Sygn. akt KIO 2610/17
POSTANOWIENIE
z dnia 27 grudnia 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 27 grudnia
2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 grudnia 2017 r. przez
odwołującego - PRZEDSIĘBIORSTWO PROJEKTOWO-WDROŻENIOWE "KOLTECH"
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ Racibórz 47-400 ul. Gospodarcza
2 w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: PKP Intercity Spółka Akcyjna
Warszawa 02-305 ul. Aleje Jerozolimskie 142A,
przy udziale wykonawcy:
Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A. Kuźnia Raciborska 47-420
ul. Staszica 1
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze;
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego - PRZEDSIĘBIORSTWO PROJEKTOWO-WDROŻENIOWE "KOLTECH"
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ Racibórz 47- 400 ul.
Gospodarcza 2 kwoty 13.500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych, zero
groszy)
stanowiącej 90 % kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………………………………..
Sygn. akt KIO 2610/17
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę - Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe
"KOLTECH
" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Raciborzu (Odwołujący)
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień
publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz.1579
), (ustawa Pzp), którego przedmiotem jest: „Dostawa
tokarki podtorowej wraz z modernizacją stanowiska pomiarowego”. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej: Numer: 2017/S 133-272941.
Zamawiający - PKP Intercity Spółka Akcyjna z Warszawy - zdaniem Odwołującego, naruszył:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 7 Pzp oraz w zw. z art. 29 ust. 3 Pzp i art. 30 ust. 4 i ust.
5 Pzp
z uwagi na przyjęcie, że treść oferty Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ i w ślad
za tym podlega odrzuceniu, w sytuacji gdy rozwiązanie techniczne zaoferowane przez
Odwołującego jest rozwiązaniem równoważnym względem rozwiązań opisanych w SIWZ, a
okol
iczność ta została przez Odwołującego stosownie wykazana na etapie składania oferty,
względnie mogła być przedmiotem dodatkowego wyjaśnienia w trybie art. 87 ust. 1 Pzp;
2) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 29 ust. 3 Pzp i art. 30 ust. 4 Pzp i w zw. z art. 65 Kc z
uwagi na przyjęcie, że SIWZ nie dopuszczała zaoferowania rozwiązań równoważnych w
zakresie materiału, z jakiego ma być wykonany korpus i łożeń zamawianego urządzenia, co
skutkowało przyjęciem, że treść oferty Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ w sytuacji,
gdy wykładnia zapisów SIWZ dokonana na zasadach art. 65 Kc potwierdza, że Zamawiający
dopuścił zaoferowanie rozwiązań równoważnych w zakresie, o którym mowa;
3) art. 7 ust. 1 Pzp z uwagi na
prowadzenie postępowania w sposób, który nie zapewnia
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ubiegających się o
udzielenie zamówienia i wybór oferty, która nie jest najkorzystniejsza.
Ewentualnie, tj. na wypadek, gdyby Izba uznała, że w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia nie dopuszczono rozwiązań równoważnych lub nie dopuszczono ich w zakresie
materiału, z którego ma być wykonany korpus i łoże urządzenia lub jeśli ze specyfikacji
wynikać miałoby, że korpus lub łoże ze stali nie jest rozwiązaniem równoważnym,
4) art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 146 ust. 6 Pzp oraz art. 29 ust. 2 Pzp z uwagi na
zaniechanie unieważnienia postępowania pomimo, że czynności Zamawiającego w
postępowaniu są obarczone niemożliwymi do usunięcia wadami, uniemożliwiającymi zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Wady te polegają
na zaniechaniu dopuszczenia zaoferowania w postępowaniu rozwiązań równoważnych
względem wymogów opisanych przez Zamawiającego w SIWZ w sytuacji, gdy rozwiązania
równoważne do opisanych w SIWZ w zakresie materiałów, z których może być wykonany
korpus i łoże urządzenia gwarantują osiągnięcie co najmniej takich samych właściwości
urządzenia, jak te opisane w SIWZ, a nadto w sytuacji, gdy taki opis przedmiotu zamówienia
narusza zasadę równego traktowania wykonawców preferując w sposób nieuzasadniony
potrzebami Zamawiającego urządzenia produkowane przez konkretnych wykonawców.
W
skazując na powyższe zarzuty wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, tj. oferty wykonawcy Fabryka Obrabiarek
„RAFAMET” S.A., z siedzibą w Kuźni Raciborskiej [RAFAMET], unieważnienia czynności
odrzucenia oferty Odwołującego, dokonania powtórnej czynności badania i oceny ofert z
uwzględnieniem oferty Odwołującego, w tym ewentualnie wezwanie Odwołującego do
złożenia wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 Pzp, ewentualnie, w razie nieuwzględnienia
powyższych żądań: unieważnienia postępowania jako objętego wadą niemożliwą do
usunięcia, która uniemożliwia zawarcie umowy niepodlegającej unieważnieniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca
Fabryka Obrabiarek „RAFAMET” S.A., z siedzibą w Kuźni Raciborskiej [RAFAMET] wnosząc
o oddalenie odwołania.
W odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 20.12.2017 r.) Zamawiający w zakresie
zarzutu naruszenia: (1) art. 29 ust. 2 i 3 oraz art. 30 ust. 4 Pzp,
a także (2) art. 93 ust. 1 pkt
7 Pzp w zw. z art. 146 ust. 6 Pzp oraz art. 29 ust. 2 Ppz
– w zakresie w jakim dotyczą opisu
przedmiotu
zamówienia, wniósł o ich nierozpatrywanie. Podniósł, że wykonawca w ich
uzasadnieniu kwestionuje postanowienia
będące częścią opublikowanej w lipcu 2017 r.
specyfikacji, co jest tym samym
spóźnione. Wskazał, że dotyczy to w szczególności informacji
zawartych na str. 8-
12 odwołania (do pkt 2) oraz str. 14 odwołania.
Izba uwzględniła argumentację Zamawiającego, informując Odwołującego, że zarzuty
wskazane
dotyczące opisu przedmiotu zamówienia, będącego częścią opublikowanej w lipcu
2017 r. specyfikacji, a mianowicie art. 29 ust. 2 i 3, art. 30 ust. 4 Pzp
, zostały podniesione po
terminie wymaganym art. 182 ust.1 pkt 1 oraz ust.
2 pkt 1 ustawy Pzp. Także wobec
odpowiedzi udzielonej w dniu 9/08/2017 na pytanie 1
w procedurze wyjaśnień ewentualna
„wada postępowania" mogła zostać ujawniona wobec spornego wymagania dla materiału z
których mogły być wykonywane elementy tokarki, najpóźniej w dacie udzielonej odpowiedzi.
Tym samym także podnoszony zarzut naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 146 ust.
6 Pzp oraz art. 29 ust. 2 Pzp
w odwołaniu z dnia 8/12/2017 jest zarzutem podniesionym po
terminie wymaganym art. 182 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp.
Powyższe ustalenie powoduje, że nie
jest możliwe rozpoznanie przez Izbę tych zarzutów na rozprawie.
Odwołujący oświadczył, że w pozostałym zakresie zarzuty nie są przez niego
podtrzymane.
Izba stwierdza,
że postępowanie odwoławcze w stanie faktycznym sprawy oraz z uwagi
na złożone przez wykonawcę oświadczenie podlega umorzeniu na podstawie art. 187 ust.8
zdanie pierwsze ustawy Pzp. Izba ponadto, zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp
oraz na podstawie § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U Nr 41, poz. 238 ze
zm.), orzekła również o zwrocie na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w
wysokości 15.000 zł.
Uwzględniając powyższe postanowiono, jak w sentencji.
………………………………..