Poleć znajomemu

Można dokonać zmian w programie funkcjonalno – użytkowym w trakcie robót budowlanych

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano:
36933984

Ustalenie kosztów prac i obliczenie ceny oferty na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego może wymagać korekty – uznał Urząd Zamówień Publicznych w swojej opinii prawnej.

W przypadku zamówień publicznych dotyczących zaprojektowania i wykonania robót budowlanych opisu zamówienia dokonuje się za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. Dzięki niemu można ustalić planowane koszty prac projektowych i robót budowlanych, przygotowanie oferty pod kątem obliczenia ceny oraz wykonania prac projektowych (§ 15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z  2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego - Dz.U. nr 202, poz. 2072 ze zm.). Wskazuje on wytyczne odnośnie tego, jaki zamawiający chce uzyskać obiekt. Natomiast uszczegółowienie i podanie konkretnych rozwiązań technicznych i przygotowanie projektu budowlanego jest zadaniem wykonawcy. Może zdarzyć się zatem, że po opracowaniu ostatecznego projektu  niektóre parametry techniczne uległy zmianie w stosunku do tych przyjętych w programie funkcjonalno-użytkowym.

Ryzyko wykonawcy

Według opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych nie ma żadnych przeszkód, aby dokonać drobnych modyfikacji założeń przyjętych w programie. Pewne trudności mogą pojawić się w przypadku, gdy forma wynagrodzenia wykonawcy za realizację zamówienia publicznego na roboty budowlane jest ryczałt. Zgodnie bowiem z zasadą przyjętą w przepisach Kodeksu cywilnego (art. 632 § 1) nie podlega on zmianie, nawet wówczas gdy w momencie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. To na w jakiej wysokości wykonawca skalkuluje cenę oferty w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego jest tak naprawdę tylko jego ryzykiem. Na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego dokonuje on oszacowanie ceny oferty biorąc pod uwagę zakres rzeczowy prac, jednakże ich ilość może ulec zmianie. Wynika to z faktu, że ani zamawiający ani oferent nie są w stanie określić szczegółowych rozwiązań technicznych koniecznych do wykonania planowych prac, ponieważ nie posiadają na tym etapie prac dokumentacji projektowej. Taka jest istota formuły „zaprojektuj i wybuduj”.

Zmiany w umowie

Natomiast przygotowana przez wykonawcę dokumentacja projektowa, już po uzyskaniu zamówienia publicznego,  nie stanowiła podstawy opisu przedmiotu zamówienia w danym postępowaniu. Przyjęte w niej rozwiązania nie są również elementem oferty na etapie procedury przetargowej. Tym samym – zgodnie ze stanowiskiem UZP -  zmiany w dokumentacji projektowej sporządzonej przez oferenta, nanoszone w trakcie realizacji umowy, nie stanowią zmiany kontraktu, o ile nie naruszają założeń stanowiących podstawę do opisu przedmiotu zamówienia w programie funkcjonalno - użytkowym.

Na tej podstawie można stwierdzić, że możliwa jest zmiana umowy z wykonawcą w formule „zaprojektuj i wybuduj”, nawet jeśli jest to zmiana istotna. Oczywiście musi być ona przewidziana przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określone zostały precyzyjnie warunki takiej zmiany (art. 144 ust. 1 ustawy Pzp).

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych (nr 7/2013)

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia in-house 

Praktyka i orzecznictwo

20 czerwca (środa), godz. 11

Transmisja online na żywo

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Błędy w projekcie umowy można bez problemu naprawić przed terminem składania ofert

Pytanie: W ogłoszonym postępowaniu przetargowym zamawiający po umieszczeniu ogłoszenia zauważył, że zrobił błąd w zapisach projektu umowy w zakresie kar umownych (niefortunnie zwolnił z nich wykonawcę). Czy zamawiający może...

Czytaj więcej »
Wspólne zlecanie zamówień a zasady wpłaty wadium

Pytanie: Jako wspólni zamawiający zamierzamy ogłosić przetarg nieograniczony w formule zaprojektuj i wybuduj. Chcemy podzielić zamówienie na części. Czy w tym przypadku wadium powinno być wpłacone (zabezpieczone) oddzielnie dla...

Czytaj więcej »

Aktualności

RODO a zamówienia publiczne – 4 wybrane elementy szczególnie ważne dla uczestników postępowań
Po 25 maja 2018 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia...
Wykonawca, wykazując swoje doświadczenie, może powołać się na kilka realizowanych przez siebie umów
Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie...
Zasady składania oświadczeń w zakresie wyłączenia się z procedury konkursowej
W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel