Poleć znajomemu

Jeden dostawca – jedno zamówienie

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano: 22 sierpnia 2013
uścisk dłoni

Nabywanie towarów o podobnym przeznaczeniu lub funkcji od jednego wykonawcy to podstawowa zasada, jakiej powinien przestrzegać zamawiający dokonując zakupów w ramach jednego postępowania o zamówienie publiczne. Ma to szczególne znaczenie w przypadku dostaw artykułów spożywczych - wynika z najnowszej opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych.

Określając, czy dopuszczalne jest przeprowadzenie jednej procedury przetargowej należy również stwierdzić, czy istnieje związek czasowy pomiędzy nabywanymi dobrami. Zachodzi on wówczas, gdy zamówienia tego samego rodzaju mają być nabywane w dającej się przewidzieć, określonej perspektywie czasowej. Natomiast zamówienia, które mają różne przeznaczenie i nie zachodzi możliwość ich wykonania przez jednego wykonawcę, co do zasady, powinny być traktowane jako zamówienia odrębne. Dlatego też, zamawiający w ramach jednej procedury powinien łączyć zamówienia obejmujące dostawy, które posiadają podobne przeznaczenie i zachodzi możliwości ich realizacji przez jednego wykonawcę.

W przypadku zakupów artykułów spożywczych, decydujące znaczenie dla tego, czy mamy do czynienia z jednym postępowaniem czy z zamówieniami odrębnymi, ma fakt, że produkty te są dostępne u jednego wykonawcy. Przy czym chodzi tutaj o pewną specyfikę branży, np. co do zasady inni przedsiębiorcy dostarczają pieczywo, warzywa i owoce, mięso i wędliny, nabiał, itp. Należy pamiętać, że jeśli wartość odrębnego zamówienia nie przekracza progu 14.000 euro, to zamawiający nie ma obowiązku stosowania przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 907 ze zm., dalej – „Pzp”) - art. 4 pkt 8.

Problematyka związana z ustaleniem przez zamawiającego, kiedy ma do czynienia z jednym zamówieniem, a kiedy z postępowaniami odrębnymi ma istotne znaczenie dla całej procedury przetargowej. Od tego bowiem zależy prawidłowe wykonanie wszystkich czynności przygotowawczych dokonywanych przez jednostkę zamawiającą w trakcie udzielania zamówienia publicznego. Dotyczy to przede wszystkim opisu przedmiotu zamówienia oraz oszacowania jego wartości. Ponadto od tego zależy również ewentualne wyłączenie obowiązku stosowania ustawy Pzp dla zamówień o wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro.

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska
prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 8/2013

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zobacz, jak zmieni sie Prawo zamówień publicznych!

Polityka Zakupowa Państwa

24 października (środa), godz. 11-12

transmisja live

Zapisz się już teraz >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Obowiązki zamawiającego związane ze zwrotem zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Pytanie: Moje pytanie dotyczy zwrotu gwarancji i rękojmi na wykonane prace. Gwarancja została udzielona na okres 15 lat i wniesiona gotówką na konto wskazane przez zamawiającego. 70% kwoty stanowiącej zabezpieczenie zostało...

Czytaj więcej »
Zamówienie podprogowe ale finansowane ze środków UE nie może być opisane za pomocą znaków towarowych

Pytanie: Musimy zamówić kilka regałów, stołów i krzeseł w ramach inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych. Zamówienie ma wartość do 30.000 euro. Czy w tej sytuacji możemy w dokumentacji postępowania wprost użyć nazw...

Czytaj więcej »

Aktualności

Zamówienia na usługi społeczne – kompleksowe opracowanie UZP, które pomoże Ci przejść przez procedurę
Zamawiający wiedzą, że względem usług społecznych obowiązują ich mniej rygorystyczne procedury niż przy zamówieniach tzw. klasycznych. Niestety fakt odsyłania przy tego rodzaju postępowaniach do przepisów ogólnych ustawy Pzp...
9 ważnych pytań o elektronizację zamówień publicznych – wskazówki praktyków
Dziś weszły w życie regulacje związane z elektronicznym przekazywaniem dokumentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego o wartości równej progom unijnym lub wyższej od nich. Praktyczne stosowanie nowej formy komunikacji dopiero nabierze...
18.10.2018 Czytaj więcej »
Od dziś tylko elektroniczna komunikacja w postępowaniach unijnych
Począwszy od 18 października br. w postępowaniach równych progom unijnym lub od nich wyższych zamawiający i wykonawcy mogą komunikować się tylko drogą elektroniczną. Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz wszelkie dokumenty...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel