KATALOG ELEKTRONICZNY (W PRAWIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH)

Stan prawny na dzień: 08.06.2023

Katalog elektroniczny to wykaz zamawianych produktów, robót budowlanych lub usług sporządzony przez wykonawcę zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia oraz w formacie nadającym się do zautomatyzowanego przetwarzania danych. Katalog elektroniczny może w szczególności zawierać opisy i zdjęcia produktów, robót budowlanych lub usług oraz informacje o cenach. Katalog elektroniczny stanowi treść oferty i jako taki, nie podlega uzupełnieniu.

Katalog elektroniczny to technika zakupów, polegająca na ujednoliceniu formatu prezentacji i organizacji informacji przekazywanych w ramach ofert przez wszystkich zainteresowanych wykonawców, zapewniająca, że pozyskane dane będą nadawały się do przetwarzania elektronicznego. W założeniach, stosowanie tej techniki ma doprowadzić do zwiększenia konkurencji i usprawnienia zakupów publicznych, w szczególności pod względem oszczędności czasu i pieniędzy. Jest to inaczej wymóg sporządzenia ofert dostosowanych do wymagań danego zamówienia w postaci elektronicznych zestawień bądź razem z takimi zestawieniami.

W jakich trybach można żądać katalogów elektronicznych?

Zamawiający mają prawo wymagać katalogów elektronicznych, prowadząc postępowanie we wszystkich dostępnych trybach udzielania zamówień.

Udzielanie zamówień na podstawie zaktualizowanych katalogów elektronicznych możliwe jest również, w ramach:

  • umowy ramowej – art. 315 ustawy Pzp;
  • dynamicznego systemu zakupów – art. 324 ustawy Pzp.

Przykłady zamówień, przy których warto wymagać katalogów elektronicznych

Dla możliwości żądania katalogów elektronicznych bez znaczenia pozostaje również przedmiot udzielanego zamówienia, niemniej, z uwagi na specyfikę katalogów elektronicznych, uznawane są one za szczególnie „przydatne” przy udzielaniu zamówień na dostawy znacznej liczby różnego asortymentu, np. artykułów biurowych, czy artykułów spożywczych. Najbardziej znanym i najczęściej stosowanym, jest katalog elektroniczny w formie arkusza kalkulacyjnego.

Rodzaj komunikacji a wymóg katalogów elektronicznych

Zamawiający ma prawo wprowadzić instytucję katalogu elektronicznego, w przypadku gdy komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Zamawiający może:

1)     wymagać złożenia oferty w postaci katalogu elektronicznego.

2)     wymagać dołączenia katalogu elektronicznego do składanej oferty;

3)     dopuścić dołączenie katalogu elektronicznego do składanej oferty;

4)     przewidzieć obowiązek złożenia katalogu elektronicznego wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów.

Jeżeli zamawiający wymaga złożenia oferty w postaci katalogu elektronicznego, wykonawca nie może złożyć „tradycyjnej oferty”. Postawienie takiego wymogu będzie celowe przy zakupie produktów lub usług ogólnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych, w przypadku których ocena spełnienia wymagań jest możliwa na podstawie danych technicznych zawartych w elektronicznym formularzu oraz ewentualnie katalogowej karcie produktu.

Wymogi dokumentacji związane z katalogiem elektronicznym

Jeżeli zamawiający wymaga przedłożenia oferty w formie katalogu elektronicznego lub dopuszcza taką możliwość, powinien poinformować o tym w dokumentach zamówienia.

Zamawiający określa:

  • zawartość katalogu elektronicznego – świadczenia, jakie mają znaleźć się w wykazie. Świadczenia te powinny odpowiadać opisowi przedmiotu zamówienia;
  • postać katalogu elektronicznego – wspólny dla wszystkich wykonawców sposób prezentacji informacji, np. informacja czy katalogi mają zawierać zdjęcia produktów;
  • elektroniczny format katalog elektronicznego nadający się do zautomatyzowanego przetwarzania danych – format ma gwarantować kompatybilność pomiędzy katalogami składanymi przez poszczególnych wykonawców, co umożliwia łatwe porównanie parametrów w nich zawartych;
  • parametry wykorzystywanego sprzętu elektronicznego oraz techniczne warunki i specyfikacje połączenia dotyczące przekazywanego katalogu, celem zapewnienia kompatybilności składanego przez wykonawcę katalogu elektronicznego z systemem teleinformatycznym zamawiającego.

Z uwagi na to, że katalog elektroniczny ma postać ustrukturyzowanego dokumentu elektronicznego, ofertom składanym w postaci katalogu elektronicznego mogą towarzyszyć inne dokumenty lub oświadczenia uzupełniające ofertę (np. katalogowe karty produktu, instrukcje montażu lub foldery reklamowe).

Katalog elektroniczny to nie jest katalog reklamowy wykonawcy

Stosowanie katalogów elektronicznych ma służyć przejrzystości postępowania. Z tego powodu, w odpowiedzi na żądanie złożenia katalogu elektronicznego, wykonawcy nie mogą się ograniczać do przesłania swojego ogólnego katalogu.

Wykonawcy mają bowiem obowiązek dostosowania swoich ogólnych katalogów do konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia, w taki sposób by zawierał wyłącznie te produkty, roboty budowlane lub usługi, które odpowiadają wymaganiom zamawiającego.

 

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...
Słowa kluczowe:
e-katalogi

Powiązane treści