Poleć znajomemu

Jeden dostawca – jedno zamówienie

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano:
uścisk dłoni

Nabywanie towarów o podobnym przeznaczeniu lub funkcji od jednego wykonawcy to podstawowa zasada, jakiej powinien przestrzegać zamawiający dokonując zakupów w ramach jednego postępowania o zamówienie publiczne. Ma to szczególne znaczenie w przypadku dostaw artykułów spożywczych - wynika z najnowszej opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych.

Określając, czy dopuszczalne jest przeprowadzenie jednej procedury przetargowej należy również stwierdzić, czy istnieje związek czasowy pomiędzy nabywanymi dobrami. Zachodzi on wówczas, gdy zamówienia tego samego rodzaju mają być nabywane w dającej się przewidzieć, określonej perspektywie czasowej. Natomiast zamówienia, które mają różne przeznaczenie i nie zachodzi możliwość ich wykonania przez jednego wykonawcę, co do zasady, powinny być traktowane jako zamówienia odrębne. Dlatego też, zamawiający w ramach jednej procedury powinien łączyć zamówienia obejmujące dostawy, które posiadają podobne przeznaczenie i zachodzi możliwości ich realizacji przez jednego wykonawcę.

W przypadku zakupów artykułów spożywczych, decydujące znaczenie dla tego, czy mamy do czynienia z jednym postępowaniem czy z zamówieniami odrębnymi, ma fakt, że produkty te są dostępne u jednego wykonawcy. Przy czym chodzi tutaj o pewną specyfikę branży, np. co do zasady inni przedsiębiorcy dostarczają pieczywo, warzywa i owoce, mięso i wędliny, nabiał, itp. Należy pamiętać, że jeśli wartość odrębnego zamówienia nie przekracza progu 14.000 euro, to zamawiający nie ma obowiązku stosowania przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 907 ze zm., dalej – „Pzp”) - art. 4 pkt 8.

Problematyka związana z ustaleniem przez zamawiającego, kiedy ma do czynienia z jednym zamówieniem, a kiedy z postępowaniami odrębnymi ma istotne znaczenie dla całej procedury przetargowej. Od tego bowiem zależy prawidłowe wykonanie wszystkich czynności przygotowawczych dokonywanych przez jednostkę zamawiającą w trakcie udzielania zamówienia publicznego. Dotyczy to przede wszystkim opisu przedmiotu zamówienia oraz oszacowania jego wartości. Ponadto od tego zależy również ewentualne wyłączenie obowiązku stosowania ustawy Pzp dla zamówień o wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro.

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska
prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 8/2013

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

 RODO w zamówieniach publicznych

Nowe obowiązki. Wdrożenie. Przetwarzanie danych

17 maja (czwartek), godz. 10

Transmisja online na żywo

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Kosztorys ofertowy w przypadku ryczałtu jest zbędnym dokumentem

Pytanie: Czy zamawiający w przetargu nieograniczonym na robotę budowlaną rozliczaną ryczałtowo może żądać od wykonawców złożenia wraz z ofertą kosztorysu ofertowego? Chcielibyśmy go wykorzystać do obliczenia należytego...

Czytaj więcej »
Wadium wpłacone gotówką w kasie banku należy uznać za właściwie wniesione

Pytanie: Jeden z wykonawców składających ofertę w przetargu nieograniczonym złożył wadium w formie wpłaty gotówkowej w banku w dniu otwarcia ofert. Brzmienie nowego art. 89 ust. 1 pkt 7b ustawy Pzp budzi nasze wątpliwości. Czy...

Krzysztof Hodt
20.04.2018
Czytaj więcej »

Aktualności

Do zadań okresowych i nienormowanych nie należy wymagać umowy o pracę
Wymóg zatrudniania osób na umowę o pracę powinien dotyczyć zadań ciągłych odpowiadających charakterowi umowy o pracę, a nie takich które mają charakter okresowy i nienormowany (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 maja 2017 r., sygn. akt KIO...
Praktyczne skutki reformy Prawa ochrony danych osobowych dla zamawiających i wykonawców, cz. II
Mimo, że nowa ustawa o ochronie danych osobowych, jest dopiero w trakcie jej uchwalania, już dziś wywołuje kontrowersje i niepokój wśród zamawiających i wykonawców. Czekają nas nowe obowiązki formalne i dokumentacyjne w postępowaniach w...
Wykonawca zawsze musi mieć możliwość naprawienia braku bądź nieścisłości w dokumentach
Do naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dochodzi wówczas, gdy zamawiający, bez uprzedniego wezwania do uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań i brak podstaw wykluczenia, dokona czynności wykluczenia...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel