Obowiązkiem zamawiającego jest określenie waloryzacyjnych postanowień umownych w sprawie zamówienia publicznego, tak aby:
– wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 czerwca 2023 r. (sygn. akt KIO 1735/23).
Przepis ustawy wskazuje na okoliczności, których wystąpienie powoduje konieczność zmiany wynagrodzenia. Okolicznością stanowiącą podstawę waloryzacji wynagrodzenia jest zmiana cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia oraz osiągnięcie przez te zmiany określonego poziomu.
KIO zgadza się, że: „Dopuszczalne jest także oznaczenie poziomu zmiany ceny materiałów lub kosztów poprzez umowny wskaźnik zmiany cen obejmujący zmiany cen różnych materiałów i kosztów jako elementów składowych tego wskaźnika.
Co do sposobu określania zmiany cen materiałów lub kosztów jako zdarzenia warunkującego zafunkcjonowanie klauzuli waloryzacyjnej, ustawa w art. 439 ust. 2 pkt 32 wskazuje, że może to nastąpić z użyciem odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów, w szczególności wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego lub przez wskazanie innej podstawy, w szczególności wykazu rodzajów materiałów lub kosztów, w przypadku których zmiana ceny uprawnia strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia.
(Prawo zamówień publicznych, Komentarz pod redakcją Wł. Dzierżanowskiego, Warszawa 2021).
Oznacza to, że ustawodawca, nakładając na zamawiającego obowiązek wprowadzenia do umowy odpowiedniej klauzuli waloryzacyjnej, pozostawił zamawiającemu swobodę w doprecyzowaniu jej elementów z uwzględnieniem specyfiki danego zamówienia.
Więcej o waloryzacji wynagrodzenia piszemy tutaj: