Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Można dokonać zmian w programie funkcjonalno – użytkowym w trakcie robót budowlanych

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano: 26 lipca 2013
36933984

Ustalenie kosztów prac i obliczenie ceny oferty na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego może wymagać korekty – uznał Urząd Zamówień Publicznych w swojej opinii prawnej.

W przypadku zamówień publicznych dotyczących zaprojektowania i wykonania robót budowlanych opisu zamówienia dokonuje się za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. Dzięki niemu można ustalić planowane koszty prac projektowych i robót budowlanych, przygotowanie oferty pod kątem obliczenia ceny oraz wykonania prac projektowych (§ 15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z  2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego - Dz.U. nr 202, poz. 2072 ze zm.). Wskazuje on wytyczne odnośnie tego, jaki zamawiający chce uzyskać obiekt. Natomiast uszczegółowienie i podanie konkretnych rozwiązań technicznych i przygotowanie projektu budowlanego jest zadaniem wykonawcy. Może zdarzyć się zatem, że po opracowaniu ostatecznego projektu  niektóre parametry techniczne uległy zmianie w stosunku do tych przyjętych w programie funkcjonalno-użytkowym.

Ryzyko wykonawcy

Według opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych nie ma żadnych przeszkód, aby dokonać drobnych modyfikacji założeń przyjętych w programie. Pewne trudności mogą pojawić się w przypadku, gdy forma wynagrodzenia wykonawcy za realizację zamówienia publicznego na roboty budowlane jest ryczałt. Zgodnie bowiem z zasadą przyjętą w przepisach Kodeksu cywilnego (art. 632 § 1) nie podlega on zmianie, nawet wówczas gdy w momencie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. To na w jakiej wysokości wykonawca skalkuluje cenę oferty w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego jest tak naprawdę tylko jego ryzykiem. Na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego dokonuje on oszacowanie ceny oferty biorąc pod uwagę zakres rzeczowy prac, jednakże ich ilość może ulec zmianie. Wynika to z faktu, że ani zamawiający ani oferent nie są w stanie określić szczegółowych rozwiązań technicznych koniecznych do wykonania planowych prac, ponieważ nie posiadają na tym etapie prac dokumentacji projektowej. Taka jest istota formuły „zaprojektuj i wybuduj”.

Zmiany w umowie

Natomiast przygotowana przez wykonawcę dokumentacja projektowa, już po uzyskaniu zamówienia publicznego,  nie stanowiła podstawy opisu przedmiotu zamówienia w danym postępowaniu. Przyjęte w niej rozwiązania nie są również elementem oferty na etapie procedury przetargowej. Tym samym – zgodnie ze stanowiskiem UZP -  zmiany w dokumentacji projektowej sporządzonej przez oferenta, nanoszone w trakcie realizacji umowy, nie stanowią zmiany kontraktu, o ile nie naruszają założeń stanowiących podstawę do opisu przedmiotu zamówienia w programie funkcjonalno - użytkowym.

Na tej podstawie można stwierdzić, że możliwa jest zmiana umowy z wykonawcą w formule „zaprojektuj i wybuduj”, nawet jeśli jest to zmiana istotna. Oczywiście musi być ona przewidziana przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określone zostały precyzyjnie warunki takiej zmiany (art. 144 ust. 1 ustawy Pzp).

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych (nr 7/2013)

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Oświadczenia i dokumenty po elektronizacji zamówień publicznych

Transmisja live

12 grudnia (środa), godz. 11-12

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Zapisy umowy należy interpretować ściśle według ich brzmienia

Pytanie: Postępowanie dotyczy zamówienia przeprowadzonego na podstawie art. 138o ustawy Pzp. W projekcie umowy, która była załącznikiem do ogłoszenia o zamówieniu, znajduje się zapis: „Zamawiający zastrzega, iż w przypadku...

Czytaj więcej »
Zobacz, kiedy brak podpisu na kacie produktu może stanowić podstawę do odrzucenia oferty

Pytanie: Wykonawca podpisał formularz ofertowy, ale nie podpisał karty produktu, wymaganej przez zamawiającego do oceny w jednym z kryteriów oceny ofert. Zamawiający żądał, żeby ten dokument, składany był wraz z ofertą w formie...

Czytaj więcej »

Aktualności

Aby wykluczyć wykonawcę za kłamstwa, trzeba udowodnić mu zamiar wprowadzenia zamawiającego w błąd
Nieprawdziwe informacje to takie, którym prawidłowo ustalony stan faktyczny przeczy, wskazując na odmienną sytuację bądź prowadząc do odmiennych niż zadeklarowane ustaleń (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 30 sierpnia 2018 r., sygn. akt KIO/KD...
Kryteria oceny ofert – najważniejsze wskazówki dla zamawiających i wykonawców
Odpowiedni wybór kryteriów oceny ofert oraz ich opisanie pozwala kupić przedmiot zamówienia o parametrach najlepiej spełniających oczekiwania zamawiającego. Kryteria, na podstawie których będą oceniane oferty, to kluczowy aspekt postępowania o...
Przystąpienie do postępowania odwoławczego nie może być przekazane pocztą e-mail
Ustawa Pzp nie wiąże żadnych skutków prawnych z wniesieniem zgłoszenia przystąpienia do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w formie korespondencji e-mail. Zgodnie bowiem z art. 185 ust. 2 tej ustawy zgłoszenie przystąpienia doręcza się prezesowi Izby...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel