Poleć znajomemu

Jeden dostawca – jedno zamówienie

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano:
uścisk dłoni

Nabywanie towarów o podobnym przeznaczeniu lub funkcji od jednego wykonawcy to podstawowa zasada, jakiej powinien przestrzegać zamawiający dokonując zakupów w ramach jednego postępowania o zamówienie publiczne. Ma to szczególne znaczenie w przypadku dostaw artykułów spożywczych - wynika z najnowszej opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych.

Określając, czy dopuszczalne jest przeprowadzenie jednej procedury przetargowej należy również stwierdzić, czy istnieje związek czasowy pomiędzy nabywanymi dobrami. Zachodzi on wówczas, gdy zamówienia tego samego rodzaju mają być nabywane w dającej się przewidzieć, określonej perspektywie czasowej. Natomiast zamówienia, które mają różne przeznaczenie i nie zachodzi możliwość ich wykonania przez jednego wykonawcę, co do zasady, powinny być traktowane jako zamówienia odrębne. Dlatego też, zamawiający w ramach jednej procedury powinien łączyć zamówienia obejmujące dostawy, które posiadają podobne przeznaczenie i zachodzi możliwości ich realizacji przez jednego wykonawcę.

W przypadku zakupów artykułów spożywczych, decydujące znaczenie dla tego, czy mamy do czynienia z jednym postępowaniem czy z zamówieniami odrębnymi, ma fakt, że produkty te są dostępne u jednego wykonawcy. Przy czym chodzi tutaj o pewną specyfikę branży, np. co do zasady inni przedsiębiorcy dostarczają pieczywo, warzywa i owoce, mięso i wędliny, nabiał, itp. Należy pamiętać, że jeśli wartość odrębnego zamówienia nie przekracza progu 14.000 euro, to zamawiający nie ma obowiązku stosowania przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 907 ze zm., dalej – „Pzp”) - art. 4 pkt 8.

Problematyka związana z ustaleniem przez zamawiającego, kiedy ma do czynienia z jednym zamówieniem, a kiedy z postępowaniami odrębnymi ma istotne znaczenie dla całej procedury przetargowej. Od tego bowiem zależy prawidłowe wykonanie wszystkich czynności przygotowawczych dokonywanych przez jednostkę zamawiającą w trakcie udzielania zamówienia publicznego. Dotyczy to przede wszystkim opisu przedmiotu zamówienia oraz oszacowania jego wartości. Ponadto od tego zależy również ewentualne wyłączenie obowiązku stosowania ustawy Pzp dla zamówień o wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro.

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska
prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 8/2013

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Zapraszamy na webinarium!

 Procedury odwoławcze

w zamówieniach publicznych

21 lutego (środa), godz. 11

Transmisja online

Udział BEZPŁATNY. Zapisz się >> 

Porady

W procedurach poniżej 30.000 euro wolno korzystać ze znaków towarowych przy opisie potrzebnych produktów

Pytanie: Czy dokonując zamówień publicznych poniżej 30.000 euro, można stosować kryterium ofert cena – 100% i wskazywać konkretny produkt np. płyn CIF? Planujemy zakup środków czystości na podstawie wewnętrznego regulaminu. Bardzo...

Czytaj więcej »
Wymogi dokumentacyjne w przypadku zamówień artystycznych w trybie z wolnej ręki

Pytanie: Udzielam zamówienia w zakresie działalności artystycznej (art. 67 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp) Jego wartość przekracza progi unijne, a wykonawcą jest fundacja, która reprezentuje artystę. Czy wykonawca powinien złożyć...

Czytaj więcej »

Aktualności

Uzupełniane dokumenty muszą być wiarygodne także w zakresie zawartych w nich dat
Zamawiający ma obowiązek weryfikacji treści uzupełnianych dokumentów i w razie sprzeczności w zawartych tam informacjach – odpowiedniej reakcji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 grudnia 2017 r., sygn. akt KIO 2430/17).
Zamawiający nie może zmniejszyć kwoty na sfinansowanie zamówienia, o której poinformował przed otwarciem ofert
Obowiązujące regulacje prawne nie wskazują na możliwość dokonywania korekty kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, którą to kwotę podaje przed otwarciem ofert. Nie może tego zrobić w szczególności wówczas...
Zamówienia współfinansowane ze środków unijnych – sprawdź, jak uniknąć korekty finansowej, cz. III
Procedury wydatkowania środków unijnych podlegają niezwykle częstym kontrolom. Z tego względu warto zapoznać się z grożącymi konsekwencjami takich weryfikacji, aby podejmować przemyślane i ostrożne decyzje w trakcie realizacji projektu...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel