Poleć znajomemu

Drobne remonty w gminie – jak przyspieszyć ich realizację?

Monika Winsche

Autor: Monika Winsche

Dodano:
Pytanie:

W 2008 roku między gminą miejską a spółką komunalną została zawarta umowa o zarządzanie nieruchomościami. Dotyczy ona przede wszystkim nieruchomości znajdujących się w mieszkaniowym zasobie gminy. Paragraf 5 umowy brzmi następująco: „1. Zarządca zobowiązuje się do podejmowania decyzji i dokonywania czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości, w tym bieżącego administrowania nieruchomością jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem.

2. Gmina upoważnia Zarządcę do zawierania w jej imieniu i na jej rzecz umów związanych z zarządzaniem nieruchomościami oraz przeprowadzaniem rozbiórek nieruchomości jako inwestor zastępczy”.

Paragraf 8 ww. umowy stanowi, że „Zarządca prowadzi zarząd nieruchomością ze środków przekazanych przez Gminę przeznaczonych na bieżące utrzymanie zarządzanego zasobu oraz czynności przekraczające zwykły zarząd (w ramach inwestora zastępczego)”.

Obecnie na podstawie ww. umowy remonty lokali komunalnych prowadzi zarządca jako inwestor zastępczy. Stosownie do uzgodnionego z gminą protokołu dotyczącego remontu konkretnego lokalu zarządca poszukuje wykonawcy. Czynności tych jest zobowiązany dokonywać zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Problemy pojawiają się w przypadku trudności ze znalezieniem firm zainteresowanych wykonywaniem drobnych robót remontowych. Ich następstwem jest przedłużanie się remontów oraz zawyżanie oferowanych przez wykonawców cen.

W związku z tym gmina rozważa możliwość wprowadzenia w umowie o zarządzanie zmiany polegającej na tym, aby niektóre roboty remontowe – w tym przede wszystkim remonty lokali komunalnych – wykonywała bezpośrednio spółka komunalna zarządzająca nieruchomościami. Czy gmina może w ww. umowie o zarządzanie nieruchomościami wprowadzić zapis upoważniający bezpośrednio zarządcę do przeprowadzania robót remontowych określonych w planie inwestora zastępczego na dany rok, które technicznie są możliwe do wykonania bezpośrednio przez spółkę komunalną zarządzającą nieruchomościami gminnymi?

Wykonywanie zleconych prac remontowych następowałoby po uprzednim uzgodnieniu z gminą ich zakresu oraz kosztów. Gmina płaciłaby wynagrodzenie za roboty remontowe wykonane bezpośrednio przez spółkę komunalną zarządzającą nieruchomościami po przedstawieniu przez zarządcę faktury wystawionej po końcowym odbiorze robót.

Pozostało jeszcze 79 % treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CP

Zamów dostęp

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.

Mam już dostęp

Jeśli masz już konto w Portalu ZP

Adres e-mail lub login:

Hasło:

Nie pamiętam hasła
Monika Winsche

Autor: Monika Winsche

praktyk zamówień publicznych z wieloletnim doświadczeniem zarówno po stronie zamawiającego, wykonawcy, jak i instytucji kontrolnych, w latach 2009–2015 k

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

 RODO w zamówieniach publicznych

Nowe obowiązki. Wdrożenie. Przetwarzanie danych

17 maja (czwartek), godz. 10

Transmisja online na żywo

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Kosztorys ofertowy w przypadku ryczałtu jest zbędnym dokumentem

Pytanie: Czy zamawiający w przetargu nieograniczonym na robotę budowlaną rozliczaną ryczałtowo może żądać od wykonawców złożenia wraz z ofertą kosztorysu ofertowego? Chcielibyśmy go wykorzystać do obliczenia należytego...

Czytaj więcej »
Wadium wpłacone gotówką w kasie banku należy uznać za właściwie wniesione

Pytanie: Jeden z wykonawców składających ofertę w przetargu nieograniczonym złożył wadium w formie wpłaty gotówkowej w banku w dniu otwarcia ofert. Brzmienie nowego art. 89 ust. 1 pkt 7b ustawy Pzp budzi nasze wątpliwości. Czy...

Krzysztof Hodt
20.04.2018
Czytaj więcej »

Aktualności

Do zadań okresowych i nienormowanych nie należy wymagać umowy o pracę
Wymóg zatrudniania osób na umowę o pracę powinien dotyczyć zadań ciągłych odpowiadających charakterowi umowy o pracę, a nie takich które mają charakter okresowy i nienormowany (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 maja 2017 r., sygn. akt KIO...
Praktyczne skutki reformy Prawa ochrony danych osobowych dla zamawiających i wykonawców, cz. II
Mimo, że nowa ustawa o ochronie danych osobowych, jest dopiero w trakcie jej uchwalania, już dziś wywołuje kontrowersje i niepokój wśród zamawiających i wykonawców. Czekają nas nowe obowiązki formalne i dokumentacyjne w postępowaniach w...
Wykonawca zawsze musi mieć możliwość naprawienia braku bądź nieścisłości w dokumentach
Do naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dochodzi wówczas, gdy zamawiający, bez uprzedniego wezwania do uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań i brak podstaw wykluczenia, dokona czynności wykluczenia...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel