Poleć znajomemu

Można dokonać zmian w programie funkcjonalno – użytkowym w trakcie robót budowlanych

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano:
36933984

Ustalenie kosztów prac i obliczenie ceny oferty na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego może wymagać korekty – uznał Urząd Zamówień Publicznych w swojej opinii prawnej.

W przypadku zamówień publicznych dotyczących zaprojektowania i wykonania robót budowlanych opisu zamówienia dokonuje się za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. Dzięki niemu można ustalić planowane koszty prac projektowych i robót budowlanych, przygotowanie oferty pod kątem obliczenia ceny oraz wykonania prac projektowych (§ 15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z  2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego - Dz.U. nr 202, poz. 2072 ze zm.). Wskazuje on wytyczne odnośnie tego, jaki zamawiający chce uzyskać obiekt. Natomiast uszczegółowienie i podanie konkretnych rozwiązań technicznych i przygotowanie projektu budowlanego jest zadaniem wykonawcy. Może zdarzyć się zatem, że po opracowaniu ostatecznego projektu  niektóre parametry techniczne uległy zmianie w stosunku do tych przyjętych w programie funkcjonalno-użytkowym.

Ryzyko wykonawcy

Według opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych nie ma żadnych przeszkód, aby dokonać drobnych modyfikacji założeń przyjętych w programie. Pewne trudności mogą pojawić się w przypadku, gdy forma wynagrodzenia wykonawcy za realizację zamówienia publicznego na roboty budowlane jest ryczałt. Zgodnie bowiem z zasadą przyjętą w przepisach Kodeksu cywilnego (art. 632 § 1) nie podlega on zmianie, nawet wówczas gdy w momencie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. To na w jakiej wysokości wykonawca skalkuluje cenę oferty w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego jest tak naprawdę tylko jego ryzykiem. Na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego dokonuje on oszacowanie ceny oferty biorąc pod uwagę zakres rzeczowy prac, jednakże ich ilość może ulec zmianie. Wynika to z faktu, że ani zamawiający ani oferent nie są w stanie określić szczegółowych rozwiązań technicznych koniecznych do wykonania planowych prac, ponieważ nie posiadają na tym etapie prac dokumentacji projektowej. Taka jest istota formuły „zaprojektuj i wybuduj”.

Zmiany w umowie

Natomiast przygotowana przez wykonawcę dokumentacja projektowa, już po uzyskaniu zamówienia publicznego,  nie stanowiła podstawy opisu przedmiotu zamówienia w danym postępowaniu. Przyjęte w niej rozwiązania nie są również elementem oferty na etapie procedury przetargowej. Tym samym – zgodnie ze stanowiskiem UZP -  zmiany w dokumentacji projektowej sporządzonej przez oferenta, nanoszone w trakcie realizacji umowy, nie stanowią zmiany kontraktu, o ile nie naruszają założeń stanowiących podstawę do opisu przedmiotu zamówienia w programie funkcjonalno - użytkowym.

Na tej podstawie można stwierdzić, że możliwa jest zmiana umowy z wykonawcą w formule „zaprojektuj i wybuduj”, nawet jeśli jest to zmiana istotna. Oczywiście musi być ona przewidziana przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określone zostały precyzyjnie warunki takiej zmiany (art. 144 ust. 1 ustawy Pzp).

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych (nr 7/2013)

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Podział zamówienia na części 

Zasady. Wartość szacunkowa. Warunki udziału

24 lipca (środa) 

Transmisja online, na żywo od godz. 10 

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Czy jednostka organizacyjna gminy nieposiadająca osobowości prawnej może być wykonawcą?

Pytanie: Czy gmina może udzielić zamówienia utworzonej przez siebie jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej tj. centrum integracji społecznej prowadzącej działalność usługową (która nie jest działalnością...

Czytaj więcej »
Kiedy w praktyce najpóźniej należy złożyć gwarancję wadialną?

Pytanie: Zamawiający określił w siwz, że wykonawca wnosi wadium przed upływem terminu składania ofert, nie zaznaczając jednak, by uczynił to w jakiejkolwiek specjalnej formie (np. w osobnej, zamkniętej kopercie). Wykonawca dołączył...

Krzysztof Hodt
17.07.2018
Czytaj więcej »

Aktualności

Jasna i czytelna komunikacja z wykonawcą – zamawiający musi o niej pamiętać
W zawiadomieniu o wykluczeniu wykonawcy z postępowania zamawiający powinien precyzyjnie opisać swoją motywację, odnosząc się do treści przedłożonych dokumentów. Przeciwne jego działanie narusza art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp (wyrok Krajowej...
Planowane zmiany Pzp w związku z RODO – sprawdź, czego się spodziewać
Od 25 maja br. obowiązują wprost przepisy unijnego rozporządzenia tzw. RODO oraz nowa polska ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000). Regulacje te są źródłem wielu niewiadomych – szczególnie dla zamawiających, którzy...
Zasady komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia
Sposób  porozumiewania się z wykonawcami w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia określa podmiot zamawiający. To do niego należy decyzja w zakresie wyboru środków, za pomocą których będzie przekazywał wykonawcom informacje i je od nich...
11.07.2018 Czytaj więcej »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel