Poleć znajomemu

Drobne remonty w gminie – jak przyspieszyć ich realizację?

Monika Winsche

Autor: Monika Winsche

Dodano: 13 kwietnia 2018
Pytanie:

W 2008 roku między gminą miejską a spółką komunalną została zawarta umowa o zarządzanie nieruchomościami. Dotyczy ona przede wszystkim nieruchomości znajdujących się w mieszkaniowym zasobie gminy. Paragraf 5 umowy brzmi następująco: „1. Zarządca zobowiązuje się do podejmowania decyzji i dokonywania czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości, w tym bieżącego administrowania nieruchomością jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem.

2. Gmina upoważnia Zarządcę do zawierania w jej imieniu i na jej rzecz umów związanych z zarządzaniem nieruchomościami oraz przeprowadzaniem rozbiórek nieruchomości jako inwestor zastępczy”.

Paragraf 8 ww. umowy stanowi, że „Zarządca prowadzi zarząd nieruchomością ze środków przekazanych przez Gminę przeznaczonych na bieżące utrzymanie zarządzanego zasobu oraz czynności przekraczające zwykły zarząd (w ramach inwestora zastępczego)”.

Obecnie na podstawie ww. umowy remonty lokali komunalnych prowadzi zarządca jako inwestor zastępczy. Stosownie do uzgodnionego z gminą protokołu dotyczącego remontu konkretnego lokalu zarządca poszukuje wykonawcy. Czynności tych jest zobowiązany dokonywać zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Problemy pojawiają się w przypadku trudności ze znalezieniem firm zainteresowanych wykonywaniem drobnych robót remontowych. Ich następstwem jest przedłużanie się remontów oraz zawyżanie oferowanych przez wykonawców cen.

W związku z tym gmina rozważa możliwość wprowadzenia w umowie o zarządzanie zmiany polegającej na tym, aby niektóre roboty remontowe – w tym przede wszystkim remonty lokali komunalnych – wykonywała bezpośrednio spółka komunalna zarządzająca nieruchomościami. Czy gmina może w ww. umowie o zarządzanie nieruchomościami wprowadzić zapis upoważniający bezpośrednio zarządcę do przeprowadzania robót remontowych określonych w planie inwestora zastępczego na dany rok, które technicznie są możliwe do wykonania bezpośrednio przez spółkę komunalną zarządzającą nieruchomościami gminnymi?

Wykonywanie zleconych prac remontowych następowałoby po uprzednim uzgodnieniu z gminą ich zakresu oraz kosztów. Gmina płaciłaby wynagrodzenie za roboty remontowe wykonane bezpośrednio przez spółkę komunalną zarządzającą nieruchomościami po przedstawieniu przez zarządcę faktury wystawionej po końcowym odbiorze robót.

Pozostało jeszcze 71 % treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CP

Zamów dostęp

Jeżeli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.

PayU »
9.00 zł netto (11.07 zł brutto)
SMS »
19.00 zł netto (23.37 zł brutto)
Mam już dostęp

Jeśli masz już konto w Portalu ZP

Adres e-mail lub login:

Hasło:

Nie pamiętam hasła
Monika Winsche

Autor: Monika Winsche

praktyk zamówień publicznych z wieloletnim doświadczeniem zarówno po stronie zamawiającego, wykonawcy, jak i instytucji kontrolnych, w latach 2009–2015 k

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zobacz, jak zmieni sie Prawo zamówień publicznych!

Polityka Zakupowa Państwa

24 października (środa), godz. 11-12

transmisja live

Zapisz się już teraz >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Obowiązki zamawiającego związane ze zwrotem zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Pytanie: Moje pytanie dotyczy zwrotu gwarancji i rękojmi na wykonane prace. Gwarancja została udzielona na okres 15 lat i wniesiona gotówką na konto wskazane przez zamawiającego. 70% kwoty stanowiącej zabezpieczenie zostało...

Czytaj więcej »
Zamówienie podprogowe ale finansowane ze środków UE nie może być opisane za pomocą znaków towarowych

Pytanie: Musimy zamówić kilka regałów, stołów i krzeseł w ramach inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych. Zamówienie ma wartość do 30.000 euro. Czy w tej sytuacji możemy w dokumentacji postępowania wprost użyć nazw...

Czytaj więcej »

Aktualności

Zamówienia na usługi społeczne – kompleksowe opracowanie UZP, które pomoże Ci przejść przez procedurę
Zamawiający wiedzą, że względem usług społecznych obowiązują ich mniej rygorystyczne procedury niż przy zamówieniach tzw. klasycznych. Niestety fakt odsyłania przy tego rodzaju postępowaniach do przepisów ogólnych ustawy Pzp...
9 ważnych pytań o elektronizację zamówień publicznych – wskazówki praktyków
Dziś weszły w życie regulacje związane z elektronicznym przekazywaniem dokumentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego o wartości równej progom unijnym lub wyższej od nich. Praktyczne stosowanie nowej formy komunikacji dopiero nabierze...
18.10.2018 Czytaj więcej »
Od dziś tylko elektroniczna komunikacja w postępowaniach unijnych
Począwszy od 18 października br. w postępowaniach równych progom unijnym lub od nich wyższych zamawiający i wykonawcy mogą komunikować się tylko drogą elektroniczną. Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz wszelkie dokumenty...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel