyroku z 10 lipca 2015 r. (sygn. akt I C 2/15), stwierdził, że „Doprecyzowanie zamówienia następuje poprzez przygotowanie przez zamawiającego Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – jednego z podstawowych dokumentów, niezbędnych dla przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego obligatoryjna treść została wskazana przez ustawodawcę w art. 36 ustawy P.z.p. (m.in. co do opisu przedmiotu świadczenia oraz sposobu obliczenia ceny). To na podstawie informacji w niej zawartych wykonawcy przygotowują swe oferty. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia od momentu jej udostępnienia jest wiążąca dla zamawiającego i jest on obowiązany do przestrzegania warunków w niej umieszczonych, natomiast dla oferenta jest ona wiążąca od momentu złożenia oferty (art. 701 § 4 k.c). Należy jednak podkreślić, że dla oparcia i wyprowadzenia konsekwencji prawnych z postanowień specyfikacji, winny być one jasne i precyzyjne i nie powinny nasuwać wątpliwości interpretacyjnych. Jeżeli zaś takowe się pojawią, w ocenie Sądu winny być one rozstrzygane na korzyść wykonawców, którzy nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji niezastosowania się do niewłaściwie sformułowanych, niejasnych postanowień specyfikacji”.
Więcej o specyfikacji warunków zamówienia przeczytasz w Top temacie: