Poleć znajomemu

Można dokonać zmian w programie funkcjonalno – użytkowym w trakcie robót budowlanych

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano: 26 lipca 2013
36933984

Ustalenie kosztów prac i obliczenie ceny oferty na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego może wymagać korekty – uznał Urząd Zamówień Publicznych w swojej opinii prawnej.

W przypadku zamówień publicznych dotyczących zaprojektowania i wykonania robót budowlanych opisu zamówienia dokonuje się za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. Dzięki niemu można ustalić planowane koszty prac projektowych i robót budowlanych, przygotowanie oferty pod kątem obliczenia ceny oraz wykonania prac projektowych (§ 15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z  2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego - Dz.U. nr 202, poz. 2072 ze zm.). Wskazuje on wytyczne odnośnie tego, jaki zamawiający chce uzyskać obiekt. Natomiast uszczegółowienie i podanie konkretnych rozwiązań technicznych i przygotowanie projektu budowlanego jest zadaniem wykonawcy. Może zdarzyć się zatem, że po opracowaniu ostatecznego projektu  niektóre parametry techniczne uległy zmianie w stosunku do tych przyjętych w programie funkcjonalno-użytkowym.

Ryzyko wykonawcy

Według opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych nie ma żadnych przeszkód, aby dokonać drobnych modyfikacji założeń przyjętych w programie. Pewne trudności mogą pojawić się w przypadku, gdy forma wynagrodzenia wykonawcy za realizację zamówienia publicznego na roboty budowlane jest ryczałt. Zgodnie bowiem z zasadą przyjętą w przepisach Kodeksu cywilnego (art. 632 § 1) nie podlega on zmianie, nawet wówczas gdy w momencie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. To na w jakiej wysokości wykonawca skalkuluje cenę oferty w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego jest tak naprawdę tylko jego ryzykiem. Na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego dokonuje on oszacowanie ceny oferty biorąc pod uwagę zakres rzeczowy prac, jednakże ich ilość może ulec zmianie. Wynika to z faktu, że ani zamawiający ani oferent nie są w stanie określić szczegółowych rozwiązań technicznych koniecznych do wykonania planowych prac, ponieważ nie posiadają na tym etapie prac dokumentacji projektowej. Taka jest istota formuły „zaprojektuj i wybuduj”.

Zmiany w umowie

Natomiast przygotowana przez wykonawcę dokumentacja projektowa, już po uzyskaniu zamówienia publicznego,  nie stanowiła podstawy opisu przedmiotu zamówienia w danym postępowaniu. Przyjęte w niej rozwiązania nie są również elementem oferty na etapie procedury przetargowej. Tym samym – zgodnie ze stanowiskiem UZP -  zmiany w dokumentacji projektowej sporządzonej przez oferenta, nanoszone w trakcie realizacji umowy, nie stanowią zmiany kontraktu, o ile nie naruszają założeń stanowiących podstawę do opisu przedmiotu zamówienia w programie funkcjonalno - użytkowym.

Na tej podstawie można stwierdzić, że możliwa jest zmiana umowy z wykonawcą w formule „zaprojektuj i wybuduj”, nawet jeśli jest to zmiana istotna. Oczywiście musi być ona przewidziana przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określone zostały precyzyjnie warunki takiej zmiany (art. 144 ust. 1 ustawy Pzp).

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych (nr 7/2013)

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zobacz, jak zmieni sie Prawo zamówień publicznych!

Polityka Zakupowa Państwa

24 października (środa), godz. 11-12

transmisja live

Zapisz się już teraz >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Upewnij się, jak poprawnie publikować informacje o zmianach ogłoszenia w Dz.Urz. UE

Pytanie: Kiedy należy zamieścić ogłoszenie o zmianie ogłoszenia na stronie zamawiającego w przetargach powyżej progów unijnych? Czy należy zrobić to niezwłocznie po przekazaniu ogłoszenia do Dz.Urz. UE (art. 12a ust. 3 ustawy...

Czytaj więcej »
Zobacz, czy trzeba sprawdzić, czy oddział wykonawcy zalega z podatkami

Pytanie: Jak powinien postąpić zamawiający, gdy ofertę złożył wykonawca będący przedsiębiorstwem wielooddziałowym (np. spółką, która dodatkowo ma kilka oddziałów, z których każdy może samodzielnie zatrudniać pracowników)...

Czytaj więcej »

Aktualności

Jakie skutki ma skrótowe podanie nazwy wykonawcy w zawiadomieniu o wyborze jego oferty?
Czynność wyboru najkorzystniejszej oferty jest działaniem pierwotnym w stosunku do zawiadomienia o jej dokonaniu. Zawiadomienie to ma charakter jedyne informacyjny (wyrok KIO z 9 sierpnia 2018 r., sygn. akt  KIO 1459/18).
Nowy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
Dnia 13 września br. odwołano dotychczasową prezes Urzędu Zamówień Publicznych Małgorzatę Stręciwilk. Zastąpił ją dotychczasowy wiceprezes Urzędu Hubert Nowak.
25.09.2018 Czytaj więcej »
Zamówienia sektorowe – katalog ułatwień proceduralnych i ważnych uprawnień zamawiającego
Zamówienie sektorowe realizowane jest w celu wykonania jednego z rodzajów działalności, prowadzonej w sektorach wydobywczych, gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Zamówienia sektorowe są obłożone mniejszym rygorem...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel