Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Jeden dostawca – jedno zamówienie

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano: 22 sierpnia 2013
uścisk dłoni

Nabywanie towarów o podobnym przeznaczeniu lub funkcji od jednego wykonawcy to podstawowa zasada, jakiej powinien przestrzegać zamawiający dokonując zakupów w ramach jednego postępowania o zamówienie publiczne. Ma to szczególne znaczenie w przypadku dostaw artykułów spożywczych - wynika z najnowszej opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych.

Określając, czy dopuszczalne jest przeprowadzenie jednej procedury przetargowej należy również stwierdzić, czy istnieje związek czasowy pomiędzy nabywanymi dobrami. Zachodzi on wówczas, gdy zamówienia tego samego rodzaju mają być nabywane w dającej się przewidzieć, określonej perspektywie czasowej. Natomiast zamówienia, które mają różne przeznaczenie i nie zachodzi możliwość ich wykonania przez jednego wykonawcę, co do zasady, powinny być traktowane jako zamówienia odrębne. Dlatego też, zamawiający w ramach jednej procedury powinien łączyć zamówienia obejmujące dostawy, które posiadają podobne przeznaczenie i zachodzi możliwości ich realizacji przez jednego wykonawcę.

W przypadku zakupów artykułów spożywczych, decydujące znaczenie dla tego, czy mamy do czynienia z jednym postępowaniem czy z zamówieniami odrębnymi, ma fakt, że produkty te są dostępne u jednego wykonawcy. Przy czym chodzi tutaj o pewną specyfikę branży, np. co do zasady inni przedsiębiorcy dostarczają pieczywo, warzywa i owoce, mięso i wędliny, nabiał, itp. Należy pamiętać, że jeśli wartość odrębnego zamówienia nie przekracza progu 14.000 euro, to zamawiający nie ma obowiązku stosowania przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 907 ze zm., dalej – „Pzp”) - art. 4 pkt 8.

Problematyka związana z ustaleniem przez zamawiającego, kiedy ma do czynienia z jednym zamówieniem, a kiedy z postępowaniami odrębnymi ma istotne znaczenie dla całej procedury przetargowej. Od tego bowiem zależy prawidłowe wykonanie wszystkich czynności przygotowawczych dokonywanych przez jednostkę zamawiającą w trakcie udzielania zamówienia publicznego. Dotyczy to przede wszystkim opisu przedmiotu zamówienia oraz oszacowania jego wartości. Ponadto od tego zależy również ewentualne wyłączenie obowiązku stosowania ustawy Pzp dla zamówień o wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro.

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska
prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 8/2013

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Weź udział w szkoleniu!

Zamówienia publiczne w formie elektronicznej

Praktyka. Nowe orzeczenia KIO. Opinie

Zadaj swoje pytanie dr A. Gawrońskiej-Baran!

18 czerwca, Warszawa

Zapisz się  i odbierz rabat >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Brak informacji w ofertach o proponowanej gwarancji może zmuszać do unieważnienia postępowania

Pytanie: Zamawiający postawił w przetargu krajowym następujące kryteria: cena − 60%, gwarancja − 40%. W siwz i ogłoszeniu o zamówieniu dokładnie opisaliśmy powyższe kryteria. W załączniku nr 1 do siwz tj. formularzu ofertowym...

Czytaj więcej »
W którym miejscu sprawozdania z udzielonych zamówień uwzględnić wartość corocznie odnawianej licencji?

Pytanie: Ośrodek Pomocy Społecznej kilka lat temu zakupił u producenta oprogramowanie komputerowe stworzone do pracy dla jednostek o danej specyfice. Każdy program jest dostosowany do obsługi poszczególnych działów. Wszystkie...

Czytaj więcej »

Aktualności

NIK weryfikuje zamówienia poniżej progu 30.000 euro – skorzystaj z wniosków z kontroli i zadbaj o bezbłędne procedury
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę niemal 400 postępowań na zamówienia poniżej 30.000 euro. Na podstawie wyników kontrolnych wyciągnięto wnioski, które zaprezentowano w opracowanej w tym celu „Informacji o wynikach kontroli”. Sprawdź...
Jeżeli poszczególne części zamówienia pełnią tę samą rolę gospodarczą lub techniczną, należy połączyć ich wartości
Zamawiający nie może dzielić zamówienia (zaniżać jego wartości) w taki sposób, aby na skutek ustalenia wartości dla każdej z wydzielonych części doszło do nieuprawnionego:wyłączenia stosowania przepisów ustawy Pzp odnoszących się do zamówień o...
21.05.2019 Czytaj więcej »
Zakres badania przesłanek wykluczenia podmiotu udostępniającego zasoby powinien być tożsamy z zakresem badania wykonawcy
Wykładnia celowościowa § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie dokumentów prowadzi do wniosku, że zakres żądania dokumentów od podmiotu trzeciego nie może być szerszy niż wymagany od wykonawcy. Taki wniosek jest zgodny z powszechnie akceptowaną w...
20.05.2019 Czytaj więcej »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel