Poleć znajomemu

Zakup leków przez dom pomocy społecznej jest zamówieniem publicznym

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano: 31 stycznia 2013

Dom pomocy społecznej chcąc nabyć lekarstwa dla swoich podopiecznych musi zastosować procedurę przetargową - takie stanowisko przedstawił Urząd Zamówień Publicznych w swojej ostatniej opinii prawnej.

Zdaniem UZP stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawy Pzp) jest obowiązkowe tylko, gdy mamy do czynienia z zamawiającym (art. 2 pkt 12 ustawy Pzp), który odpłatnie nabywa usługi, dostawy bądź roboty budowlane. Pensjonariusz, który chce zakupić leki z własnych środków i na swój użytek, ale za pośrednictwem domu pomocy nie spełnia powyższych wymogów.

Jak wynika z opinii prawnej urzędu inaczej sytuacja wygląda, jeżeli dom pomocy społecznej zakupuje leki w swoim imieniu i na swój rachunek, ale przekazuje je swoim podopiecznym. Wówczas występuje on w  charakterze zamawiającego i jeżeli wartość zamówienia przekracza 14.000 euro ma on obowiązek ogłosić przetarg zgodnie z zasadami określonymi w ustawie Pzp. Dom pomocy społecznej jest zobligowany do tego nawet, jeśli udziela zamówienia na leki tylko częściowo refundowane.

Z tego względu ważne jest, aby precyzyjnie ustalić wartość zamówienia. Jeżeli zamówienie nie powtarza się okresowo - np. w ciągu roku - oszacowania wartości zamówienia należy dokonać tylko dla tego zakresu, który jest możliwy do opisania i wyliczenia.  Jeżeli placówka na etapie udzielania bieżącego zamówienia nie mógł przewidzieć zakresu i warunków realizacji oraz oszacować wartości przyszłego zakupu, to nie może sumować go z wartością innego zamówienia, które ewentualnie mogłoby być udzielone w późniejszym terminie (nawet na taki sam rodzaj świadczeń).

Jeżeli natomiast zamówienia powtarzają się cyklicznie w ciągu roku, to ustalając wartość zamówienia konieczne jest zsumowanie wartości wszystkich przewidywanych świadczeń tego samego rodzaju w planowanym okresie. W szczególności uwzględnić trzeba wartości zamówień udzielonych na usługi lub dostawy w terminie poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym. Przy czym należy uwzględnić zmiany ilościowe zamawianych usług lub dostaw lub do planowanych w ciągu 12 miesięcy po pierwszej dostawie lub usłudze (art. 32 ust. 1 ustawy Pzp).

Uwaga!

Wartość szacunkowa zamówienia przekraczająca 14.000 euro powoduje obowiązek stosowania ustawy Pzp przez zamawiającego (art. 4 ust. 8).

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych (nr 1/2013)

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska
redaktor publikacji o tematyce zamówień publicznych

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia na roboty budowlane 

Specyfika postępowania

Transmisja live

23 listopada (piątek), godz. 10-11

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Co w przypadku błędów oferty związanych z informowaniem o odwrotnym obciążeniu VAT?

Pytanie: W przetargu na roboty budowlane wpłynęły dwie oferty. W formularzu ofertowym (i wcześniej w siwz) zamawiający wskazał:„Odwrotne obciążenie VAT (wypełnia wykonawca, którego dotyczy mechanizm odwrotnego obciążenia...

Czytaj więcej »
Potwierdzanie warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia – jak uprościć ten proces?

Pytanie: Jestem przedstawicielem spółki wodno-kanalizacyjnej ze 100% udziałem gminy (spółka z o.o.). Czy jest taka możliwość, aby wykonawca składał w postępowaniu tylko formularz oferty oraz JEDZ? Obecnie wygląda to tak, że...

Czytaj więcej »

Aktualności

Wadium w postępowaniu elektronicznym – najważniejsze wnioski z opinii UZP
Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie WWW opublikował opracowanie pt. „Zasady wnoszenia niepieniężnych form wadium  przez wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówień publicznych w postępowaniach wszczętych po dniu 17 października 2018...
Jawność postępowania o udzielenie zamówienia – 8 ważnych aspektów, o których trzeba pamiętać
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest w swym złożeniu jawne, a zamawiający ma prawo ograniczyć dostęp do informacji z nim związanych tylko w przypadkach określonych w ustawie. Pełna jawność procedur sprawiła, że każdy zainteresowany...
Kiedy warunek jest proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, a kiedy nie?
Ocena proporcjonalności określonego warunku udziału w postępowaniu musi być dokonywana przez pryzmat konkretnego przedmiotu zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 sierpnia 2018 r., sygn. akt KIO 1481/18).

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel