Zamawiający ma obowiązek tak określić waloryzacyjne postanowienia umowne w sprawie zamówienia publicznego, aby cel zamówienia publicznego, tj. zaspokojenie określonych potrzeb publicznych został osiągnięty. Ustalone zasady nie mogą jednocześnie naruszać istotnych interesów drugiej strony umowy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 czerwca 2023 r., sygn. akt KIO 1735/23).
Przepisy wskazują na okoliczności, których wystąpienie powoduje konieczność zmiany wynagrodzenia. Okoliczność będącą podstawą waloryzacji wynagrodzenia stanowi m.in. zmiana cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia oraz osiągnięcie przez te zmiany określonego poziomu.
„Dopuszczalne jest także oznaczenie poziomu zmiany ceny materiałów lub kosztów poprzez umowny wskaźnik zmiany cen obejmujący zmiany cen różnych materiałów i kosztów jako elementów składowych tego wskaźnika. (...) Co do sposobu określania zmiany cen materiałów lub kosztów jako zdarzenia warunkującego zafunkcjonowanie klauzuli waloryzacyjnej, ustawa w art. 439 ust. 2 pkt 32 wskazuje, że może to nastąpić z użyciem odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów, w szczególności wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego lub przez wskazanie innej podstawy, w szczególności wykazu rodzajów materiałów lub kosztów, w przypadku których zmiana ceny uprawnia strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia” – Prawo zamówień publicznych, Komentarz pod redakcją Wł. Dzierżanowskiego, Warszawa 2021.
Ustawodawca, nakładając na zamawiającego obowiązek wprowadzenia do umowy odpowiedniej klauzuli waloryzacyjnej, pozostawił zamawiającemu swobodę w doprecyzowaniu jej elementów z uwzględnieniem specyfiki danego zamówienia.
Więcej na temat waloryzacji cen w umowach o zamówienia piszemy w artykule: