Od 9 kwietnia 2022 r. zamawiający z państw unijnych nie mogą zlecać zamówień publicznych podmiotom rosyjskim. Zakaz dotyczy także rosyjskich podwykonawców, dostawców i podmiotów, na których zdolności polega wykonawca, gdy przypada na nich ponad 10% wartości zamówienia. Nowe regulacje dyrektywy obowiązują bezpośrednio także Polskę. W krótkim opracowaniu sprawdzisz definicję podmiotu rosyjskiego i dowiedz się, do jakich konkretnie zamówień stosować nowe przepisy oraz w których sytuacjach wolno odstąpić od zakazu.
Sprawdź także:
Zakaz udziału rosyjskich podmiotów w unijnych zamówieniach publicznych to część piątego pakietu sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji.
Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie (UE) 2022/576 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.Urz. UE nr L 111 z 8 kwietnia 2022, str. 1).
Przepisy te wprowadziły ogólnounijny zakaz udziału rosyjskich wykonawców w zamówieniach publicznych i koncesjach, których udzielają państwa członkowskie Unii Europejskiej. Regulacje obowiązują od 9 kwietnia 2022 r. W odniesieniu do zamówień udzielonych przed tym dniem zakaz wejdzie w życie 10 października 2022 r.
Zakaz obejmuje udzielanie lub dalsze wykonywanie zamówień publicznych lub koncesji objętych zakresem dyrektyw w sprawie zamówień publicznych, na rzecz lub z udziałem:
a) obywateli rosyjskich lub osób fizycznych bądź prawnych, podmiotów lub organów z siedzibą w Rosji;
b) osób prawnych, podmiotów lub organów, do których prawa własności bezpośrednio lub pośrednio w ponad 50% należą do podmiotu, o którym mowa w lit. a; lub
c) osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów działających w imieniu lub pod kierunkiem podmiotu, o którym mowa w lit. a lub b, w tym podwykonawców, dostawców lub podmiotów tzw. trzecich, na których zdolności można polegać, w przypadku gdy przypada na nich ponad 10% wartości zamówienia.
Zakaz odnosi się również do:
Właściwe organy mogą zezwolić na udzielenie i dalsze wykonywanie zamówień przez podmiot rosyjski, jeśli ich przedmiotem jest:
a) eksploatacja, utrzymanie, likwidacja potencjału jądrowego do zastosowań cywilnych, i gospodarowanie odpadami promieniotwórczymi pochodzącymi z tego potencjału, zaopatrzenie go w paliwo, ponowne przetwarzanie paliwa i zapewnienie jego bezpieczeństwa, oraz kontynuacja projektowania, budowy i oddania do eksploatacji potrzebne do ukończenia cywilnych obiektów jądrowych, a także dostawa prekursorów do wytwarzania medycznych radioizotopów i na potrzeby podobnych zastosowań medycznych, technologii krytycznych na potrzeby monitorowania promieniowania środowiskowego, jak również współpraca w dziedzinie cywilnego wykorzystania energii jądrowej, w szczególności w dziedzinie badań i rozwoju;
b) współpraca międzyrządowa w ramach programów kosmicznych;
c) dostarczanie absolutnie niezbędnych towarów lub świadczenie absolutnie niezbędnych usług, które mogą być dostarczane lub świadczone wyłącznie przez podmioty rosyjskie, lub których dostarczenie lub świadczenie w wystarczającej ilości lub w wystarczającym wymiarze mogą zapewnić wyłącznie te podmioty;
d) funkcjonowanie przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych Unii i państw członkowskich w Rosji, w tym delegatur, ambasad i misji, lub organizacji międzynarodowych w Rosji korzystających z immunitetów zgodnie z prawem międzynarodowym;
e) zakup, przywóz lub transport gazu ziemnego i ropy naftowej, w tym produktów rafinacji ropy naftowej, a także tytanu, aluminium, miedzi, niklu, palladu i rudy żelaza z Rosji lub przez Rosję do Unii; lub
f) zakup, przywóz lub transport do Unii węgla oraz innych stałych paliw kopalnych, wymienionych w załączniku XXII, do 10 sierpnia 2022 r.
Zainteresowane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie i Komisję o każdym zezwoleniu, jakiego udzieliło. Ma na to czas dwóch tygodni od udzielenia zezwolenia.
Źródło: www.uzp.gov.pl
Opracowanie: